InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Israël in vogelvlucht: economie

Israël in vogelvlucht: economie

Israël in vogelvlucht: economie Na vele jaren één van de snelst groeiende Bruto Nationaal Produkt van alle wereldeconomieën, is Israël sinds 2003 bezig zich te herstellen na een inzinking van twee jaar veroorzaakt door de Tweede Intifada. In 2006 groeide het BNP met 5,1%, ondanks de Tweede Libanonoorlog die een tijdelijk verlies gaf van 0,7%. Het snelle herstel werd geleid door de zakensector die met 6,4% toenam.

Uitdagingen

De grote economische prestatie in 60 jaar tijd ging gepaard met vier grote uitdagingen: het handhaven van nationale veiligheid, het opvangen van grote aantallen immigranten; het aanleggen van een moderne infrastructuur en het verschaffen van een hoog niveau van openbare diensten.

De prijs voor deze enorme groei is tot voorkort een tekort op de betalingsbalans. In 2006 was voor het eerst de export groter dan de import. Buitenlandse schuld is geëlimineerd waarbij Israël de laatste jaren een krediteur is geworden. In 2006 bleef Israël zijn belangrijke macro-economische doeleinden halen: een erg lage, soms zelfs negatieve inflatie (die in 1984 nog 445% was), een erg laag overheidstekort, een een beperkte stijging in de publieke uitgaven. Israël is ook erg attractief gebleken voor buitenlandse investeerders.

Landbouw

Israël is een wereldleider geworden in high-tech landbouw met boeren en onderzoekers die samenwerken in het ontwikkelen en toepassen van verfijnde wetenschappelijke methoden in alle agrarische sectoren. Lokaal ontworpen en gefabriceerde machinerie en electronische uitrusting worden wijd versreid gebruikt in landbouwactiviteiten, van irrigatie en oogsten tot het melken en verpakken. Door het maximaal gebruik maken van schaars water en bebouwbaar land produceert Israël meer voedsel dan dat het voor eigen gebruik nodig heeft. Het importeert minder dan het exporteert. Import zijn granen, vlees, thee, koffie, rijst en suiker. Export zijn o.a. rozen, meloenen, kiwi's, aardbeien, tomaten, komkommers, pepers en avocado's, vooral op Europese en Amerikaanse markten gedurende de koude wintermaanden.

Industrie

De Industriële sector is dynamisch en breed georiënteerd. De industriële export is sterk gestegen van 52 miljoen dollar in 1955 tot 39,4 miljard dollar in 2006. Door een gebrek aan grondstoffen maar wel een hooggekwalificeerde arbeidsmarkt is de Israëlische industrie geconcentreerd op produkten met een hoge toegevoegde waarde, gebaseerd op wetenschappelijk creativiteit en technologische innovatie. Meer dan 4% van Israëls Bruto Nationaal Produkt wordt gespendeerd op civiel onderzoek en ontwikkeling. Men behoort bij de top van de wereld op het gebied van medisch electronica, agrotechnologie, telecommunicatie, fijne chemicaliën, computer hardware en software, voedselverwerking en zonneënergie. Hi-techt industrie maakte in 1965 nog slechts 37% van de industrie uit, in 2006 is dit gegroeid naar 70% (29 miljard dollar plus nog 5,9 miljard dollar aan hi-tech diensten). Bijna 80% van de high-tech produkten wordt geëxporteerd. Daarnaast is de diamantindustrie de grootste in de wereld, voor 13 miljard dollar werd er aan stenen geëxporteerd.

Buitenlandse handel

Handel wordt gevoerd met landen in alle werelddelen. Zo'n 49% van de import en 33% van de export is met Europa, gestimuleerde door het vrijhandelsakkoord dat Israël in 1975 sloot met de EU. Israël heeft een soortgelijk akkoord met de VS dat 12,4% van Israëls import vormt en 38% van haar export.

Toerisme

In 2006 bezochten ruim 1,8 miljoen mensen Israël. De toeristen komen vanwege archeologische en religieuze plekken, goed ontwikkelde toeristenfaciliteiten en mooie stranden aan de Middellandse Zee, de Dode Zee, de Rode Zee en het Meer van Galilea. Zo'n 54 procent van de toeristen komt uit Europa, 33 procent uit Noord- en Zuid-Amerika en 8% uit Azië.

Geldeenheid

De munt die in Israël gebruikt wordt is de sjekel (verdeeld in 100 agorot). De sjekel bestaat al sinds de tweede millenium voor de gewone jaartelling.

Arbeid en werkgelegenheid

Er bestaat uitgebreide wetgeving voor de bescherming en welzijn van arbeiders. Minimum vereisten liggen verankerd in de wet, inclusief een maximum werkweek van 47 uur, compensatie voor overwerk, vakantieuitkering en pensioenen. Lonen en werkomstandigheden liggen vast in akkoorden tussen de regering, verschillende vakbonden en werkgeversorganisaties.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Israël in vogelvlucht: economie"

Infoteur: Etsel
Laatste update: 29-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Israël
Schrijf mee!