InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Het sociaal leenstelsel voor studenten

Het sociaal leenstelsel voor studenten

Er wordt veel over gesproken: de wijzigingen op het gebied van studiefinanciering. In plaats van de basisbeurs en de aanvullende basisbeurs wordt er een sociaal leenstelsel ingevoerd. De student bouwt zo een schuld op die terugbetaald moet worden als de student is afgestudeerd en gaat werken. Veel mensen hebben hierover een mening, maar niet iedereen is bekend met wat deze nieuwe regels en de wijzigingen op de oude studiefinanciering precies inhouden. In november 2014 zijn nog niet alle details al bekend, maar hier volgt een opsomming van de tot nu toe bekende belangrijkste wijzigingen.

Basisbeurs, aanvullende beurs en studievoorschot

De basisbeurs gaat verdwijnen, studenten kunnen in plaats daarvan tegen gunstige, lage rentetarieven geld lenen van de overheid. Deze lening heet 'Studievoorschot'. Deze wijziging gaat in op 1 september 2015 en geldt niet alleen voor nieuwe studenten maar gaat ook in voor studenten die per die datum met een masteropleiding beginnen. Ben je voor die datum al gestart met je masteropleiding, dan blijft de oude studiefinanciering van toepassing.

Met het verdwijnen van de basisbeurs blijft echter de aanvullende beurs wel bestaan: studenten met ouders die minder dan 48.000 euro per jaar verdienen komen in aanmerking voor een aanvullende beurs, deze wordt verhoogd met 100 euro naar maximaal 365 euro per maand voor de laagste inkomens. Dit zijn ouders die minder dan 30.000 euro per jaar aan inkomen hebben. Deze aanvullende beurs wordt kwijtgescholden op het moment dat de student het diploma haalt. Studeren blijft derhalve bereikbaar voor iedereen.

Aflossen

Ten opzichte van de oude regeling worden de aflosregels soepeler: in plaats van in 15 jaar mag je in de nieuwe regeling je lening binnen 35 jaar aflossen. Door de langere looptijd gaat het aflosbedrag per maand omlaag. Keerzijde is in dat geval wel dat je over de totale aflosperiode meer rente betaalt. Sneller aflossen is derhalve wel voordeliger, maar niet verplicht.
De bedragen die je moet aflossen, zijn afhankelijk van je inkomen. Om te beginnen hoef je de eerste 2 jaar na je studie niet af te lossen. Vervolgens begin je ook alleen maar af te lossen als je meer verdient dan het op dat moment geldende minimumloon. Dit is in de oude regeling nog bijstandsniveau.
Het maximale af te lossen bedrag gaat van 12% naar 4% van je bruto inkomen minus het bedrag gelijk aan het wettelijk minimum loon. Dus bij een laag inkomen betaal je een laag bedrag of zelfs niets terug. Is het volledige bedrag na 35 jaar niet geheel afgelost, dan wordt de restschuld kwijt gescholden.

OV-chipkaart

De ov-chipkaart regeling voor studenten wordt uitgebreid, uiterlijk in 2017 kunnen ook mbo-studenten onder de 18 jaar in aanmerkingen komen voor de studenten ov-chipkaart.

Bijverdienen tijdens je studie

In de oude studiefinancieringsregeling mag je, naast je basisbeurs, bijverdienen tot een maximum van 13.729,80 euro. Als je meer verdient, dan verlies je je recht op de studiefinanciering. In het sociale leenstelsel komt deze regel te vervallen. Je kunt dus net zoveel bijverdienen als je zelf wilt en gaat dit niet ten koste van het bedrag wat je wilt lenen.

Waarom wil de overheid de basisbeurs vervangen door een studievoorschot?

Het kabinet wil het geld dat met deze wijziging wordt bespaard, investeren in de kwaliteit van het onderwijs. Volgens hun berekening kan dit bedrag oplopen tot maximaal 1 miljard euro. De investeringen die zij voor ogen heeft, zijn onder andere:
  • intensievere begeleiding van studenten
  • meer contacturen
  • extra beloning voor goede wetenschappers die college geven
Bij de bepaling van de bestemming van het geld voor hoger onderwijs, universiteiten en hogescholen zullen studenten een belangrijke stem krijgen.

Voor- en tegenstanders

Er zijn zowel voor- als tegenstanders voor dit nieuwe sociale leenstelsel. Belangrijkste argument van voorstanders is, dat de studielening een investering is in jezelf waardoor je bewust studeert. Als de student al niet die investering in zichzelf wil doen, waarom zou de overheid, en dus de belastingbetaler, dit dan wel doen? Voor de tegenstanders is dit juist een doorn in het oog, want, stellen zij, het is geen investering in jezelf, het is het overhevelen van een schuld, in dit geval wordt een deel van de staatsschuld overgeheveld naar een beperkte groep individuen, de studenten.

Voor- of tegenstander van dit nieuwe sociale leenstelsel, het zal ingevoerd worden met wellicht nog hier en daar wat aanpassingen. Over een paar jaar weten de nu aankomend studenten niet anders.
© 2014 - 2019 Yvetteluikinga, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
nieuws uitgelichtLeenstelsel studenten, wat betekent dit voor jou?Jet Bussemaker (Minister van Onderwijs) heeft 28 mei 2014, samen met VVD, PvdA, en oppositiepartijen D66 en GroenLinks e…
Bedragen studiefinanciering studiejaar 2017-2018Bedragen studiefinanciering studiejaar 2017-2018In het studiejaar 2017-2018 start vanaf september 2017 ook het derde studiejaar volgens het leenstelsel met studievoorsc…
Studiefinanciering en hypotheekStudiefinanciering en hypotheekWat zijn de gevolgen van het nieuwe leenstelsel studiefinanciering 2018-2019 voor het afsluiten van een hypotheek. Wat z…
Bronnen en referenties
  • http://www.studie-kosten.nl/7
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/studiefinanciering/kabinetsplannen-studiefinanciering-studievoorschot
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/studiefinanciering/nieuws/2014/09/22/wetsvoorstel-studievoorschot-klaar-voor-parlementaire-behandeling.html

Reageer op het artikel "Het sociaal leenstelsel voor studenten"

Infoteur: Yvetteluikinga
Gepubliceerd: 12-11-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!