InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Creditcard of bankpas verloren of gestolen: wat te doen?

Creditcard of bankpas verloren of gestolen: wat te doen?

Creditcard of bankpas verloren of gestolen: wat te doen? Ben je helemaal uit het lood geslagen door de diefstal van je creditcard of je pinpas? Dan komt het erop aan om rustig te blijven en zo snel mogelijk je kaart te laten blokkeren. Dit kan zowel in België als in Nederland via een centraal noodnummer dat dag en nacht beschikbaar is. Ook bij een verloren geraakte of door een geldautomaat ingeslikte creditcard of bankkaart laat je best meteen je kaart blokkeren. Dit kan in België door het telefoonnummer van Card Stop te bellen, terwijl je in Nederland de Bankpassen Meldcentrale belt. Hierna zal je bankkaart onmiddellijk geblokkeerd worden. Zo vermijd je dat onbevoegden geld van je bankkaart halen en je bankrekening plunderen. Wat kan je doen wanneer je je bankpas of creditcard bent verloren?

Creditcard of bankpas verloren: wat nu?

Creditcards en bankkaarten zijn erg handig als het gaat om het doen van elektronische betalingen en ook op het vlak van veiligheid kunnen ze heelwat beter zijn dan cash geld. Je hebt een pincode nodig om geld op te nemen of elektronisch te betalen, terwijl gestolen geld door iedereen kan gebruikt worden. Toch kunnen ook bankkaarten tot financieel verlies leiden wanneer ze in handen komen van mensen met verkeerde bedoelingen, vooral in het geval van skimming.

Verlies of diefstal bankkaart

Je creditcard of pinpas verloren geraken kan op verschillende manieren: simpelweg door deze te verliezen, doordat ze ingeslikt wordt door een geldautomaat, door je portefeuille te verliezen, of bij diefstal ervan door zakkenrollers of inbrekers. Zoek eerst nog eens grondig door je spullen om te kijken of je je bankkaart kan terugvinden voordat je actie onderneemt. Mogelijk komt het besef van diefstal pas een hele tijd later, bijvoorbeeld als je thuiskomt en je portefeuille niet meer vindt omdat je door zakkenrollers bent gerold. Ben je er zeker van dat je bankkaart gestolen is, doe dan aangifte bij de politie en laat je kaart blokkeren.

Bankkaart kwijt België

Noodnummer Card Stop

Verloren geraakte bankkaarten van Belgische rekeninghouders kunnen gemeld worden via een centraal telefoonnummer van Card Stop: 070/344.344. Card Stop zal onmiddelijk de nodige stappen ondernemen om de kaart te blokkeren. Card Stop zal je een dossiernummer geven dat je best noteert. Je oproep bij Card Stop wordt om redenen van veiligheid ook op band opgenomen. Deze service is 7 dagen op 7 en 24 u per dag beschikbaar.

Bank contacteren

Mogelijk heb je het telefoonnummer van een vertrouwenspersoon van je bank bij de hand. Bel dan meteen naar je bank zelf zodat deze je bankkaart onmiddellijk kan blokkeren. Ben je tijdens de kantooruren je kaart kwijt geraakt, ga dan gewoon langs in het bankkantoor zelf; dan ben je meteen geholpen.

Pinpas verloren Nederland

Bankpassen Meldcentrale

Voor het laten blokkeren van Nederlandse bankkaarten of creditcards kan je bellen naar de Bankpassen Meldcentrale op het nummer: 0800-0313. In het menu van het telefoonnummer kan je dan je bank kiezen.

Noodnummers banken

Verder beschikken ook de banken zelf over noodnummers voor dit specifieke geval. Zo kan je een verloren bankpas bij de volgende banken melden op de volgende telefoonnummers:
  • ABN Amro: 0900 0024 / vanuit buitenland: +31 102411720
  • ING: (058) 2126000 / vanuit buitenland: +31 582126000
  • Rabobank: (0499) 499112 / vanuit buitenland: +31 499499112
  • Overige banken: 0800 0313 / vanuit buitenland: +31 302835372

Tip: creditcardhouder

Vaak is het zo dat mensen hun creditcard en bankpas in eenzelfde portemonnee of portefeuille bewaren, tesamen met hun contant geld. Op het eerste zicht is dat makkelijk en praktisch, maar de keerzijde van de medaille is dat dit minder veilig is. Want als je je portemonnee verliest ben je niet alleen je cash geld kwijt, maar ook je creditcard en je bankpas. Daarom kan het veiliger zijn om gebruik te maken van een creditcardhouder, waarin je al je creditcards en bankkaarten handig bewaart. Een creditcardhouder is doorgaans van leer of aluminium en erg makkelijk op te bergen in je jas, hemd of broekzak.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Creditcard verloren of gestolen, wat moet u doen?Creditcard verloren of gestolen, wat moet u doen?Een creditcard (ook wel geschreven als creditkaart) is een handig betaalmiddel waarmee u zowel op internet als in het da…
Bankpas / Pinpas gestolen of verloren. Wat nu?Bankpas / Pinpas gestolen of verloren. Wat nu?Ben je je pinpas of bankkaart verloren. Of is je pas samen met je portemonnee gestolen? Dit is natuurlijk erg vervelend.…
Banken, schade door diefstal of verlies bankpasBanken, schade door diefstal of verlies bankpasIedereen kan het slachtoffer worden van een gestolen bankpas of van fraude met zijn pinpas. Creditcard of bankpas verlor…
Creditcard geweigerd: wat zijn de redenen van de weigering?Creditcard geweigerd: wat zijn de redenen van de weigering?Stel je hebt geen cash geld op zak en je wilt een betaling voldoen met je creditcard. Je steekt je kaart in het betaalap…
Laat je veel te dure creditcard oversluitenEen creditcard is makkelijk en ideaal, maar deze vorm van geld lenen is wel erg duur. De kosten van een creditcard lopen…
Bronnen en referenties
  • http://www.cardstop.be/index/nl_BE/5330824/0000/Kaart-verloren-of-gestolen.htm
  • https://www.rabobank.nl/particulieren/klantenservice/verlies_schade_diefstal_fraude_of_onveilige_situaties/pas_gestolen_kwijt_of_beschadigd/bankpas_vervangen_of_blokkeren
  • www.mijnkaart.be
  • http://www.apporte.nl/index.html
  • http://www.consumentenbond.nl/test/geld-verzekering/betalen-en-sparen/betaalrekeningen/Extra/bankpas-kwijt-gestolen/ (bronnen geraadpleegd op 09/11/2015).

Reageer op het artikel "Creditcard of bankpas verloren of gestolen: wat te doen?"

Reactie

Djvoost, 21-02-2017 13:39 #1
Zaterdag 18 februari is na pinnen bij AH mijn pas gestolen. Pas de 19de ontdekte ik het verlies en dat heb ik 's nachts via internet gemeld. Pas is geblokkeerd. Daarna via Digid aangifte gedaan bij de politie. Wacht een en ander af. Van de bank hoorde ik dat de dief 730,-- gestolen heeft. Hoe kan ik dat terug krijgen?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-07-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Creditcards
Reacties: 1
Schrijf mee!