InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Knab bank, online bank

Knab bank, online bank

Knab bank, online bank De Knab Bank is een bank die geen filialen heeft. Het is een dochterbedrijf van Aegon. Knab maakt daarom gebruik van de bankvergunning van Aegon. Maar wat zijn de voordelen van de digitale bank Knab? Knab is een Nederlandse consumentenbank, opgericht door René Frijters. Deze directeur stelt dat de klanten bij Knab voorop staan. Dat is op zich een prettig geluid, maar stelt niet elke bank dat de klanten voorop staan? Dus we moeten verder zoeken, dieper graven om de werkelijke voordelen van Knab ten opzichte van andere banken, te vinden. Nooit meer rood staan bij Knab. Nooit meer rood staan, dat zou prettig zijn. Is dat mogelijk bij Knab? Tot op bepaalde hoogte lijkt dat inderdaad mogelijk. Leden van de bank kunnen namelijk kiezen voor een rood staan alert. In de praktijk houdt het in dat er direct geld van je spaarrekening wordt overgeboekt naar je gewone rekening, waardoor je de gevreesde 12% rente voor rood staan, niet hoeft te betalen. Dat is mooi. Dat heeft René Frijters slim uitgedacht. Maar is dat alles? Knab valt onder dezelfde bankvergunning als Aegon.

Nieuwe bank Knab

De Knab bank is een dochter van verzekeringsmaatschappij Aegon. Knab bestaat sinds september 2012. Een bankfiliaal van Knab is er niet. Alles gaat via de digitale snelweg van het Internet. En waarom ook niet? Iedereen kan internet bankieren en feitelijk heb je geen gebouwen meer nodig. Wat biedt de Knab Bank zoal nog meer aan? In elk geval:
  • spaarrekeningen
  • betaalrekeningen
  • bancaire diensten
  • smartphone-App van Knab
  • eigen Knab website
  • bij naderende roodstand wordt automatisch geld overgeboekt om roodstand op betaalrekeningen tegen te gaan en daarmee wordt de hoge rente van 12% bij rood staan, voorkomen voor de Knab klant
  • lidmaatschap om gebruik te kunnen maken van extra faciliteiten

Wat maakt de Knab bank anders?

Knab presenteert zich als een moderne bank, jong en fris. Als je de website van Knab bezoekt ziet deze er echter uit als de website van elke andere bank. Je kunt wel binnen enkele minuten bij Knab een rekening open, ook maken ze reclame voor geld overmaken via sms of Facebook. Ze bieden hun klanten verschillende pakketten aan (prijzen 2014):
  • knab basis (gratis)
  • knab plus (5,- per maand)
  • knab premium (15,- euro per maand)
  • knab zakelijk (5,- euro per maand)

Altijd rente op je betaalrekening

  • rente zoals je het zelf wilt, met alerts als de rente wijzigt
  • zelf de einddatum van deposito's bepalen
  • alerts die geld opleveren
  • mobiele App, waarmee je bankzaken letterlijk in eigen hand houdt
  • participatie in Knab (beleggen in Knab)
  • digitaal kasboek

Hoeveel Knab rente?

Knab biedt rente op je spaargeld. In verhouding met andere banken iets hoger dan gemiddeld, doch ook niet spectaculair. Vooral niet als je de maandlasten er weer vanaf moet trekken. Rente van Knab bank in 2015:
  • Fexibel sparen: 1,45% rente (effectieve rente op jaarbasis). Je mag kosteloos je geld opnemen. Je krijgt bericht als rente wijzigt en de berichtgeving is gratis. Je kunt de rente innen wanneer het je uitkomt.
  • Kwartaal sparen: 1,60% rente (effectieve rente op jaarbasis). Bonusrente bovenop basisrente. Rente wordt elk kwartaal bijgeschreven en is altijd kosteloos opneembaar.
  • Deposito sparen: 1,70% rente (effectieve rente op jaarbasis, indien minimaal 5 jaar vastgezet). Hoge rente is vast. Inleg minimaal 1000,- Je mag zelf de einddatum vaststellen.

15 Euro per maand, wat nu?

Het klinkt misschien wat vreemd, maar voor 15,- euro per maand kan je wellicht toch geld besparen. Er is veel commentaar op betaald lidmaatschap bij een bank, maar als Knab het goed aanpakt, zijn de klanten volgens hen een stuk goedkoper uit. Directeur Frijters heeft veel ervaring in de financiële wereld. Hij richtte onder andere beleggingsbank Alex op en werkte kortstondig bij de DSB. Dat laatste beviel hem niet, hij wilde vrijheid om zijn plannen uit te voeren. Daarom trok hij al snel die deur achter zich dicht en ging zijn eigen weg. De Knab bank is de realisatie van een van die plannen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Knab.nl

Reageer op het artikel "Knab bank, online bank"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 10-05-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Geld
Schrijf mee!