InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Jeugdsportfonds maakt sporten voor kinderen mogelijk

Jeugdsportfonds maakt sporten voor kinderen mogelijk

Jeugdsportfonds maakt sporten voor kinderen mogelijk Sporten is belangrijk voor kinderen, echter zijn er situaties waarbij kinderen niet kunnen sporten omdat de ouders het financieel niet kunnen opbrengen. Het Jeugdsportfonds is een fonds dat kinderen uit een gezin dat moeten rond komen van een bijstandsnorm helpt om toch te kunnen sporten. Het Jeugdsportfonds betaalt dan de contributie en in sommige gevallen ook de sportattributen.

Inhoud

Weinig inkomen om je kind te laten sporten

Nederland is één van de rijkste landen ter wereld, toch zijn er in Nederland ook heel veel gezinnen die leven van een bestaansminimum. In theorie wordt er dan gesproken over een laag inkomen, in 2017 is dit maximaal 1.335,- netto voor een alleenstaande ouder en voor een tweeoudergezin maximaal 1.510,-. Dit is 110% van de bijstandsuitkering, inclusief het vakantiegeld.

Eén op de negen kinderen groeit op in een gezin dat moet rondkomen van een bestaansminimum. Als er financieel niet veel draagkracht is, dan is het logisch dat sporten geen prioriteit heeft. Maar dat is ontzettend jammer want het is voor kinderen juist belangrijk om te bewegen. Kinderen kunnen op deze manier hun energie kwijt en daarnaast is het op fysiek, mentaal en sociaal vlak goed voor de ontwikkeling. Sporten is goed voor de sociale ontwikkeling omdat de sport meestal samen met andere kinderen wordt beoefend. Daarnaast leren kinderen ook weer andere regels die ze vaak op school en thuis niet meekrijgen. Investeren in een sport bij kinderen verkleint de kans op negatief gedrag en vergroot de kans op een betere toekomst.

Wie komt ervoor in aanmerking?

In 2017 komt in principe ieder kind tussen de 4 en 18 jaar in aanmerking als zij leven in een gezin waar het netto maandinkomen maximaal 1.335,- bedraagt voor een alleenstaande ouder en voor een tweeoudergezin maximaal 1.510,- is. De aanvraag loopt altijd via een intermediair, dus zelf een aanvraag indienen is niet mogelijk. Het Jeugdsportfonds streeft ernaar dat het kind na de aanvraag binnen drie weken kan gaan sporten.

Wat is een intermediair?

Een intermediair is een tussenpersoon die het gezin kent en op vrijwillige basis aangesloten is bij het Jeugdsportfonds, denk bijvoorbeeld aan: de huisarts, leerkracht, maatschappelijk werker of een schuldhulpverlener. In 2017 waren er 8000 intermediairs, er is dus altijd een professioneel in de buurt die de aanvraag kan doen.

Wat is de vergoeding?

Het maximale bedrag dat het Jeugdsportfonds in 2017 per kind, per jaar uitkeert is 225,-. Dit bedrag maken ze altijd direct over naar de sportclub en nooit naar de ouders van het kind. Elk jaar mag er een nieuwe aanvraag worden ingediend, er zit dus geen maximum aan en het bedrag is per kind. Als voorbeeld: zijn er vijf kinderen binnen het gezin, dan hebben alle vijf de kinderen recht op een vergoeding van 225,- per jaar.

Aangesloten gemeentes bij het fonds

Helaas zijn in 2017 nog niet alle gemeentes aangesloten bij het Jeugdsportfonds maar het worden er wel steeds meer. In 2017 waren er al 200 gemeentes aangesloten bij het Jeugdsportfonds. Mocht een gezin gebruik willen maken van het Jeugdsportfonds maar is de gemeente niet aangesloten, dan kan er contact op worden genomen met een Jeugdsportfonds in de buurt en naar de mogelijkheden worden gevraagd. Ook kan er contact op worden genomen met de gemeente waar het kind woont en gevraagd worden of de gemeente nog andere regelingen heeft omtrent sporten.

Zwemles

Sinds 2017 zijn er ook bij een aantal gemeentes de zwemlessen voor zwemdiploma A toegevoegd, ook hiervoor kan iemand met een bestaansminimum terecht bij het Jeugdsportfonds.
© 2017 Modelb, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Jeugdsportfonds: kinderen laten sporten in moeilijke tijdenJeugdsportfonds: kinderen laten sporten in moeilijke tijdenWanneer je krap bij kas zit en van het minimum moet leven is het heel moeilijk om geld vrij te maken om je kinderen te k…
Wat verdient een raadslid?Een raadslid zijn is geen volledige baan. De verdiensten zijn gebaseerd op het aantal uren dat het werk waarschijnlijk z…
De AlkmaarPas: kortingen, voordelen en gratis activiteitenDe AlkmaarPas: kortingen, voordelen en gratis activiteitenDe AlkmaarPas is er voor iedereen die wel eens in Alkmaar komt. Het is een stadspas waar je allemaal leuke dingen mee ku…
Een zwemdiploma halenEen zwemdiploma halenZwemles voor kinderen, hier kun je vinden wat je moet kunnen voor het A-diploma, op welke leeftijd kinderen met zwemles…
Wanneer mag mijn kind naar zwemles?Wanneer mag mijn kind naar zwemles?Veel kinderen in Nederland halen hun zwemdiploma door zwemlessen te volgen. Het halen van een zwemdiploma is belangrijk;…
Bronnen en referenties
  • http://www.jeugdsportfonds.nl/16/home
  • https://www.almere.nl/werken/rondkomen-met-laag-inkomen/activiteiten-voor-jong-en-oud/sporten-voor-kinderen/

Reageer op het artikel "Jeugdsportfonds maakt sporten voor kinderen mogelijk"

Infoteur: Modelb
Gepubliceerd: 28-08-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!