InfoNu.nl > Financieel > Diversen > AOW opbouw in het buitenland in 2017 en 2018

AOW opbouw in het buitenland in 2017 en 2018

AOW opbouw in het buitenland in 2017 en 2018 Als je in de vijftig jaar voorafgaande aan je AOW-leeftijd altijd in Nederland hebt geleefd, dan heb je recht op een volledige AOW-uitkering. Dit is anders wanneer je een deel van deze tijd hebt doorgebracht in het buitenland. Je (toekomstige) AOW-uitkering wordt dan namelijk gekort. Je krijgt dus nog steeds een uitkering na het bereiken van de AOW-uitkering, maar de hoogte hiervan is lager. Specifiek, wordt de AOW-hoogte verlaagd met 2% (1/50e) voor elk jaar dat je buiten Nederland hebt gewoond. Het is hierbij niet relevant in welk land je hebt gewoond, evenmin of dit land wel of geen lid is van de EU. Dit kan evenwel anders zijn wanneer je wel nog in Nederland werkt (terwijl je in het buitenland woont). Bovendien is het, ook in 2017 en 2018, mogelijk om de door een verblijf in het buitenland verloren AOW-opbouw terug te kopen. Dit kost uiteraard wel geld en is daarom niet per definitie gunstig.

Artikelindeling

Algemeen: AOW-opbouw

In 2017 en 2018 is het zo geregeld dat je in de vijftig jaar die voorafgaan aan je AOW-leeftijd elk jaar dat je in Nederland woont 2% AOW-rechten opbouwt. Woon je dus de volle vijftig jaar in Nederland, dan heb je na je AOW-leeftijd recht op een AOW-uitkering van 100% van de AOW-uitkering die past bij jouw leefsituatie. De exacte hoogte van je AOW-uitkering zal dus ook afhangen van je concrete leefsituatie:
  • Ben je ongehuwd, dan heb je recht op een maandelijkse AOW-uitkering ter hoogte van 70% van het netto minimum maandloon (anno 2016: € 1.138,15, incl. inkomensondersteuning AOW, excl. vakantiegeld);
  • Ben je gehuwd (incl. geregistreerd partnerschap, samenwonend, etc.), dan heb je recht op een maandelijkse AOW-uitkering ter hoogte van 50% van het netto minimum maandloon. Je partner, mits hij/zij eveneens de AOW-leeftijd heeft bereikt, ontvangt dan eveneens een AOW-uitkering t.h.v. 50% van het netto minimum maandloon (anno 2016: € 783,87, incl. inkomensondersteuning AOW, excl. vakantiegeld);
  • Ben je ongehuwd maar heb je wel een kind jonger dan 18 jaar, dan heb je recht op een maandelijkse AOW-uitkering ter hoogte van 90% van het netto minimum maandloon.

AOW-opbouw als je in het buitenland woont

Wat nu als je een deel van de vijftig jaar die voorafgaan aan je AOW-leeftijd niet in Nederland hebt gewoond? In dat geval heb je in principe geen AOW-rechten opgebouwd.

Voorbeeld

Jan heeft een AOW-leeftijd van 65 jaar. Hij woonde van zijn 15e tot zijn 55e (40 jaar) in Nederland. Daarna emigreerde hij naar Thailand waar hij ook ging werken. Op zijn 65e (10 jaar later) woonde hij nog steeds in Thailand. In dit geval heeft Jan recht op 40/50e, oftewel 80%, van de AOW-uitkering die past bij zijn leefsituatie.

AOW-opbouw als je in het buitenland woont maar in Nederland werkt

Wat nu als je in de periode dat je in het buitenland woonde, wel in Nederland hebt gewerkt? Wanneer je in deze periode aan de heffing van AOW-premie bent onderworpen, dan heb je ook in deze periode AOW-rechten opgebouwd. Het maakt hierbij niet uit of je ook daadwerkelijk AOW-premie hebt betaald of dat je bijvoorbeeld zo weinig hebt verdiend dat je je volledige belasting- en premieplicht hebt kunnen verrekenen met heffingskortingen.

Voorbeeld

Marike heeft een AOW-leeftijd van 65 jaar. Zij woonde van haar 15e tot haar 45e (30 jaar) in Nederland. Daarna verhuisde ze naar haar partner Günther, woonachtig in Duitsland, waar ze ook op haar 65e (20 jaar later) nog woonde. Marike bleef echter werken in Nederland en betaalde in Nederland AOW-premie. In dit geval heeft zij op haar AOW-leeftijd recht op de volle 100% van de AOW-uitkering die hoort bij haar leefsituatie.

Vrijwillig verzekeren na emigratie (AOW inkopen)

Wanneer je minstens een jaar in Nederland voor de AOW verzekerd bent geweest (bijvoorbeeld door een jaar lang in Nederland te wonen), dan kan je na je emigratie uit Nederland vrijwillig voor de AOW verzekerd blijven voor de duur van maximaal tien jaar. Hiervoor moet wel een premie worden betaald, die gelijk is aan de premie die betaald wordt voor verplichte verzekering (17,9% van je inkomen in de eerste twee schijven). Om hiervoor in aanmerking te komen, moet je een verzoek sturen naar de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Dit verzoek moet je binnen twaalf maanden na je emigratie indienen.

Voorbeeld

Peter heeft een AOW-leeftijd van 65 jaar. Van zijn 15e tot zijn 45e (30 jaar) woonde hij in Engeland. Daarna woonde hij 5 jaar in Nederland om vervolgens weer terug te emigreren naar Engeland waar hij de rest van zijn leven blijft wonen. Peter heeft na zijn emigratie uit Nederland voor vrijwillige verzekering gekozen voor de volle 10 jaar. Dit betekent dat Peter na zijn AOW-leeftijd bereikt te hebben, recht heeft op (5+10)/50e, oftewel 15/50e, dus 30%, van de AOW-uitkering die past bij zijn leefsituatie. Merk wel op dat Peter ook tien keer de volledige AOW-premie heeft betaald om zijn vrijwillige AOW-verzekering op te bouwen.

