Besparen op energie met te veel zelf opgewekte elektriciteit

Besparen op energie met te veel zelf opgewekte elektriciteit Misschien heb je zonnepanelen op je dak en brengen die meer energie op dan je zelf gebruikt. Of je overweegt ze aan te schaffen en twijfelt aan de totale capaciteit. Het terugleveren van elektriciteit aan je energiemaatschappij levert vaak niet veel op. Een logisch gevolg is dan dat je het zelf zoveel mogelijk gebruikt. Een overschot aan zonne-energie kun je efficiënt gebruiken door apparaten die op gas werken, te vervangen door elektrische apparaten.

Teruglevering van elektriciteit aan de energiemaatschappij

De energie die je zelf opwekt, wordt gesaldeerd met de energie die door het energiebedrijf geleverd wordt. Dit houdt in dat de energie die je teruglevert, wordt afgetrokken van wat je gebruikt. Je hoeft hiervoor dus niets te betalen en je krijgt ook niets terug. Produceer je minder dan je verbruikt, dan moet je over het meerdere natuurlijk bijbetalen.

Als je meer opwekt dan je verbruikt, geldt dat je een terugleververgoeding krijgt over het deel van je zelf opgewekte energie dat overblijft na aftrek van wat je direct verbruikt hebt en wat je afgenomen hebt van de energiemaatschappij. Deze vergoeding verschilt per energiemaatschappij. In 2015 geldt bij Nuon een tarief van € 0,07 per kWh en bij Eneco € 0,092 per kWh. Deze bedragen zijn aanmerkelijk lager dan de bedragen die je betaalt als je meer afneemt dan dat je teruglevert. Daarom is het de moeite waard je overschot zo nuttig mogelijk te gebruiken. De kunst hierbij is de energie zoveel mogelijk in te zetten om op andere punten te besparen. Zo haal je nog meer rendement uit je zonnepanelen.

Besparen op energie: de mogelijkheden

Eten en drinken

Gebruik een waterkoker om water voor thee op te warmen. Drink je meerdere koppen thee, kook dan voldoende water in één keer en doe het restant in een thermoskan. Zo blijft het lang warm en heb je het hete water meteen tot je beschikking. Ook tijdens het koken kun je op gas besparen door elektriciteit in te zetten. Als je bijvoorbeeld aardappels of macaroni gaat koken, kun je het water eerst in de waterkoker koken, voordat je het in de pan op het gas zet. Je hebt dan minder gas nodig om het water aan de kook te krijgen. Veel groenten kunnen ook in de magnetron klaargemaakt worden. Je kunt ook de aardappels af en toe vervangen door noedels die alleen in heet water hoeven liggen en niet hoeven te koken. Daar heb je helemaal geen gas voor nodig. Heb je een erg groot overschot aan zonne-energie, dan kun je ervoor kiezen een elektrische kookplaat of een inductiekookplaat te nemen. Gebruik ook geen gasoven maar een elektrische oven of combimagnetron.

Afwassen en schoonmaken

Zelfs als je een afwasmachine hebt, zal het af en toe voorkomen dat je met de hand afwast. Dan is het vanzelfsprekend de warme kraan open te draaien om je teiltje te vullen. Je kunt echter net zo goed een liter water in de waterkoker heet maken. Vul dit aan met koud water en je kunt afwassen zonder gas te verbruiken. Ook als je gaat schoonmaken kun je de emmer vullen met water uit de waterkoker, aangevuld met koud water om de juiste temperatuur te bereiken.

Verwarmen

De centrale verwarming is natuurlijk een prima manier om je huis te verwarmen. Toch kun je ook hier besparen op gas en meer elektriciteit inzetten. Als je maar één kleine kamer gebruikt en de rest van het huis niet, bijvoorbeeld omdat jij thuis werkt en de rest van het gezin weg is, dan kun je deze kamer prima verwarmen met een elektrische verwarming. Omdat de thermostaat meestal in de woonkamer zit, is het niet efficiënt de centrale verwarming te gebruiken, omdat dan ofwel ook de woonkamer verwarmd moet worden, ofwel de thermostaat niet op tijd af zal slaan omdat hij niet merkt dat de gewenste temperatuur is bereikt.

Er zijn verschillende mogelijkheden om elektrisch te verwarmen. De belangrijkste soorten zijn de ventilatorkachel, de convectorkachel en de straalkachel. Daarnaast bestaan er ook infraroodpanelen. Deze typen verwarming zijn voornamelijk geschikt als bijverwarming of in kleine ruimten. Met infraroodpanelen kun je ook je hele woning verwarmen. De ventilatorkachel verwarmt door warme lucht uit te blazen en maakt daarbij vrij veel geluid. Wel werkt hij erg snel. De convectorkachel verwarmt de lucht en zorgt door drukverschil in de kachel dat er een luchtstroom op gang komt. Dit duurt wat langer dan bij een ventilatorkachel maar maakt veel minder geluid. De straalkachel wordt heet en gaat warmte uitstralen. Infraroodpanelen zijn platen die bijvoorbeeld aan het plafond gehangen worden en warmte uitstralen.

De slaapkamer

Veel mensen vinden het prettig in een niet te warme slaapkamer te slapen. Daarom zetten ze daar de verwarming niet aan en soms gaat er zelfs een raam open ’s nachts. Maar dat bed kan dan in de winter wel erg koud zijn als je er net in stapt. Dan kun je overwegen een elektrische deken te nemen. Op die manier verwen je jezelf met je energieoverschot.

Vervoer

Ben je aan een nieuwe auto toe, overweeg dan een elektrische auto of een plug-in hybride. Deze auto’s worden opgeladen via het stopcontact, dus hier kun je een ruime hoeveelheid van je zelf opgewekte energie kwijt. Is een dergelijke auto geen optie, dan kun je ook een elektrische scooter nemen. Deze vervuilt minder dan een normale scooter en maakt ook nog eens veel minder lawaai. Wil je zelf ook nog wat energie kwijt, dan kun je een elektrische fiets nemen. Door de trapondersteuning van zo’n fiets kom je makkelijker vooruit dan op een normale fiets waardoor je langere afstanden af kunt leggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Besparen op energie: Waarmee haal je de grootste besparingenBesparen op energie: Waarmee haal je de grootste besparingenBesparen op energie kan je honderden tot zelfs duizenden euro's per jaar opleveren. Voor grote besparingen zijn wel flin…
Zonnepanelen leasen is de oplossingZonnepanelen leasen is de oplossingWij worden steeds milieubewuster, de auto’s worden steeds kleiner en zuiniger en de nadruk komt steeds meer te liggen op…
Tien tips om energie te besparenGenoeg van de hoge energierekening? Tijd om een steentje bij te dragen aan het behoud van natuur en milieu? In dit artik…

Energie besparen: 9 manieren waar je niet aan gedacht hebtEnergie besparen: 9 manieren waar je niet aan gedacht hebtOok zo'n last van het feit dat je geld je knip uitvliegt? Helaas, een groot gedeelte van je inkomen besteed je nu eenmaa…
Over de grens geld besparenDe prijzen van benzine, wijn, sterke drank en rookwaren zijn door de accijnsverhogingen (weer) flink gestegen, en het ei…
Bronnen en referenties
  • http://www.consuwijzer.nl/energie/duurzame-energie/teruglevering/wat-is-salderen
  • http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/woning/elektrische-verwarming/extra-informatie/straalkachel-ventilatorkachel-convectorkachel/

Reageer op het artikel "Besparen op energie met te veel zelf opgewekte elektriciteit"

Infoteur: Paulienschrijft
Laatste update: 16-10-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Besparen
Schrijf mee!