InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Eurocrisis: Informatie over oorzaken van de Europese crisis

Eurocrisis: Informatie over oorzaken van de Europese crisis

Eurocrisis: Informatie over oorzaken van de Europese crisis Amerika staat vanaf oudsher bekend als Economische grootmacht. Toen de crisis in Amerika begon verwachtte Europa echter onder de crisis uit te komen. Dit is echter niet gebeurd, maar wat is hier de verklaring voor? Het is belangrijk voor de toekomst van de Europese Unie om te weten wat de precieze oorzaken van de Europese crisis zijn. Veelvuldig onderzoek is er inmiddels geweest en de belangrijkste oorzaken van de Europese crisis komen hoer aan bod.

Inhoudsopgave

Amerikaanse crisis als oorzaak der oorzaken van de Europese Crisis

Amerika staat vanaf oudsher bekend als Economische grootmacht. Qua productie meet het zich met de gehele Europese Unie en zorgt voor bijna een vijfde van de wereldproductie. Wanneer het financieel minder gaat met Amerika merkt de rest van de wereld dit dan ook.

Dit is al meer dan een eeuw een bekend gezegde, maar omstreeks 2007 dacht de rest van de wereld dat zij zouden ontkomen aan de crisis die in Amerika bezig was. De BRIC (Brazilië, Rusland, India, China) landen zouden de vraag naar grondstoffen en consumentengoederen van de Amerikanen overnemen en hiermee zou ook Europa ongeschonden uit de strijd komen, zo dacht men. In 2008 verklaarde de Duitse minister van Financiën Peer Steinbrück bijvoorbeeld:

‘The US will lose its superpower status in the global financial system,” he said, predicting a new multi-polar order where power is spread across the globe.
“The financial crisis is above all an American problem. The other G7 financial ministers in continental Europe share this opinion,”

Gevolgen door de Amerikaanse crisis voor de Europese Unie

Toch werd Europa enorm door de crisis in Amerika geraakt. De landen die veel bankzaken regelden met de Verenigde Staten kregen via meerdere kanalen (geldmarkt, huizenmarkt et cetera) leningen van de Verenigde Staten binnen. Door hypotheken te bundelen kon een zogeheten hypothekenbundel als obligatie (een schuldbewijs, waarbij in ruil voor geld, een schuldbewijs met een vast rentepercentage per jaar uitgekeerd wordt) uitgegeven worden. Het probleem hierbij was dat de uitgegeven Amerikaanse obligaties uit hypotheken bestonden die alleen financieel gezond waren wanneer huizenprijzen stegen. Zoals eerder gezegd kwam dit door de NINJA hypotheken en andere verwante hypotheken. De helft van de uitgegeven obligaties op Wall Street vonden hun afzet in de vorm van buitenlandse beleggers. Hierdoor kon een groot gedeelte van de foute obligaties gemakkelijk de Europese Unie instromen. De Amerikaanse huizencrisis sloeg over naar Europa.

Directe oorzaak van de crisis in Europa

Wanneer de obligaties eenmaal in handen van de Europese banken waren, was het proces van mondialisering van de crisis in feite voltooid. De jaren voor de crisis steeg de rente enorm. Dit gebeurde bijvoorbeeld door een geldmarktverkrappend beleid van de ECB (Europese Centrale Bank). Ook overheidsschulden hebben hiermee te maken doordat zij meer rente moeten betalen om geld te lenen bij hoge schulden, waardoor het algemene rentepeil stijgt. Door de hogere rentes is het minder gunstig om aandelen te verhandelen, aandelen zijn immers gebaseerd op de winstverdeling van een bedrijf. Wanneer het rentepercentage stijgt, stijgt automatisch de vraag naar nieuwe obligaties (die hebben een vast hoog rentepercentage). De aandelen brengen minder op dan de nieuwe obligaties gebaseerd op de hoge rentes.

De Europese banken moesten de beleggingen dus verkopen en dit zorgde voor stagnatie binnen het Europese bedrijfsleven. Het algeheel peil van beleggen daalde. De Europese bedrijven leunen voor financiering veel meer op bankkredieten dan bijvoorbeeld Amerikaanse bedrijven. Daarnaast verspreidde de crisis zich via Europa ook weer verder. Europese banken die dochterondernemingen hadden in opkomende economieën (Griekenland) en voormalig Oostbloklanden wilden zo snel mogelijk van risicovolle ondernemingen af en trokken leningen in. Dit had als gevolg dat deze landen zich, door het ontbreken van kredietverlening, opeens in een recessie bevonden. De private sector was huiverig voor investeren in deze landen. Er gingen stemmen op om verschillende Europese landen uit de Europese Unie te gooien (denk aan de zogeheten Grexit).

Lees verder

© 2014 - 2019 Frerdinand, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozoneGevolgen van een Grieks uittreden uit de eurozoneDe nieuwe Griekse regering zoals die in 2015 aantrad, is op ramkoers met haar schuldeisers en dreigde meermaals met het…
Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?Griekse schuldencrisis: wordt de euro in tweeën gesplitst?De eurozone bevond zich in 2011 in een crisis waardoor economen gingen twijfelen aan het voortbestaan van de muntunie. E…
Beleggen: investeren in de Zwitserse frank of SwissieBeleggen: investeren in de Zwitserse frank of SwissieIn tijden van crisis lijkt de Zwitserse frank goed stand te houden, terwijl de euro en de dollar wat meer prijsschommeli…
Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie?Financiële crisis: wat is een "double dip"-recessie?De financiële en economische crisis van eind 2008 leidde tot een recessie, gevolgd door massale overheidssteun aan de ba…
Crisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggenCrisis: cash geld opzij zetten om te sparen of te beleggenDe Europese schuldencrisis van 2011 en de twijfelachtige aanpak ervan door de Europese unie zorgden voor veel onzekerhei…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: GregMontani, Pixabay
  • http://www.rug.nl/education/scholierenacademie/scholieren/profielwerkstuk/gammasteunpunt/subjects/onderwerpen/economie/briclanden(14-10-2013)
  • http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/3081909/Financial-Crisis-US-will-lose-superpower-status-claims-German-minister.html (14-10-2013)
  • Casper van Ewijk& Coen Teulings, (2009), p. 46-47, 14-10-2013
  • NourielRoubini (2011), p. 121, 16-10-2013

Reageer op het artikel "Eurocrisis: Informatie over oorzaken van de Europese crisis"

Infoteur: Frerdinand
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Crisis
Schrijf mee!