InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Bovenwettelijke uitkering 2019, wanneer heb je er recht op?

Bovenwettelijke uitkering 2019, wanneer heb je er recht op?

Bovenwettelijke uitkering 2019, wanneer heb je er recht op? Raak je in 2019 werkloos en ontvang je om die reden een WW-uitkering? Mensen die in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs of een van de andere hieronder genoemde overheidsinstanties werken hebben mogelijk recht op een bovenwettelijke uitkering. Je uitkering is dan hoger dan wanneer je alleen een WW-uitkering zou ontvangen. Een bovenwettelijke uitkering moet je in 2019 zelf aanvragen via het webportal van WWplus.

Bovenwettelijk uitkering

Bovenwettelijke uitkering bij WW

Wie aan een aantal voorwaarden voldoet kan wanneer hij of zij in 2019 werkloos wordt of tenminste vijf arbeidsuren per week verliest, aanspraak maken op een WW-uitkering. Een WW-uitkering duurt minimaal drie en maximaal 38 maanden. Gedurende het eerste derde deel van deze periode ontvang je 75% van het laatst verdiende loon (gerekend over het afgelopen jaar) en vervolgens wordt dit verlaagd naar 70% van je laatst verdiende loon. Je gaat er dus hoe dan ook in inkomen op achteruit. Bovendien is de ervaring dat wanneer je werkloos raakt, je uitgaven juist omhoog gaan doordat je meer activiteiten gaat ondernemen omdat je meer vrije tijd hebt. Dit kan dus een financieel onzekere situatie opleveren. Gelukkig is er voor bepaalde groepen werknemers zoiets als de bovenwettelijke uitkering.

Voor wie in het basisonderwijs of voortgezet onderwijs werkt en aan alle in de CAO genoemde eisen voldoet geldt dat de WW-uitkering gedurende de eerste 12 maanden per dag wordt aangevuld tot 78% en vervolgens tot 70% van de niet-gemaximeerde berekeningsgrondslag. De niet-gemaximeerde berekeningsgrondslag is gelijk aan het laatst verdiende salaris. Dit wijkt af van het WW-dagloon in die zin dat de werkgeversbijdrage in de premie van een particuliere ziektekostenverzekering niet wordt meegeteld en dat eventuele loonsuppletie ook buiten beschouwing wordt gelaten bij de berekening. Loonsuppletie is een aanvullende uitkering waarop je aanspraak kunt maken wanneer je een nieuwe baan vindt tegen een lager salaris.

Andere sectoren waarin mogelijk aanspraak kan worden gemaakt op een bovenwettelijk uitkering

De bovenwettelijke uitkering komt verreweg het meeste voor bij mensen die werkzaam zijn of zijn geweest in het onderwijs. Daarnaast zijn er nog een aantal andere sectoren waarin werknemers of ex-werknemers mogelijk aanspraak kunnen maken op een bovenwettelijke uitkering. Het gaat om de volgende sectoren:
  • Defensie
  • Gemeenten en SVB
  • Politieacademie
  • Beroepsonderwijs en volwasseneneducatie
  • Zorg en welzijn (hier gaat het om een wachtgeldregeling)

Hoe vraag je een bovenwettelijke uitkering aan?

Een bovenwettelijke uitkering moet je zelf aanvragen wanneer je meent hier recht op te hebben. Dit doe je via het webportal van WWplus. Je zult hier gevraagd worden om diverse gegevens in te vullen en stukken bij te voegen. Na het inzenden van je aanvraag ontvang je binnen vier weken een reactie.

Welke rechten en plichten heb ik?

Om recht op een bovenwettelijke uitkering te behouden gelden in principe dezelfde plichten als bij een WW-uitkering zonder deze aanvulling. Dit betekent dat je je moet inschrijven bij het UWV, beschikbaar moet zijn voor de arbeidsmarkt, een sollicitatieplicht hebt en passend werk moet aanvaarden indien dit beschikbaar komt (onder voorwaarden). Daarnaast gelden dezelfde rechten met betrekking tot vakantiedagen, ziekte en zwangerschapsverlof. Verandert er iets in je persoonlijke situatie doordat je bijvoorbeeld neveninkomsten krijgt, een periode in het buitenland verblijft of tijdelijk niet of minder beschikbaar bent voor werk, dan dien je dit middels een wijzigingsformulier door te geven zodat je bovenwettelijke uitkering eventueel aan de nieuwe situatie kan worden aangepast.

Betaaldata bovenwettelijke uitkering 2019

Anders dan de WW-uitkering, waarvan de betaaldata afhankelijk zijn van het moment van aanvragen, heeft de bovenwettelijke uitkering vaste uitbetaaldata. Je ontvangt de twee dus niet tegelijkertijd. De betaaldata voor de bovenwettelijke uitkering in 2019 zijn als volgt:
  • 25 januari 2019
  • 25 februari 2019
  • 25 maart 2019
  • 25 april 2019
  • 24 mei 2019
  • 25 juni 2019
  • 25 juli 2019
  • 23 augustus 2019
  • 25 september 2019
  • 25 oktober 2019
  • 25 november 2019
  • 20 december 2019

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een WW-uitkering aanvragen, wat moet ik weten?Een WW-uitkering aanvragen, wat moet ik weten?Het kan iedereen overkomen: je dreigt werkeloos te worden. In dat geval kun je een WW-uitkering, oftewel werkloosheidswe…
Wanneer heeft men recht op een WW-uitkeringTegenwoordig ziet men steeds vaker dat mensen in de WW terecht komen, maar wanneer heeft men recht op WW. In dit artikel…
Hoogte bijstandsuitkering 2019- januari 2020Hoogte bijstandsuitkering 2019- januari 2020Hoe hoog is de bijstandsuitkering in 2019 ( tot 1 januari 2020) en wat is de bij de bijstand bijbehorende bijstandsnorm?…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: StartupStockPhotos, Pixabay
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ww-uitkering/ww-uitkering
  • https://www.wwplus.nl/home;jsessionid=052FE2F1734029C9F9C1BAB2096BBF54
  • http://w3.tue.nl/fileadmin/dpo/Formele_arbeidsvoorwaarden/BWNU-toelichting.pdf
  • https://www.wwplus.nl/onderwijs-bovenwettelijke-ww-regelingen-po-vo
  • https://www.wwplus.nl/wenb_wwb/bovenwettelijke-ww/betaalschema

Reageer op het artikel "Bovenwettelijke uitkering 2019, wanneer heb je er recht op?"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-05-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: WW-uitkering
Schrijf mee!