InfoNu.nl > Financieel > Diversen > ISDE subsidieregeling voor warmtepompen 2016

ISDE subsidieregeling voor warmtepompen 2016

ISDE subsidieregeling voor warmtepompen 2016 ISDE staat voor investeringssubsidie duurzame energie. Deze subsidie is door de Nederlandse overheid sinds 1 januari 2016 beschikbaar gesteld voor alle bedrijven en huishoudens die in hun woning of bedrijfshal op een duurzame manier willen verwarmen. Onder deze duurzame verwarmingsmethoden vallen pelletkachels, zonneboilers, biomassaketels en warmtepompen. De subsidie is een tegemoetkoming in de aanschaf van de installatie.

Waarom de ISDE?

De Nederlandse overheid wil het gebruik van duurzamere installaties stimuleren om zo de CO2-uitstoot van traditionele op fossiele brandstoffen gestookte installaties terug te dringen. Naast het terugdringen van de CO2-uitstoot, kunnen particulieren en zakelijke gebruikers energie besparen en houden zo meer geld over voor andere investeringen. De investeringssubsidie duurzame energie komt voort uit het Energieakkoord van 2013. De subsidieregeling duurt meerdere jaren en is gestart op 1 januari 2016. De regeling loopt minimaal tot 31 december 2020. In 2016 is er 70 miljoen subsidie beschikbaar.

Voor de subsidie was een warmtepomp of zonneboiler nog te duur voor veel mensen en duurde het te lang voor de investering is terugverdiend. Met de subsidie is deze terugverdientijd korter geworden en daarmee is de investering voor een groter publiek haalbaar.

Ministerie van Economische Zaken en RVO en hoogte subsidie

De ISDE is een subsidieregeling van het Ministerie van Economische Zaken. De verdeling en uitvoering van de subsidieregeling gebeurt door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

Voorwaarden en werking voor particulieren

Particulieren met een geldig burgerservicenummer (BSN) komen in aanmerking voor de subsidieregeling ISDE. Daarnaast kunnen ook buitenlandse personen die eigenaar zijn van een vakantiewoning in Nederland in aanmerking komen. Subsidie is te verkrijgen voor een deel van de te maken aanschafkosten van een of meer:
  • pelletkachels
  • zonneboilers
  • warmtepompen
  • biosmassaketels

Het werkt als volgt:
  1. Op de apparatenlijsten staan de apparaten die in aanmerking komen voor de subsidie. U koopt een of meerdere apparaten daarvan en sluit daarmee een koopovereenkomst.
  2. Tot uiterlijk drie maanden na het sluiten van deze koopovereenkomst, kunt u de aanvraag voor de subsidie ISDE indienen. U krijgt daarbij geen voorschot.
  3. Per apparaat dient u één subsidieaanvraag in. U kunt dus niet één aanvraag voor meerdere apparaten indienen.
  4. Binnen 8 weken na de aanvraag, ontvangt u een beslissing. De betaling volgt binnen een week na een positieve beslissing.

De overige voorwaarden voor particulieren zijn:
  • Dat u het apparaat na 1 januari 2016 aanschaft
  • De investering en betaling heeft u al gedaan, voordat u de subsidie aanvraagt. Het te subsidiëren apparaat dient daarnaast ook geïnstalleerd en in gebruik te zijn.
  • Het betreft een nieuw apparaat. Gebruikte apparaten komen niet in aanmerking.
  • U heeft een bewijs dat het apparaat van u is, zoals een aankoopbewijs.
  • Het apparaat dient in Nederland te zijn geïnstalleerd.
  • U mag het apparaat niet binnen een jaar na beslissing tot toekenning van de subsidie verwijderen.

Voorwaarden en werking voor bedrijven en zakelijke gebruikers

De voorwaarden voor bedrijven en zakelijke gebruikers verschillen van de voorwaarden voor particulieren. Zo is het interessant voor woningcoöperaties om te investeren bij verbouw van hun woningbestand. Voor de subsidieregeling bent u een zakelijke gebruiker als u een geldig KvK-nummer heeft. De overheid zelf kan geen subsidie aanvragen. Zakelijke gebruikers kunnen de subsidie aanvragen als:
  • U van plan bent één of meerdere apparaten aan te schaffen, waarbij deze voldoen aan de gestelde eisen.
  • De subsidieaanvraag dient u eerst online voor de aanschaf in.
  • De verplichting, of koopovereenkomst mag u pas aangaan, na de aanvraag van de subsidie.
  • Nadat u de installatie heeft laten installeren en de betaling heeft gedaan, kunt u vragen om vaststelling van de subsidie.
  • U kunt een voorschot aanvragen als u kunt bewijzen dat de apparaten al zijn gekocht en geïnstalleerd.

De overige voorwaarden voor zakelijke gebruikers zijn:
  • Dat u nog geen koopovereenkomst heeft getekend wanneer u de subsidie aanvraagt.
  • Het apparaat dient in Nederland te worden geïnstalleerd.
  • U bent als zakelijke gebruiker eigenaar van de investering.
  • De hoogte van de subsidie is niet hoger dan het maximale bedrag in de beschikking tot verlenen van de subsidie.
  • Het apparaat mag u niet binnen een jaar na datum van subsidievaststelling verwijderen.
  • Het apparaat dient u binnen 12 maanden na verlenen van de subsidie in gebruik te nemen.
  • Indien u subsidie wilt aanvragen voor meerdere apparaten, dan kan dat. U doet echter wel één subsidie-aanvraag per categorie.
© 2016 - 2019 Evertse, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe werkt een zonneboiler?Hoe werkt een zonneboiler?Een zonneboiler is een installatie op het dak van een huis, die door middel van de zonne-energie het water verwarmt. Dit…
Goedkope warmte met een water-warmtepompGoedkope warmte met een water-warmtepompEen water warmtepomp wint geothermische energie uit grondwater. Ook in de winter heeft dat een constante temperatuur van…
Duurzame energie: zonneboiler, zonnepanelen en warmtepompDuurzame energie: zonneboiler, zonnepanelen en warmtepompDe roep om duurzame energie wordt luider naarmate de bronnen van de aarde verder uitgeput raken. Energie uit wind, water…
Gasrekening verlagen met de zonneboilerGasrekening verlagen met de zonneboilerVeel mensen willen zowel hun energierekening verlagen als de uitstoot van broeikasgassen verminderen. De zonneboiler is…
Airco door warmtepomp: duurzaamAirco door warmtepomp: duurzaamOm een goede en gezonde ventilatie in huis te hebben, kun je een airconditioning aanschaffen. Vooral de duurzame, energi…
Bronnen en referenties
  • http://www.rvo.nl/subsidies-regelingen/investeringssubsidie-duurzame-energie

Reageer op het artikel "ISDE subsidieregeling voor warmtepompen 2016"

Infoteur: Evertse
Gepubliceerd: 08-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!