InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Eurocrisis: Griekse Crisis en hervormingen in de jaren 90

Eurocrisis: Griekse Crisis en hervormingen in de jaren 90

Eurocrisis: Griekse Crisis en hervormingen in de jaren 90 Omdat Griekenland in 1990 in feite aan de rand van de afgrond stond, getuige een tekort van 15% van het BBP en terugloop van diezelfde BBP, waren dringend hervormingen nodig. Aangezien de afgelopen twintig jaar de regering vrijwel alleen tijdelijke hervormingen aankondigde (zoals belasting verhogen), besloot de regering van Nea Demokrateia onder leiding van Konstantinos Mitsotakis structurele hervormingen af te kondigen, deels om buitenlandse investeerders tevreden te stellen. Om toe te treden tot de Eurozone was het noodzakelijk om het tekort van ongeveer 15% terug te dringen tot de 3% die de EU wenste. In 2015 is een Grexit nog steeds mogelijk. Wat is er toen gebeurd?

Inhoudsopgave

Het plan en het doel van de hervormingen in Griekenland

Om het vertrouwen in Griekenland te laten toenemen besloot de regering met cijfers naar buiten te komen hoe de schulden in een paar maanden tijd al verminderd waren en een inzage te geven in de privatisering. Dit in combinatie met de aangekondigde structurele hervormingen zou zorgen voor vertrouwen, wat op zijn beurt weer effect zou hebben op sectoren als het toerisme. Door buitenlands geld zouden Griekse bedrijven langzamerhand weer uit het slop getrokken worden en naar het peil van de jaren 70 klimmen. De recessie in Griekenland moest en zou gestopt worden.

Belangrijkste punten in het hervormingsbeleid waren om het ambtenarenapparaat te veranderen en de uitgaven van de publieke sector te verminderen. Erkend werd dat beiden afhankelijk van elkaar waren en nooit naar wens gefunctioneerd hadden. Door de slechte administratie (omdat hoogopgeleide werknemers teveel geld kosten) konden vele plannen nooit goed uitgevoerd worden. Er zou dus meer geld nodig zijn voor gekwalificeerde werknemers. Aangezien een oplopende schuldenpost geen goed visitekaartje voor het investeren was, werd besloten dat bezuinigd moest worden om geld te verkrijgen. Voortaan zou bij iedere sollicitatie aangegeven moeten worden welke opleiding de sollicitant genoten heeft. Minder letten op sociale kwalificaties, maar op het onderwijs, zou ervoor zorgen dat vriendjespolitiek en ongekwalificeerde mensen aangenomen zouden worden.

Hervormingen en oplossingen van Nea Demokrateia

Belastingprobleem

Belastingen werden verhoogd en er werd extra gecontroleerd op extreem hoge uitgaven voor bijvoorbeeld jachten door particulieren. Hierdoor hoopte de regering een groot gedeelte van de belangrijkste belastingontduikers in het gareel te krijgen. Verder zou een elektronische database gebruikt worden om gegevens te verzamelen over de jaarlijkse oogst en omzet van boeren. Dit omdat er onder de boeren een hoog percentage belastingontduikers was. Om kleine winkels en bedrijven belasting te laten betalen zou het verplicht worden om elektronische kassa’s te gebruiken, zodat de omzet in de gaten gehouden zou kunnen worden.

Ambtenarenapparaat

Ook probeerde de regering het gigantische aandeel van ambtenaren op de schatkist te verminderen. 10% van alle ambtenaren zouden ontslagen worden en overheidsinstanties zouden geprivatiseerd moeten worden om de kosten naar beneden te schroeven. Hierdoor zou de overheid meer geld over hebben om uitgaven te doen in de infrastructuur, zorg en het onderwijs.

Een nieuw systeem werd ontwikkeld om de reorganisatie van het ambtenarenapparaat te bewerkstelligen. Om de horizontale mobiliteit (bijvoorbeeld promotie maken) te verbeteren werd voortaan gebruik gemaakt van kwalificaties die een persoon behaald heeft, zodat deze niet meer afhankelijk was van een bepaald ministerie of partij. Om de motivatie omhoog te schroeven werden bij iedere baan de carrière perspectieven beschreven en een systeem van bonussen, trainingen en promotie (op basis van jaren in dienst) werd gelanceerd. Daarnaast werd een wet aangenomen waarin stond dat er per document minder handtekeningen gebruikt hoefden te worden; om de bureaucratie te versnellen. De rechten voor hoge ambtenaren werden versoepeld. Het werk werd vrijer van aard en aantrekkelijker.

