Deflatoire crisis: negatieve en positieve gevolgen deflatie

Deflatoire crisis: negatieve en positieve gevolgen deflatie Deflatie wordt door veel economen beschouwd als een negatieve economische situatie die absoluut vermeden moet worden. Ook in 2014 vreesde men voor het "spook" van de deflatie doordat de inflatie alsmaar naar beneden ging. Uiteindelijk kwam er geen deflatoire spiraal maar bleef de inflatie min of meer stabiel. Negatief gevolg van een deflatoire crisis is onder meer dat de economie tot stilstand kan komen doordat er minder consumptiegoederen gekocht worden. Maar zijn er ook positieve gevolgen aan deflatie?

Deflatoire crisis

In de financiële wereld spreekt men nogal graag over het zogenaamde spook van de deflatie als het gaat om een deflatoire economie. Dit komt omdat deflatie doorheen de eeuwen een verontrustende, zelfs angstaanjagende bijklank heeft gekregen omwille van haar desastreuze gevolgen. Zo worstelt Japan in de eenentwintigste eeuw nog steeds met de nasleep van de deflatie die de economie in de jaren negentig teisterde. Kort samengevat komt deflatie neer op een vermindering van het geldvolume ten opzichte van het geheel aan consumptiegoederen. "Minder" geld jaagt dus "meer" goederen na, waardoor goederen in prijs moeten dalen om kopers te vinden.

Prijzen goederen dalen

Over een precieze bepaling en definitie van deflatie bestaat er nog steeds onenigheid bij specialisten en kenners, maar over het algemeen beschouwt men deflatie in de economie als iets negatiefs. Deflatie betekent dat het algemene prijsniveau daalt en dat goedkopere consumptiegoederen de consument overtuigen om te wachten met consumeren. Dit omdat ze verwachten dat er nog prijsdalingen zitten aan te komen en daardoor nog meer willen besparen. Door die verminderde consumptie blijven bedrijven met overschotten zitten en maken ze verlies.

Negatieve gevolgen deflatie

Werkloosheid stijgt

Het probleem van de stocks aan producten waar ondernemingen mee blijven zitten, leidt tot een lagere productie waardoor er minder personeel nodig is. Hierdoor zullen bedrijven gedwongen worden om werknemers te ontslaan waardoor de werkloosheid stijgt. Op die manier kan de economie tot een soort van stilstand komen die jaren kan aanslepen.

Negatieve economische spiraal

Doordat werknemers ontslagen worden zullen ze minder geld over houden om te consumeren, wat ook weer slecht is voor bedrijven en voor de gehele economie. Bijgevolg kan deflatie een erg pijnlijke, lang durende negatieve kettingreactie teweegbrengen, waarbij het ene negatieve gevolg het andere in beweging brengt.

Schulden stijgen in waarde

Bij een inflatie wordt geld alsmaar minder waard waardoor ook je schulden op termijn relatief minder worden. De 400 euro die je maandelijks aan hypotheekaflossing betaalt is binnen vijf jaar minder waard dan nu. Bij deflatie is dit helemaal anders. De waarde van geld stijgt en dus ook van je schulden. Dit kan zowel voor particulieren als voor overheden een financiële strop om de keel betekenen.

Positieve gevolgen deflatie

Goederen goedkoop

Goedkope goederen betekenen een duw in de rug voor de twijfelende consument. Een iPhone die nog maar 150 euro kost in plaats van 500 euro zal je sneller overtuigen om je portemonnee boven te halen. Maar over de positieve kant hiervan bestaat veel discussie: sommige kenners gaan ervan uit dat de gemiddelde consument bij gedaalde prijzen alsmaar langer zal wachten om dingen te kopen, omdat hij rekening houdt met nog goedkopere prijzen.

Spaargeld stijgt in waarde

Waar geld bij inflatie in waarde daalt, is bij deflatie het tegenovergestelde aan de gang. Door de daling van het prijsniveau zal je alsmaar meer goederen kunnen kopen voor je geld. De waarde van geld zal dus stijgen, wat goed nieuws is voor je spaargeld. Mensen die jarenlang ijverig gespaard hadden maar hun spaarrendement zagen afkalven doordat de inflatie de spaarrente oversteeg worden bij deflatie met het tegenovergestelde beloond, namelijk een verhoogde waarde voor hun spaargeld.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.beursgorilla.nl/inflatie_en_beleggen bezocht op 01/11/2015.
  • http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/Opinie/article/detail/1843489/2014/04/06/Zijn-we-op-weg-naar-een-negatieve-rente-op-de-spaarboekjes.dhtml bezocht op 01/11/2015.
  • http://trends.knack.be/economie/nieuws/finance/deflatie-is-het-echte-gevaar/article-4000594572829.htm bezocht op 01/11/2015.

Reageer op het artikel "Deflatoire crisis: negatieve en positieve gevolgen deflatie"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-11-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!