nieuws uitgelicht

Kinderalimentatie niet meer aftrekbaar

Met ingang van 1 januari 2015 is betaalde kinderalimentatie niet meer aftrekbaar van het inkomen. Dit kan een reden zijn voor ex-partners om nieuwe afspraken te maken over de hoogte van de kinderalimentatie. Voor de betaler worden de lasten namelijk aanzienlijk hoger. De ontvanger wordt onder voorwaarden via de Belastingdienst gecompenseerd. Gescheiden ouders die de dagelijkse opvoeding van hun kinderen niet voor hun rekening nemen, dragen vaak financieel bij aan de kosten. Tot 2015 kon de betaler van deze kosten genieten van een fiscaal voordeel. De afschaffing van het fiscaal voordeel maakt de periodieke bijdrage een stuk lastiger om te dragen. Ex-partners zouden nieuwe afspraken moeten maken over de hoogte van de kinderalimentatie, want de ontvanger zal nu mogelijk recht hebben op een hoger kindgebonden budget.

Wanneer bestond er recht op een fiscale aftrek?

Indien de kinderen hoofdzakelijk bij één van de ouders wonen, draagt de verzorgende ouder automatisch ook meer bij aan de kosten van het opvoeden. Een financiële bijdrage van de ouder waar de kinderen niet bij wonen is logisch. De niet verzorgende ouder betaalt kinderalimentatie om het verschil in financiële bijdrage op te heffen. Indien er minimaal 136 per maand wordt bijgedragen, bestond er recht op een fiscale aftrek. Per 2015 is dit dus niet meer het geval.

De verzorgende ouder krijgt onder voorwaarden een hoger kindgebonden budget

Per 2015 bestaat er afhankelijk van het inkomen en het vermogen recht op en hoger kindgebonden budget. Dit kan gezien worden als een compensatie voor het niet meer aftrekbaar zijn van de kinderalimentatie. De ouder die kinderalimentatie moet betalen moet dus eigenlijk nieuwe afspraken maken met de ex-partner (ontvanger van de kinderalimentatie). Het verhoogde kindgebonden budget is een goede reden om de kinderalimentatie te verlagen. Indien de verzorgende ouder door een hoog inkomen of een groot vermogen geen extra kindgebonden budget ontvangt, worden de gespreken een stuk lastiger.

Ouders kunnen zelf nieuwe afspraken maken en vastleggen

Een verlaging van de kinderalimentatie hoeft niet via de rechter te lopen. De ex-partners kunnen zelf afspraken maken en vervolgens deze vastleggen op papier. Bereken wel eerst in hoeverre er inderdaad recht bestaat op een hoger kindgebonden budget. In bepaalde gevallen kan het verstandig zijn om ook hierover in gesprek te gaan met de gemeente. Dit zal spelen als de ontvanger een bijstandsuitkering krijgt of in een schuldsaneringsregeling zit.

Afschaffing aftrekbaarheid kinderalimentatie kost tot 600 per kind

De afschaffing kost de betaler van kinderalimentatie 40 tot 50 per maand per kind. Indien er ook nog betaalt moet worden voor meerdere kinderen, kan de financiële schade hoog oplopen. Doordat de betaler van kinderalimentatie vaak ook verplichtingen heeft in de vorm van partneralimentatie, kunnen de lasten ondragelijk worden. Dergelijke extra lasten zullen in de praktijk ook zorgen voor meer onderlinge spanningen tussen de ex-partners. Uiteindelijk kan dit ook weer ten koste gaan van de kinderen.

Is het verplicht om de kinderalimentatie aan te passen?

Nee, de afspraken die in het verleden gemaakt zijn moeten gewoon uitgevoerd worden. Vaak is het wel redelijk om aanpassingen door te voeren, maar het is zeker niet verplicht. Vanaf 2015 zal de rechter bij het toekennen van kinderalimentatie er wel rekening mee houden dat de kinderalimentatie niet meer aftrekbaar is.

Partneralimentatie blijft wel aftrekbaar

De maatregelen hebben uitsluitend betrekking op de kinderalimentatie. Dit staat hellemaal los van de aftrekbaarheid van partneralimentatie. Ex-partners kunnen wel overwegen om ook nieuwe afspraken te maken over de partneralimentatie. Op deze manier kunnen verliezen gecompenseerd worden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.tubantia.nl/regio/kinderalimentatie-kan-stuk-lager-uitvallen-1.4697672?rs=cb

Reageer op het artikel "Kinderalimentatie niet meer aftrekbaar"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 04-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!