Pensioenen

Het pensioen systeem moest eveneens gewijzigd worden. Aangezien de uitgaven aan pensioenen ieder jaar stegen in Griekenland was dit dus noodzakelijk. Concreet werd er het volgende besloten: de lengte van het arbeidsverleden werd belangrijker en zou dus de hoogte uitmaken, pensioenen konden niet meer uitgekeerd worden op het moment dat iemand nog aan het werk was, ambtenaren moeten een contributie betalen.

Wetgeving en subsidie

Er zou een einde gemaakt worden aan de subsidies aan bedrijven die jarenlang verliezen boekten. Daarnaast zou het privatiseren van enkele slecht presterende overheidsbedrijven geld opleveren aangezien buitenlandse bedrijven naar zeggen van de regering stonden te wachten op de privatisering van die bedrijven.

Privatisering

Om het privatiseren in goede banen te leiden zou er een zogeheten ‘fair competition board’ opgericht worden, welke los zou staan van de regering. Hierin zouden onwettelijke zaken bestraft worden (denk aan onjuiste informatie aan consumenten doorgeven, illegale praktijken, prijsafspraken of het buitensluiten van concurrentie). Dit zou een mijlpaal zijn in de Griekse geschiedenis, aangezien een dergelijke toezichthouder op ‘eerlijkheid’ nog nooit bedacht was.

De overkoepelende bank, ‘The bank of Greece’, zou minder toezicht gaan houden op de zogeheten zusterbanken. Door het wegnemen van bepaalde belastingen op de banken die ervoor zorgden dat de banken extra omwegen moesten maken om een transactie te sluiten, hoefde de Bank of Greece de andere banken minder op dit punt te controleren wat zou kunnen schelen in de kosten. Verder heeft het opschorten van de belasting natuurlijk ook als gevolg dat de banken meer vrijheid krijgen om uitgaven te doen, voornamelijk in het buitenland.

Wanneer deze hervormingen worden bekeken, valt op dat veel problemen ook in de hedendaagse crisis voorkomen, zoals de omvang van het ambtenarenapparaat, wat onder Syriza in omvang is afgenomen. De hervormingen rond 1989 hebben voornamelijk als doel om kosten te verminderen (privatisering en ontslaan overheidsmedewerkers) en economische sectoren te stimuleren (toerisme). De hervormingen van 1989 met de huidige verschillen op één punt heel erg: er ontbrak in 1989 een plan om buitenlandse bedrijven naar Griekenland te lokken met behulp van bijvoorbeeld economische voordelen.

Bovenstaande hervormingen zijn een behoorlijke lijst. Er moet opgemerkt worden dat sommige hervormingen niet structureel lijken, maar dit achteraf wel degelijk bleken. De effecten van de hervormingen werden al gauw duidelijk: vanaf 1995 begon Griekenland positief in beeld te komen als EU-kandidaat en begon toetreding een serieuze optie te worden.

Lees verder

© 2014 - 2020 Frerdinand, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozoneGevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozoneDe nieuwe Griekse regering zoals die in 2015 aantrad, is op ramkoers met haar schuldeisers en dreigde meermaals met het…
Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?De eurozone bevond zich in 2011 in een crisis waardoor economen gingen twijfelen aan het voortbestaan van de muntunie. E…
Brexit en Grexit: Uitstap uit de EU of Eurozonenieuws uitgelichtBrexit en Grexit: Uitstap uit de EU of EurozoneDe woorden “Brexit” en “Grexit” zijn populaire en actuele woorden. Brexit staat voor een scenario waarbij het Verenigd K…
Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie?Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie?De financiële en economische crisis van eind 2008 leidde tot een recessie, gevolgd door massale overheidssteun aan de ba…
Philippus II van MacedoniëPhilippus is vooral bekend als de vader van Alexander de Grote. Maar zijn hervormingen, veroveringen en onderwerping van…
Bronnen en referenties
  • Alle informatie uit 1989- 1991 komt uit onderzoeken van het OECD zoals bijvoorbeeld: http://www.keepeek.com/Digital-Asset-Management/oecd/economics/oecd-economic-surveys-greece-1990_eco_surveys-grc-1990-en#page1 (25-11-2013)
  • http://www.bankofgreece.gr/BoGDocuments/The%20root-causes%20of%20the%20greek%20sovereign%20debt%20crisis%2005%2005%202011(3).pdf p. 3 (09-01-2014)
  • Ibid., (09-01-2014)

Reageer op het artikel "Eurocrisis: Griekse Crisis en hervormingen in de jaren 90"

Infoteur: Frerdinand
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Crisis
Schrijf mee!