De Bpaid betaalkaart van Bpost: voordelen en nadelen

De Bpaid betaalkaart van Bpost: voordelen en nadelen De Bpaid betaalkaart van Bpost is een belangrijke speler op de markt van de prepaid cards in België. De Belgische post biedt met de Bpaid card de mogelijkheid om betalingen te doen in het wereldwijde netwerk van Mastercard. In tijden van privacy-issues is de Bpaid card erg aanlokkelijk doordat je ze met contant geld kan opladen en je er anoniem mee kan betalen. Toch moet je rekening houden met mogelijk hoge kosten. Wat zijn de voordelen en nadelen van de Bpaid betaalkaart?

Bpaid betaalkaart van de Belgische post

Bpost biedt de mogelijkheid om op een erg makkelijke en vlotte manier te betalen met de zogenaamde Bpaid card. Bpaid is de prepaid card van de Belgische post, waarmee je in binnen- en buitenland kan betalen in winkels, restaurants en op het internet. Het bijzondere aan deze kaart is dat je ze kan gebruiken als een creditcard, maar dat het geen echte creditcard is. Bpost spreekt van een "prepaid betaalkaart" die slechts bruikbaar is ten belope van het bedrag waarmee je ze hebt opgeladen. Met Bpaid kan je dus geen betalingen op krediet doen of schulden maken.

Anoniem betalen

Je kan de Bpaid op- en herladen met contanten en de kaart staat niet op naam, waardoor je betalingen dus anoniem zijn. Met Bpaid kan je betalingen doen in het wereldwijde netwerk van Mastercard. Om Bpaid te gebruiken ga je als volgt te werk: je gaat naar een kantoor van Bpost en vraagt een Bpaid card aan. Daarna laad je de kaart op met cash geld of met banktransfer en je kan meteen aan de slag. Een restaurantbezoekje betalen, geld opnemen of een online aankoop doen: je kan het allemaal met de Bpaid. Wel mag je niet vergeten dat voor sommige betalingen de Bpaid card niet aanvaard wordt, zoals bijvoorbeeld op tolwegen.

Kosten Bpaid card

  • Jaarlijkse kost: 12 euro
  • Herladen via banktransfer: gratis
  • Herladen met cash geld of debitkaart in het postkantoor: 3,5 euro
  • Geldopname aan bankautomaat in België en in het buitenland: 4 euro
  • Betalen in België en in het buitenland: gratis
  • Vervanging na verlies of diefstal: 6 euro
  • Aanvragen van nieuwe pincode: 2,5 euro

Bpaid card voordelen

  • anoniem betalen (geen naam gekoppeld aan de Bpaid card)
  • opladen en herladen van de Bpaid kan met contant geld (tot 8.000 euro per jaar)
  • wereldwijd gratis én veilig betalen in het Mastercard-netwerk
  • niet in het rood gaan en schulden maken (Bpaid is géén creditcard)
  • handig voor minderjarigen (die nog geen échte creditcard kunnen aanvragen)

Bpaid card: nadelen

Betalen met Bpaid lukt niet altijd

Hoewel er geschermd wordt met het voordeel van het Mastercard-netwerk, geeft Bpost toch toe dat er beperkingen zijn aan het kaartgebruik. De Bpaid card wordt namelijk niet bij alle betalingen aanvaard, zoals bij aankopen waarbij het saldo van je Bpaid niet ogenblikkelijk kan worden gecheckt. Dit is bijvoorbeeld het geval bij tolbetalingen op autosnelwegen, betalingen in benzinestations en in dutyfree shops. Ook het betalen van een waarborg bij een hotelreservering of het huren van een wagen kan voor problemen zorgen. Betalingen online kunnen bovendien verkeerd lopen op websites die alleen 3DSsecurekaarten accepteren.

Hoge kosten

Bij de nadelen van de Bpaid card vallen vooral de hoge kosten voor sommige diensten op. Vooral voor geldopnames aan de geldautomaat (4 euro), vervanging van de kaart na verlies of diefstal (6 euro) worden hoge kosten aangerekend. Ook is het verrassend dat het aanvragen van een nieuwe pincode 2,5 euro kost. Een pincode vergeten is iets dat toch relatief veel mensen overkomt. Een slecht geheugen hebben kan je dus duur te staan komen bij een Bpaid.

Helemaal onbruikbaar in sommige landen

Niet in alle landen ter wereld wordt de Bpaid aanvaard. Betalen met de Bpaid betaalkaart is voorlopig nog onmogelijk in Myanmar, Cuba, Kaapverdië, Indië, Nepal, Sudan, Iran, Syrië en Buthan. Als je naar dergelijke landen reist, ben je dus beter af met een klassieke creditcard.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.bpost.be/site/nl/residential/finance/bpaid/, bezocht op 07/09/2015.
  • http://www.test-aankoop.be/geld/kredietkaarten/nieuws/prepaid-betaalkaart-erg-duur, bezocht op 07/09/2015.
  • http://www.spaargids.be/forum/bpaid-verkooppraatje-t14834.html, bezocht op 07/09/2015.

Reageer op het artikel "De Bpaid betaalkaart van Bpost: voordelen en nadelen"

Reacties

Leonardo, 06-05-2019 18:48 #2
Beste,

Kan ik ook in Nederland een kaart aanvragen?

Mvg Leonardo

Hv, 06-03-2016 21:57 #1
Sommige sites kan je enkel via paypal betalen, klopt het dat paypal bpostbpais niet aanvaardt?
dank

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 08-09-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Creditcards
Reacties: 2
Schrijf mee!