InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Gevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozone

Gevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozone

Gevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozone De nieuwe Griekse regering zoals die in 2015 aantrad, is op ramkoers met haar schuldeisers en dreigde meermaals met het verlaten van de eurozone, ook wel Grexit genoemd (Greece exit). Het Griekse schuldendrama vormt dus een grote bedreiging voor de financiële markten. Er zijn zelfs economen die daarin het einde van de eurozone zien. Christine Lagarde (IMF-baas) daarentegen, meent dat de muntunie een vertrek van Griekenland uit de Eurozone zal overleven.

Grexit zal enorme kapitaalvlucht veroorzaken

De vrees voor een mogelijke "Grexit", een terugtrekking van Griekenland uit de eurozone, is niet denkbeeldig. Op het eerste gezicht zou men kunnen denken dat de Griekse economie profiteert van de herinvoering van de Drachme. Met de Drachme worden Griekse producten op de wereldmarkt immers goedkoper. Men zou kunnen denken dat vooral op de export gerichte bedrijven zullen profiteren. Maar aannemelijker is dat devaluatie van de Griekse Drachme een enorme kapitaalvlucht zal veroorzaken, omdat de Grieken hun kostbare euro's veilig willen stellen. Bovendien zullen de voor het land zo belangrijke importen vanuit het buitenland flink duurder worden. Bedrijven zullen zich terughoudend opstellen met investeringen in Griekenland. Veel bedrijven en banken zullen daardoor met faillissement worden bedreigd en de toch al hoge werkloosheid zal waarschijnlijk toenemen. Maar ook degenen die hun werk behouden, zullen door de verwachte sterke inflatie een groot verlies aan koopkracht lijden.

Bankrun met ernstige gevolgen

Een van de grootste economische risico's die een escalerend geschil met de Grieken met zich mee kan brengen, is een stormloop op Griekse banken. Onzekere bankklanten, zowel bedrijven als burgers, zullen hun tegoeden massaal afhalen. Het stopzetten van de internationale financiële steun zou ernstige gevolgen kunnen hebben voor de gehele Griekse economie:
  • enerzijds ontbreekt het de banken aan middelen voor verstrekking van kredieten;
  • anderzijds kunnen de banken zelf in een gevaarlijke positie geraken.

Ook de rest van Europa zal worden beïnvloed door een instorting van het Griekse bankwezen, want Griekse banken staan bij Europese banken voor miljarden in het krijt.

Gevolgen voor de internationale aandelenmarkten

De aanhoudende geschillen over de Griekse schulden worden al sinds het begin van de financiële crisis door de internationale aandelenmarkten als een grote belasting ervaren. Een Grieks uittreden uit de eurozone zal daarom in eerste instantie leiden tot een schokgolf onder beleggers en de koersen laten instorten. De verdere ontwikkeling zal afhangen van de vraag of er een nieuwe crisis in de eurozone ontstaat, of dat de crisis tot Griekenland beperkt blijft.

Het valt te hopen dat het alom gevreesde domino-effect niet optreedt. Maar er bestaan grote zorgen dat na een exit van Griekenland uit de Eurozone de aandelenmarkten van de andere noodlijdende staten zoals Italië, Spanje en Portugal eveneens zullen crashen. Dit zou alle Europese markten in een diepe crisis storten. In het ergste geval zouden na een Grieks uittreden ook andere zwakke landen kunnen besluiten om de eurozone te verlaten.

De Griekse aandelenmarkt

De Griekenland aandelenmarkt zelf trouwens, is al jarenlang iets voor beleggers met stalen zenuwen. Aangezien Griekse aandelen uitgeteld op de bodem liggen, biedt dat op de middellange termijn zeker ook kansen voor koopjesjagers. Interessant zouden in dat verband aandelen kunnen zijn die niet beïnvloed worden door een exit uit de eurozone.
Gerelateerde artikelen
Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?De eurozone bevond zich in 2011 in een crisis waardoor economen gingen twijfelen aan het voortbestaan van de muntunie. E…
Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?Einde van de euro: is vastgoed de enige zekerheid?Sinds de schuldencrisissen in de eurozone tussen 2010 en 2015 is de euro in zwaar vaarwater gekomen. Het lijkt nog moeil…
Brexit en Grexit: Uitstap uit de EU of EurozoneBrexit en Grexit: Uitstap uit de EU of EurozoneDe woorden “Brexit” en “Grexit” zijn populaire en actuele woorden. Brexit staat voor een scenario waarbij het Verenigd K…
Griekenland: de overstap van de euro naar de drachmeGriekenland: de overstap van de euro naar de drachmeWat gebeurt er als een land de euro moet verlaten en terugkeert naar haar eigen nationale munt. In 2012 speelde deze dis…
Wat is een bankrun?In het verleden had nog niemand gehoord van een bankrun, maar sinds het uitbreken van de kredietcrisis in 2008, zijn de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt / Pixabay
  • Bericht in Dagblad De Limburger van 29 mei 2015: "Lagarde: muntunie zal Grexit wel overleven"

Reageer op het artikel "Gevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozone"

Infoteur: Serkozy
Gepubliceerd: 01-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!