InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Solden: grote kortingen op kleding bij uitverkoop in België
nieuws uitgelicht

Solden: grote kortingen op kleding bij uitverkoop in België

Solden: grote kortingen op kleding bij uitverkoop in België Wie met grote korting kleding of schoenen wil kopen moet zich naar België begeven, zo kopte De Telegraaf op 2 januari 2015. De maand januari is in België namelijk elk jaar de maand van de wintersolden, oftewel het grote uitverkoopfestijn dat deels bij wet is geregeld. Hierdoor kun je bij grote winkelketens kortingen van wel 70% verwachten. Voor veel Nederlanders is dit reden om vrij te nemen en in België te gaan shoppen, want zo goedkoop scoor je je winteraankopen nergens.

Wat is solden?

In het woord solden herken je wellicht het Engelse sales, en dan zit je ook in de juiste richting. Het is een periode die de gehele maand januari duurt (in 2015: zaterdag 3 januari t/m zaterdag 31 januari) en waarin winkelketens kortingen tot wel 70% geven op hun gehele assortiment. Black Friday, maar dan een hele maand lang, zo zou je kunnen zeggen. En het blijft niet bij de winkelstraten, ook webwinkels doen eraan mee waardoor je er soms niet eens de deur voor uit hoeft. Let er wel op dat de solden alleen van toepassing is op kleding, schoenen en lederwaren. Producten als elektronica, huishoudelijke apparatuur of speelgoed vallen er dus niet onder. Dit vind zijn oorsprong in het feit dat juist kledingwinkels erg veel te maken hebben met seizoensgebonden producten.

De solden is gebonden aan diverse wettelijke regels. Zo mogen winkels tijdens de soldenperiode geen prijsverlagingen bekend maken. Door het jaar heen mag dit wel, maar dit mag niet groots aangekondigd worden. Daarnaast heeft de term solden een beschermde status. Het is winkels dus niet toegestaan om op een ander moment in het jaar een uitverkoop te houden en deze zo aan te duiden. Er bestaat naast de wintersolden ook een zomersolden. Deze loopt in het jaar 2015 van woensdag 1 juli t/m vrijdag 31 juli.

'Pre-solden'

Alhoewel de solden in 2015 pas officieel van start gaat op zaterdag 3 januari tipt De Telegraaf koopgrage Nederlanders: ook in de dagen voorafgaand aan de koopjesperiode kun je al prima kortingen bedingen. Ook al wordt het niet officieel aangekondigd, veel winkelketens zijn bereid om klanten in de week voorafgaand aan de solden al kortingen van 30 tot 40% te bieden. Op die manier kun je dus de drukte vermijden en toch je slag slaan. Op Nieuwjaarsdag zijn in België net zoals in Nederland de meeste winkels gesloten.

Waar heen te gaan voor de wintersolden?

De solden wordt gehouden in heel België. Diverse Belgische steden zijn voor Nederlanders goed bereikbaar met zowel de auto als de trein. Denk bijvoorbeeld aan steden als Antwerpen, Brugge, Gent, Hasselt, Leuven, Luik, Mechelen en Oostende.

Let erop dat koopzondagen in België minder normaal zijn dan in Nederland. De kans op een koopzondag is in de uitverkoopperiode echter wel groter. Raadpleeg daarom altijd eerst het internet alvorens op een zondag richting België te vertrekken om te gaan shoppen!

Ga je een tripje naar een Belgische winkelstad plannen let er dan op dat Solden ook een wintersportgebied in Oostenrijk is. De meeste treffers in een zoekmachine zullen je hier naartoe verwijzen. Zoek dus altijd in combinatie met het woord 'België' of de naam van een stad.

Solden en webshops

Geen zin om de deur uit te gaan of zo vroeg in het jaar al je vrije dagen in te zetten om naar Vlaanderen te trekken? Van de solden kun je ook profiteren door online te shoppen. Alhoewel je hier minder koopjes zult vinden dan in de winkelstraten spelen veel webshops ook in de op de uitverkoop en kun je hier forse prijsdalingen verwachten. Bestel je iets online in een Belgische webshop, hou dan wel rekening met de hogere verzendkosten vanuit het buitenland. Deze moet je natuurlijk wel op de korting in mindering brengen.
Gerelateerde artikelen
Sale bij Sting: datum begin uitverkoopSale bij Sting: datum begin uitverkoopEen zeer populaire winkelketen in Nederland is The Sting. Deze van origine Nederlandse winkelketen richt zich afzonderli…
Sale bij Zara: datum begin uitverkoopSale bij Zara: datum begin uitverkoopEen van de populairste modeketens in Nederland is de Zara. Menig modebewuste mannen en vrouwen rekenen de Zara tot hun m…
nieuws uitgelichtKoopjes: echt of niet?Zijn koopjes tijdens de koopjesperiode wel échte koopjes? Dat vroeg het Belgische Test-Aankoop zich af in het eerste num…
Bronnen en referenties
  • De Telegraaf (2 januari 2015)
  • Alles over België - http://www.allesoverbelgie.nl/winkelen.htm

Reageer op het artikel "Solden: grote kortingen op kleding bij uitverkoop in België"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 02-01-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!