InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Bankrekening openen in Indonesië

Bankrekening openen in Indonesië

Bankrekening openen in Indonesië Er wonen relatief veel Nederlanders in Indonesië. Dat komt mede door de historisch nauwe banden die Nederland heeft met haar voormalige kolonie. Het is voor buitenlanders niet per se nodig om een bankrekening te openen, zeker niet in de toeristische gebieden. Er zitten wel bepaalde voordelen aan, zoals het sneller geld kunnen overmaken. Het openen van een bankrekening bij een Indonesische bank kost wel veel tijd en rompslomp. Nederland heeft historisch een sterke band met Indonesië. Lange tijd was het een kolonie van Nederland tot de onafhankelijkheid van het Aziatische land in 1949. De bloedige oorlog die daar aan voorafging zorgde er voor dat de relatie tussen beide landen aanvankelijk moeizaam verlies. Tegelijkertijd kwamen er veel Indische mensen naar Nederland die de band met hun moederbanden wilden blijven onderhouden. Verder geldt Indonesië als een zeer mooi toeristisch land. Door de toegenomen welvaart was het voor veel meer mensen mogelijk om het land te bezoeken. Door deze geschiedenis wonen er nog steeds relatief veel Nederlanders in Indonesië. In totaal gaat het om ongeveer twintigduizend. De meeste van hen zitten daar permanent. De meeste van hen zijn met pensioen of werken in de toeristische sector. Omdat zij zaken willen doen in Indonesië willen zij daar ook een bankrekening openen. Er zijn verschillende voordelen van het hebben van een Indonesische bankrekening. Zo loopt het betalingsverkeer met andere Indonesische banken een stuk sneller dan wanneer iemand een bankrekening heeft bij een Europese bank. Verder komt het betrouwbaarder over richting Indonesische partners wanneer je een lokale bankrekening hebt. Daarmee wek je ook meer de indruk dat je blijvend wil investeren in Indonesië.

Maken Indonesiërs zelf gebruik van een bankrekening?

De Indonesiër zelf heeft een moeizamere verhouding met banken. Slechts 20 procent van de Indonesiërs heeft een rekening bij een bank. Dat komt omdat het meeste betalingsverkeer gewoon cash verloopt. De gemiddelde Indonesiër heeft geen heel groot vermogen, dus ook niet de behoefte aan een bankrekening om dat op te bewaren. Verder is er ook geen sprake van onderlinge afhankelijkheid omdat weinig andere Indonesiërs de beschikking hebben over een bankrekening. Een andere reden waarom weinig Indonesiërs een bankrekening hebben is omdat het een grote administratieve rompslomp betreft. Zo moet de aanvrager in het bezit zijn van een paspoort en verschillende papieren waaruit blijkt dat deze over een bepaald vermogen beschikt. De levensstandaard ligt laag in Indonesië waardoor voor het grootste deel van de Indonesiërs een paspoort onbetaalbaar is. Verder moet er verschillende keren bij de bank langs worden gegaan waarbij het dan maar de vraag is of iemand direct geholpen wordt. De Indonesische banken hebben doorgaans minder op met de westerse efficiency. Het betalen van steekpenningen kan dit proces wel versnellen.

Bankrekening openen bij een Indonesische bank

Voor buitenlanders is het alleen mogelijk om een bankrekening te openen bij een Indonesische bank wanneer zij daadwerkelijk in Indonesië woonachtig zijn. Ze moeten dat kunnen aantonen met een verblijfsvergunning die nog minimaal zes maanden geldig is. Dit is de zogeheten KIMS/KITAS. Verder moet je een paspoort kunnen laten zien en een brief van het bedrijf waar je voor werkt. Als laatste wordt er een inleg van minimaal vijfhonderdduizend Indonesische roepia verlangd. Dat is ongeveer 500 euro. De grootste Indonesische banken zijn Mandiri, BCA, BRI en BNI.

Nederlandse banken in Indonesië

Het is voor buitenlanders overigens niet per se nodig om over een Indonesische rekening te beschikken om in Indonesië goed te kunnen functioneren. Zeker in de toeristische gebieden, zoals Bali, kan op de meeste plaatsen met pinpas of creditcard betaald worden en er zijn er veel ATMís aanwezig. Ook hebben de verschillende Nederlandse banken, zoals Rabobank en ABN-Amro vestigingen op Bali.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Bankrekening openen in Indonesië"

Reactie

R. van der Rijk, 19-01-2018 10:50 #1
Ik woon permanent in Indonesië. Iedere keer als ik geld pin van ING moet ik transactiekosten laten betalen en valuta toeslag. Is het voor mij voordeliger als ik een rekening open op mijn naam en daar geld op stort?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-10-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!