InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Eurocrisis: Oorzaken van de Amerikaanse huizencrisis

Eurocrisis: Oorzaken van de Amerikaanse huizencrisis

Eurocrisis: Oorzaken van de Amerikaanse huizencrisis De Amerikaanse huizencrisis is één van de oorzaken van de Europese crisis die rond 2015 nog rondwaait. Hoe de Amerikaanse crisis echter is ontstaan en deze naar Europa (met name Griekenland) kon komen is voor velen onduidelijk. Een veelgehoorde verklaring voor de huizencrisis in Amerika is dat er een 'zeepbel' barstte rond 2006. Aangezien dit natuurlijk een vage verklaring is gaat dit artikel over het ontstaan van de crisis inclusief enkele andere factoren die voor de crisis hebben gezorgd.

Inhoudsopgave

De Amerikaanse crisis: de zeepbel

Een zeepbel is een economische term waarmee bedoeld wordt dat de prijs van een bepaald goed (in dit geval een huis) enorm stijgt en alleen maar lijkt te stijgen totdat er opeens een abrupt einde aan deze jarenlange groei komt, de zeepbel is gebarsten.
Enfin, burgers staken zichzelf in de hypothekenschulden van de bank die zij zich eigenlijk niet konden veroorloven. Dit deden ze omdat de markt alleen maar groeide en zij zo het geld terug konden verdienen.

De Amerikaanse overheid stimuleerde banken om zoveel mogelijk hypotheken te verstrekken om woningbezit te doen groeien voor armere burgers. Dit zorgde ervoor dat de banken een financiële impuls kregen om zoveel mogelijk hypotheken te verstrekken. Het maakte de banken verder niet uit of een bepaald persoon daadwerkelijk zijn aangegeven inkomen verdiende, ze wilden gewoon hypotheken verstrekken.

De zogeheten ‘NINJA’ hypotheken werden symbool van de Amerikaanse huizencrisis. Ninja (No income, no job and assets) hypotheken ontstaan (net zoals bij de Amerikaanse huizencrisis) wanneer het een gegeven is dat huizenprijzen of andere onderpanden continu stijgen. De NINJA lener kan niet aan zijn renteverplichtingen voldoen, dus laat hij de rente bij de hoofdsom optellen. Zolang het onderpand ongeveer evenredig stijgt met de totale schuldsom (rente + uitstaande schuld) is er geen probleem.

Dit kon op een gegeven moment echter niet goed gaan; het vertrouwen in de huizenmarkt nam enorm af waardoor huizenprijzen stabiliseerden, en de NINJA hypotheken (en andere vrijwel soortgelijke hypotheken) instortten, omdat onderpanden niet meer stegen; de zeepbel is gebarsten.

Kritiek op de huidige zeepbel theorie

Deze verklaring legt het probleem puur bij de banken en gedeeltelijk bij de consumenten. Echter, de werkelijkheid is vele malen gecompliceerder dan dat. Verschillende factoren die al decennialang in gang waren gezet speelden misschien nog een grotere rol. De zogeheten subprime hypotheken (geen documentatie van inkomen nodig voor een lening) sprongen simpelweg het meest in het oog, zij waren echter niet de oorzaak. Zij lieten alleen zien dat het gehele financiële systeem op wankelen stond.

Voorwaarden zeepbel

Een zeepbel ontstaat in de meeste gevallen door een technologische innovatie. Om een bekend voorbeeld te geven: Ten tijde van de industriële revolutie werden ook de eerste spoorwegennetwerken gebouwd. In de bakermat van de industrie, Groot-Brittannië, werden door middel van veel investeerders overal spoorwegen aangelegd. Een groot gedeelte hiervan bleek amper gebruikt te worden en dus eigenlijk overbodig. Dit maakte niet veel uit want er was sprake van een 'boom' (extreme periode van groei) en er was veel vertrouwen in de spoorwegen. Toen de spoorwegen op een gegeven moment toch minder vertrouwen kregen, stortte het hele systeem in en brak er een crisis uit. Een gerechtvaardigde crisis weliswaar: De spoorwegen hadden namelijk wel iets voortgebracht, namelijk economische kansen die zouden zorgen voor economische groei. Econoom George Soros stelde dat ‘elke zeepbel uit twee ingrediënten bestaat – een algemene trend in de realiteit en een onjuiste interpretatie van die trend, of een daaraan gerelateerde misvatting’.

