Waarom je financiële geletterdheid vergroten nuttig is

Waarom je financiële geletterdheid vergroten nuttig is Wil je in de toekomst schulden vermijden en wil je niet meer verrast worden door de kosten van een bankrekening of een beleggingsproduct? Dan is het tijd om financieel meer "geletterd" te worden en je economische kennis bij te schaven. Het vergroten van je financiële geletterdheid zal ervoor zorgen dat je geldzaken op orde komen en dat je ook meer rendement uit je geld kan halen. Wat zijn nog zoal de voordelen van financiële geletterdheid?

Wat is financiële geletterdheid?

Geletterdheid betekent letterlijk: kennis hebben van letters, kunnen lezen en schrijven en geschoold zijn. In extenso wordt geletterdheid hier begrepen als het beschikken over een aanvaardbaar kennisniveau van de financiële wereld en haar producten. Sinds de crisis van 2008 werd stilaan duidelijk dat de meeste mensen, en dan vooral jongeren, (te) weinig weten over financiële termen en producten en vaak niet eens op de hoogte zijn van de kosten van hun betaalrekening, of de spaarrente van hun spaargeld.

Vage financiële beleggingen

Beleggingen voorspellen vaak een fantastisch rendement maar kunnen dat zelden waarmaken. In de nasleep van de crisis van 2008 kwam er een ware beerput aan beleggingsmislukkingen aan het licht en dit op verschillende vlakken: op het vlak van vastgoed, aandelen, verzekeringen, enz... In België was er bijvoorbeeld het Arcopar-debâcle, in Nederland de fraude met vastgoed.

De "kleine lettertjes"

Bij al deze mislukkingen was er één opvallende constante: steeds waren mensen geld kwijtgeraakt doordat ze niet voldoende op de hoogte waren van de financiële producten waarin ze geld geïnvesteerd hadden. Met andere woorden: ze hadden de zogenaamde "kleine lettertjes" niet gelezen of niet begrepen. Een meerderheid van de bevolking had te weinig kennis om zich niet te laten misleiden door een enthousiast verkooppraatje van een bankmedewerker.

Financiële geletterdheid: voordelen

Goed op de hoogte zijn van de economische wereld, van beleggingsproducten en van relatief eenvoudige dingen als online banking kunnen je helpen om financieel het hoofd boven water te houden, en dit op meerdere vlakken van je persoonlijke geldzaken.

Schulden vermijden

Als je weet dat je creditcard niet zomaar kosteloos is ga je niet in het wilde weg geld opnemen. Want je weet dat je met je betaalrekening het bedrag steeds moet terugbetalen. Op die manier zal je bank ook geen extra rente aanrekenen op het verschuldigde bedrag op je betaalrekening. Je kan dus vermijden dat je schulden maakt.

Riskante beleggingen vermijden

Als je financieel geletterd bent, dan weet je dat een belegging met zogenaamd "gewaarborgd rendement" eigenlijk niet bestaat. Niemand kan voorspellen wat er met de beurs of met een bepaalde belegging zal gebeuren en geen enkele specialist kan dus ook een bepaald rendement garanderen. Als je dit weet, laat je je niet misleiden door investeringen die de hemel op aarde beloven.

Je geldzaken op orde brengen

Als je je financiële kennis vergroot, dan ga je je als vanzelf beter voelen in het gebruik en het begrijpen van financiële termen en producten. Je gaat op zoek naar de betaalrekening met de laagste kosten, naar een veilige spaarbank met een goede kredietrating en een hoge spaarrente. Daarbij kies je je beleggingen zorgvuldig en zal je geen krediet nemen als het niet nodig is. Samenvattend zullen je persoonlijke geldzaken automatisch ordelijker, overzichtelijker en rendabeler worden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://peterdekeyzer.bnpparibasfortis.be/2013/10/financiele-educatie-enkele-basisbegrippen/, bezocht op 16/09/2015.
  • http://www.mijngeldenik.be/nl/assuralia-lanceert-website-rond-financiele-geletterdheid, bezocht op 16/09/2015.

Reageer op het artikel "Waarom je financiële geletterdheid vergroten nuttig is"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 01-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Financiële geletterdheid
Schrijf mee!