InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Contactloos betalen zonder pincode

Contactloos betalen zonder pincode

Betalingen worden steeds makkelijker, jaren geleden was betalen met contact geld heel normaal, in de laatste jaren zien we dit echter steeds minder. Er komen steeds gemakkelijkere methoden om betalingen uit te voeren, de nieuwste hierin is contactloos betalen met je bankpas. Onder andere ABN AMRO en ING werken in de nieuwe betaalpassen al met een NFC chip. Ook Rabobank zal in februari 2015 de nieuwe bankpassen voorzien van NFC chips.

Hoe werkt contactloos betalen

In de betaalpas is een NFC chip aanwezig, dankzij de NFC chip is het niet meer nodig om uw betaalpas in de betaalautomaat te steken, het is mogelijk om draadloos te betalen. De NFC chip kan communiceren tussen andere apparaten, in dit geval de betaalautomaat. Het enige wat u hoeft te doen, is uw betaalpas langs de betaalautomaat te houden. Vervolgens zal er op het scherm van de betaalautomaat worden aangegeven of de betaling is geslaagd of mislukt is. Het is verder niet nodig om uw pincode in te voeren. Uitzonderingen zijn wanneer het bedrag wat afgerekend dient te worden de 25,- euro grens overschrijdt. In dit geval zal de betaalautomaat vragen om uw pincode in te voeren.

De betaalautomaat in de winkel waar u wilt afrekenen moet echter wel beschikken over de NFC technologie. Om te controleren of u kunt betalen met contactloze betaling, dient u te controleren of het logo voor contactloos betalen staat aangegeven bij de betaalautomaat. Indien dit het geval is, is het tevens mogelijk om met uw smartphone te betalen welke beschikt over NFC.

NFC technologie

NFC staat voor Near Field Communication. Near Field Communication is een methodiek welke gebruikt kan worden om informatie uit te wisselen. Het bereik hiervan is plus minus 10 centimeter. Via NFC kan er contact worden gelegd tussen verschillende apparaten, bijvoorbeeld tussen twee smartphones om contacten of bestanden uit te wisselen. Verder kan er ook gedacht wroden aan de bekende OV-chipkaart, deze chipkaart maakt gebruik van NFC technologie om te kunnen betalen in het openbaar vervoer. Door simpelweg de OV-chipkaart tegen een pilaar aan te houden, wanneer er bijvoorbeeld in de bus wordt ingestapt.

Voordelen van contactloos betalen

Contactloos betalen zal zorgen voor diverse voordelen, niet alleen voor de winkelier, maar ook voor u zelf.
  • Gemakkelijker en veel sneller betalen
  • Kleine bedragen kunnen gemakkelijk betaald worden met uw bankpas, losgeld en kleingeld heeft u hierdoor veel minder nodig
  • Het is niet meer nodig om uw pincode in te voeren voor kleine bedragen (tot 25,-)
  • U hoeft de betaalpas niet meer in de betaalautomaat te stoppen, hierdoor bestaat de kans niet meer dat u uw betaalpas vergeet eruit te halen

Veiligheid van betaling met NFC technologie

Contactloos betalen, het lijkt in eerste instantie onveilig voor veel mensen. Als uw betaalpas gestolen wordt, kan iedereen zomaar uw betaalpas gebruiken zonder pincode. Dit is gelukkig niet het geval, contactloos betalen is niet alleen vlugger en gemakkelijker. Het is tevens net zo veilig als betalen volgens de normale methode van een bankpas.

Bij grotere bedragen, boven de 25,- euro, zal altijd gevraagd worden om uw pincode in te voeren. Hierdoor is het niet mogelijk dat wanneer u uw pas vergeet of wanneer deze gestolen is, anderen dure betalingen kunnen verrichten.

Verder tellen de bedragen bij elkaar op die u afrekent, indien u achtereenvolgend meerdere keren betaald, zal bij de overschrijding van 50,- euro uw pincode gevraagd worden. Zie voorbeeld.

U betaalt bij drie verschillende winkels de volgende bedragen:
  • Winkel 1: 19,-
  • Winkel 2: 16,-
  • Winkel 3: 18,-

Bij winkel 1 en winkel 2 kunt u betalen zonder pincode, de optelsom is immers 35,- ( 19,- + 16,-). Bij winkel 3 zal er gevraagd worden om uw pincode, 35,- + 18,- maakt gezamenlijk 53,-. Wat de 50,- overschrijdt.

Mocht uw pas gestolen worden, er gebruikt worden, vergoeden de aangegeven banken tevens uw bedrag. Mits u de betaalpas bijvoorbeeld al niet voor dagen kwijt was en deze niet heeft geblokkeerd.

Lees verder

© 2014 - 2017 Anteur, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Contactloos betalen: de nieuwe betaalmethodeBetalen met je betaalpas zonder dat je je pincode hoeft in te vullen? De nieuwste ontwikkeling is het contactloos betale…
Is contactloos betalen veilig? Welke risico's zijn er?Contactloos betalen is de nieuwste vorm van betalen. Snel en handig is het wel, maar hoe staat het met de veiligheid? Je…
ING en Apple PaySinds een aantal dagen (03 januari 2015) is op de website van ING te lezen dat Apple Pay een van de betaalmethodes is wa…
Betalen met Apple PayBetalen met Apple PayOm consumenten van nog meer gemak te voorzien, bestaat de mogelijkheid om in winkels contactloos te betalen. Apple heeft…
Betalen met smartphoneBetalen met smartphoneBetalen via de mobiele telefoon. Dit is mogelijk wanneer het een smartphone betreft die is ingebouwd met een NFC-chip. D…
Bronnen en referenties
  • https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/betaalpas/contactloos-betalen-met-uw-betaalpas/index.html
  • https://www.abnamro.nl/nl/privatebanking/betalen/betaalpas/uw-nieuwe-betaalpas.html
  • http://tweakers.net/nieuws/100076/rabobank-gaat-bankpassen-uitrusten-met-nfc-voor-contactloos-betalen.html
  • http://www.telecompaper.com/nieuws/rabobank-stopt-met-minitix-voert-nfc-pinpas-in--1053468

Reageer op het artikel "Contactloos betalen zonder pincode"

Infoteur: Anteur
Laatste update: 23-01-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!