InfoNu.nl > Financieel > Diversen > SEPA: Single Euro Payments Area

SEPA: Single Euro Payments Area

Vanaf 1 januari 2008 start SEPA, het gemeenschappelijke eurobetalingsgebied. Dat zou betalen in Europa makkelijker moeten maken, meer bepaald voor overschrijvingen, domiciliëringen en betaalkaarten. Maar wat verandert er nu concreet voor u? Een tijdje geleden werd de IBAN-code (International Bank Account Number) en de BIC-code (Bank Identifier Code), reeds doorgevoerd. Op die manier is het betalingsverkeer in Europa reeds vereenvoudigd. Meer informatie hierover kan u vernemen in het artikel: Grensoverschrijdende betalingen binnen de EU. Vanaf 2008 gaat men nog iets verder.

Europese overschrijving

Het verschil tussen een binnenlandse en grensoverschrijdende overschrijving zal geleidelijk aan verdwijnen. Vanaf 28 januari 2008 zal namelijk een nieuwe overschrijving worden ingevoerd: de Europese overschrijving. Met dit roodkleurige formulier kan u vanaf dan overschrijvingen via SEPA doen. Dit geldt dus zowel voor binnen- als buitenland en men moet gebruik maken van hogervermelde IBAN en BIC. Toch kan men voor binnenlandse betalingen hiernaast nog altijd het oude formulier gebruiken dat pas op 31 december 2010 zal verdwijnen. Vanaf dat moment bestaat er nog alleen de Europese overschrijving met IBAN en BIC en verdwijnt het binnenlands rekeningnummer.

Domiciliëring

Een domiciliëring houdt in dat u automatisch toelating geeft om facturen van een bepaalde leverancier te betalen (bijvoorbeeld electriciteitsfactuur). Tot nu toe kon dat enkel voor binnenlandse betaling, maar dit wordt ook uitgebreid naar SEPA en dus ook grensoverschrijdend, dit geleidelijk vanaf 1 november 2009.

Betaalkaarten

Bancontact/Mister Cash blijft gewoon bestaan naast de Maestro-functie, die u toelaat om betalingen te doen in het buitenland.

Kalender

01-01-2008startsein SEPA
28-01-2008geleidelijke invoering ven de Europese overschrijving
01-11-2009geleidelijke invoering van de Europese domiciliëring
31-12-2010verdwijning binnenlandse overschrijving, domiciliëring en rekeningnummer
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "SEPA: Single Euro Payments Area"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 01-01-2008
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!