InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Claim je deel van de Red Bull schadevergoeding
nieuws uitgelicht

Claim je deel van de Red Bull schadevergoeding

Claim je deel van de Red Bull schadevergoeding Claim je $ 10 dollar van Red Bull! Het bedrijf achter Red Bull moet een schadevergoeding betalen vanwege misleidende reclames. Het bedrijf is overeen gekomen om een totaal van $ 13 miljoen dollar te betalen aan klanten die zich slachtoffer van misleiding voelen omdat ze niet echt vleugels hebben gekregen van het energiedrankje. Het klinkt bijna te gek om waar te zijn, maar toch is het zo. Als je tussen 2002 en 2014 wel eens Red Bull hebt gekocht kun je nu een claim indienen ter waarde van $ 10 dollar cash of $ 15 dollar in Red Bull producten.

Misleidende reclame

'Red Bull geeft je vleugels', wie kent de slogan niet. Met die 'belofte' brengt de energiedrankjesgigant haar product wereldwijd aan de man. De ingrediënten van Red Bull zouden je concentratie en prestatievermogen verbeteren. Velen ervaren ook daadwerkelijk een dergelijk effect, maar vleugels krijg je er natuurlijk niet van. Reden voor vaste klant Benjamin Careathers uit New York om het bedrijf een proces aan te doen. En met succes, in twee afzonderlijke zaken is men namelijk overeen gekomen dat Red Bull 'teleurgestelde' klanten een schadevergoeding gaat betalen. Voor dit fonds is een totaal van $ 13 miljoen dollar vrijgemaakt. Ook zal het bedrijf de juridische kosten die met het proces gemoeid waren betalen.

Red Bull als marktleider

Alhoewel er inmiddels talloze populaire energiedrankjes verkrijgbaar zijn - denk aan Monster, Bullit, Rodeo en vergeet de talloze huismerken niet - blijft het woord energy drink toch synoniem voor het merk met de twee rode stieren. Wie met een blikje van dit merk loopt hoort erbij, de andere merken zijn slechts wannabees van inferieure kwaliteit, zo is de opvatting van velen. Juist om deze reden komt Red Bull weg met het vragen van relatief hoge prijzen. Zo kost een blikje - aanbiedingen daargelaten - al snel tenminste € 1,50 euro, en uit een automaat zelfs nog meer. Het merk heeft haar productlijn bovendien uitgebreid met diverse varianten zoals een suikervrije editie, meerdere limited edition blikjes en shots in kleine plastic flesjes. Al met al betaal je dus een fikse prijs voor het drankje terwijl een blikje bij lange na niet zo veel cafeïne bevat als een (goedkopere) kop koffie bij de Starbucks, zo valt te lezen in de aanklacht.

Haar marktleiderschap dankt Red Bull dan ook vooral aan haar succesvolle marketingstrategie. Geen enkele andere energy drink fabrikant besteedt jaarlijks zo veel geld aan marketing als Red Bull. Naar schatting heeft het hieraan al meer dan $ 2 miljard dollar gespendeerd. In 2009 ging dat zelfs om $ 364 miljoen dollar in één kalenderjaar. Naast reclames ging dit bijvoorbeeld op aan sponsoring van diverse sportevenementen zoals autosport en extreme sports.

Inhoud van de schadevergoeding

Wat gaat er gebeuren nu Red Bull tot een schikking is gekomen in de zaak met betrekking tot de misleidende reclame? Naar alle waarschijnlijkheid heeft het bedrijf besloten over te gaan tot een schikking om de torenhoge proceskosten die verder procederen in de Verenigde Staten met zich mee zouden brengen. Daarom is nu een fonds opgericht waarin Red Bull een totaal van $ 13 miljoen dollar zal storten. Klanten die tussen 1 januari 2002 en 3 oktober 2014 tenminste eenmaal een blikje Red Bull hebben gekocht - ongeacht of zij hiervan het bonnetje nog hebben - kunnen hun deel van de claim opeisen. De claim gaat uitbetaald worden in stukjes van $ 10 dollar per klant. Ook kunnen klanten ervoor kiezen zich te laten uitbetalen in natura. In dat geval zal het gaan om Red Bull producten (mogelijk vouchers) ter waarde van $ 15 dollar per persoon.

Red Bull heeft een website opgezet waar klanten die hun deel van de schadevergoeding willen claimen een formulier in kunnen vullen. Het is daarbij niet noodzakelijk om een bonnetje op te sturen of op enige andere wijze te bewijzen dat je daadwerkelijk weleens een Red Bull product hebt gekocht. Wat er gebeurt wanneer er meer claims binnen komen dan er geld in het fonds zit is onduidelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De extreme (merk)formule van Red BullDe extreme (merk)formule van Red BullIedereen kent de energiedrankjes van Red Bull. Je houdt van de drankjes of je vindt ze vreselijk. Ook de slogan ‘Red Bul…
Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Een whiplash is een heel vervelende aandoening. Niet enkel om de klachten die het met zich meebrengt, maar ook door de a…
Het gevaar van energiedrankHet gevaar van energiedrankHet vliegt in de supermarkten uit de schappen. We hebben het hier over energiedrank. Steeds meer jongeren drinken deze d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Noelsch, Pixabay
  • Daily Mail - http://www.dailymail.co.uk/news/article-2786594/Red-Bull-ordered-pay-13million-settlement-doesn-t-really-drinkers-wings.html
  • CBC News - http://www.cbc.ca/news/business/red-bull-settles-false-advertising-lawsuit-for-13m-1.2793536

Reageer op het artikel "Claim je deel van de Red Bull schadevergoeding"

Infoteur: Dessal
Gepubliceerd: 09-10-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!