Wanneer we deze zeepbel vergelijken met de zeepbel van 2007 valt één ding in ieder geval op. De zeepbel van 2007 kent geen technologische innovaties. Het is een puur speculatieve zeepbel ontstaan door innovaties op het gebied van financiële dienstverlening.
Onder ‘innovaties op het gebied van financiële dienstverlening ‘ verstaan we zaken als hypotheekobligaties en dergelijke. Het probleem met de hypotheekobligaties was dat er geen controle bestond aan wie ze werden uitgegeven, er ontbrak een systeem waarin onafhankelijke beoordelaars burgers of andere instanties keurden.

Agent-principaal probleem

Juist door het gebrek van bovenstaande speelde het begrip Moral Hazard een grote rol. Aangezien een systeem ontbrak om te controleren waar de leningen naartoe gingen en waar ze vandaan kwamen durfden banken en hun werknemers veel meer risico’s te nemen. Tel daarbij op dat de banken zelf astronomisch hoge bedragen aan bonussen uitkeerden ieder jaar, dan valt het bijna goed te praten waarom bankmedewerkers zoveel risico namen met het uitgeven van slechte hypotheken.

In een grote financiële instelling heb je vaak te maken met principalen (aandeelhouders) en agenten (medewerkers). De principalen hebben agenten nodig om zelf zoveel mogelijk winst te maken. De agenten weten echter altijd veel meer dan de principalen en dit zorgt ervoor dat de principalen vaak geen idee hebben waar agenten mee bezig zijn. Gevolg hiervan is, ook omdat agenten vaak zelf ook principaal zijn, dat de agenten eigenbelang nastreven zonder hierbij te kijken naar de gevolgen die zij kunnen aanrichten. Dit soort gedrag zagen we met name bij de grote banken op Wall Street terug aan het begin van de Amerikaanse kredietcrisis.

Conclusie Amerikaanse crisis

Dit zijn enkele zaken die vaak over het hoofd worden gezien bij het ontstaan van de Amerikaanse kredietcrisis. Er is nooit één oorzaak voor het ontstaan van een financieel falen, dat zou te gemakkelijk zijn en hoe dan ook door de autoriteiten opgevangen kunnen worden. Men had kunnen anticiperen op het uitgeven van slechte leningen, ware het niet dat men baat had bij het verstrekken van slechte leningen. Het probleem komt dus van meerdere kanten. De afnemers van de Amerikaanse banken waren niet alleen Amerikaanse consumenten. Ook de Europese en Aziatische markt behoorden hiertoe. Een probleem in de Verenigde Staten trok naar de afzetmarkten wereldwijd.

Lees verder

© 2014 - 2020 Frerdinand, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vastgoedzeepbel: wat is een "bubble" in de economie?Vastgoedzeepbel: wat is een "bubble" in de economie?Zeepbel of "bubble" is een economische term die je de laatste tijd meer en meer hoort in de media. Men spreekt van een g…
Film: The Wolf of Wall Street (2013)Film: The Wolf of Wall Street (2013)Gebaseerd op een waargebeurd verhaal van Jordan Belfort, van zijn opkomst als een rijke beursmakelaar die een luxe leven…
Occupy Wall Street, de beweging van de 99%nieuws uitgelichtOccupy Wall Street, de beweging van de 99%De 'Occupy Wall Street-beweging' begint op 17 september 2011 in New York. De protestbeweging weet in korte tijd enkele d…
Filmrecensie: Wall StreetrecensieFilmrecensie: Wall StreetWall Street is een film uit 1987, geregisseerd door Oliver Stone. In de hoofdrollen zie je Michael Douglas en Charlie Sh…
De New York Stock ExchangeDe New York Stock ExchangeDe New York Stock Exchange (NYSE) is de belangrijkste aandelenbeurs van de Verenigde Staten en tevens de grootste en mee…
Bronnen en referenties
  • http://www.business.cch.com/bankingfinance/focus/news/Subprime_WP_rev.pdf
  • George Soros (2012), p. 18, 14-10-2013
  • Nouriel Roubini (2011), p. 70, 14-10-2013
  • http://www.telegraph.co.uk/finance/financialcrisis/3081909/Financial-Crisis-US-will-lose-superpower-status-claims-German-minister.html
  • Casper van Ewijk & Coen Teulings, (2009), p. 46-47, 14-10-2013

Reageer op het artikel "Eurocrisis: Oorzaken van de Amerikaanse huizencrisis"

Infoteur: Frerdinand
Laatste update: 06-07-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Crisis
Schrijf mee!