Of dit ook daadwerkelijk gunstig is, hangt erg af van persoonlijke omstandigheden. Wanneer je bijvoorbeeld, om welke reden dan ook, niet verwacht tot lang na je AOW-leeftijd te leven, dan verliest het vrijwillig opbouwen van AOW-rechten aan aantrekkelijkheid. Daarnaast speelt ook een rol dat de overheid voortdurend de AOW versobert, zodat je geen zekerheid hebt over de rechten die je precies inkoopt met een vrijwillige verzekering. Mogelijk kan het dan gunstiger zijn om je particulier bij te verzekeren, in dat geval heb je in ieder geval een obligatoire overeenkomst afgesloten die de verzekeringsmaatschappij aan bepaalde verplichtingen jegens jou bindt. Met andere woorden, dan heb je zekerheid waar je aan toe bent.
Gerelateerde artikelen
Verhuizen naar het buitenland: tips om te emigrerenVerhuizen naar het buitenland: tips om te emigrerenMeer en meer mensen willen weg uit het koude, stressy West-Europa en emigreren naar een zonnig land. Ze willen emigreren…
Emigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezinEmigratie: tips om te emigreren met kinderen en gezinEmigreren is sowieso al geen eenvoudige stap om te zetten, en zeker al niet als je met het hele gezin naar het buitenlan…
Emigreren, wat moet je regelen?Steeds meer Nederlanders overwegen een emigratie naar het buitenland. Duitsland en België zijn al jarenlang populaire em…
Emigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagEmigreren: checklist sociale verzekeringen en KinderbijslagAls je gaat emigreren heeft dit consequenties voor je recht op sociale verzekeringen en kinderbijslag in Nederland. Het…
Stichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandStichting Nederlands Onderwijs in het BuitenlandWonen in het buitenland is het voor Nederlandse kinderen niet gemakkelijk om de Nederlandse taal bij te houden. In het b…
Bronnen en referenties
  • Pensioen en de belangrijkste toekomstvoorzieningen - A.H.H. Bollen - Vandenboorn (red.)
  • https://www.svb.nl/int/nl/aow/hoogte_aow/bedragen/index.jsp

Reageer op het artikel "AOW opbouw in het buitenland in 2017 en 2018"

Reacties

Miriam, 21-11-2018 20:14 #4
Beste lezer,
Ik (3-'67) woon/werk sinds bijna 20 jaar in Spanje, Ik ben van plan om terug te keren naar NL omdat ik heel weinig pensioen zal krijgen hier en AOW niet bestaat in Spanje. Ik werk part time, dat is te weinig om geld te sparen voor mijn oude dag. Als ik terug zou komen, dan zou ik dus 40% minder AOW krijgen, waardoor er weinig overblijft. Volgens familie in NL zal dat aangevuld worden tot minimumloon, klopt dat? Mits je verder geen kapitaal/ onroerend goed en dergelijke hebt natuurlijk.
Met vriendelijke groet,
Miriam Reactie infoteur, 25-11-2018
Dat is wat optimistisch van je familie in Nederland aangezien iemands AOW-uitkering sowieso al maximaal 70% van het (netto) minimumloon bedraagt… Daarbij, in al die jaren dat je buiten Nederland hebt gewoond, heb je ook niet aan de AOW-premiepot meebetaald, dus het is niet meer dan logisch dat je dan ook geen volle AOW-uitkering ontvangt. Dat gezegd hebbende, mogelijk kom je in aanmerking voor AIO-aanvulling, zie https://www.svb.nl/int/nl/aio/wanneer_bijstand/wanneer_bijstand/

A. Jansen, 20-07-2018 05:36 #3
Ik was minderjarig toen ik van 1966 tot 1970 met mijn ouders in Duitsland woonde. Ik had daar dus geen zeggenschap over. Waarom word ik dan nu gestraft met 2% korting op mijn AOW? Reactie infoteur, 20-07-2018
Waar je als (jong) kind hebt gewoond, is niet relevant voor de hoogte van je AOW-uitkering. Wél relevant zijn de 50 jaar voorafgaande aan de AOW-leeftijd. Vroeger ging het dus om de 50 jaar vanaf je 15e levensjaar. Heb je al deze jaren in Nederland gewoond, dan krijg je het volle AOW-bedrag (passend bij jouw leefsituatie) en anders verlies je 2% voor elk jaar dat je buiten Nederland hebt gewoond. Tegenwoordig ligt de AOW-leeftijd iets hoger en is de startleeftijd voor de 50-jaar-periode ook meegegroeid; ligt de AOW-leeftijd op 67 jaar, dan begint de 50-jaar-periode dus bij het 17e levensjaar.

Bl86g (infoteur), 05-02-2016 19:13 #2
Aangenomen dat je je in Nederland hebt uitgeschreven (waar je toe verplicht bent als je in een periode van 12 maanden langer dan 8 maanden buiten Nederland verblijft), zal je dan inderdaad geen AOW opbouwen. Het zou alleen anders kunnen zijn als je in Nederland werkt.

Rob, 04-02-2016 18:00 #1
Als je in het buitenland woont, vanwege opleiding en je werkt niet, en financiëel onderhouden wordt door ouders, betekent dit ook een vermindering van 2% op je AOW-uitkering per jaar?

Infoteur: Bl86g
Laatste update: 02-10-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 4
Schrijf mee!