InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wereld Economisch Forum in Davos, Zwitserland

Wereld Economisch Forum in Davos, Zwitserland

Wereld Economisch Forum in Davos, Zwitserland Davos is een plaatsje in Zwitserland dat bekend staat als kuuroord en als uitstekend centrum voor wintersport. Verschillende hotels in Davos zijn dan ook in het bijzonder gericht op wellness en wintersport. Maar eenmaal per jaar komt Davos in de belangstelling als epicentrum van de economische en financiële wereld. Op het Wereld Economisch Forum in Davos komen elke winter economisten, regeringsleiders en deskundigen samen om te praten over de toestand van de wereldeconomie. Wat is het Wereld Economisch Forum in Davos precies?

Davos: wereldbekend kuuroord

Het stadje Davos is gelegen in het oosten van Zwitserland en staat al jarenlang bekend als kuuroord. Vanwege de gezonde berglucht en de rustige ligging hebben tal van mensen hun gezondheid kunnen verbeteren door een tijdlang in Davos te verblijven. Mensen met astma kunnen er zelfs terecht in een Nederlands Astmacentrum. Daarnaast kennen liefhebbers van wintersport Davos ook als een uitstekende plaats om te skiën, te langlaufen en te schaatsen.

Davos: uithangbord van rijkdom

Maar Davos staat bij het grote publiek ook vooral voor welvaart, rijkdom en prestige. Veel rijken der aarde komen er op vakantie om er aan wintersport te doen. Tal van exclusieve hotels in Davos zijn gericht op wintersport, wellness en gezondheid. Al deze connotaties die je spontaan te binnen schieten bij het horen van het woordje "Davos" vloeien één keer per jaar samen wanneer er het Wereld Economisch Forum (WEF) wordt georganiseerd. Het "World Economic Forum" is een bijeenkomst die jaarlijks wordt georganiseerd om belangrijke mensen samen te brengen om na te denken over de economie en de problemen in de wereld.

Wie komt er naar het Wereld Economisch Forum?

De uitgebreide veiligheidsmaatregelen die de ordediensten bij elke bijeenkomst organiseren vertelt veel over het belang van de personen die aanwezig zijn op het Wereld Economisch Forum. Op het WEF komen zowel CEO's van grote bedrijven en multinationals, maar ook economen en deskundigen uit de financiële wereld samen om van gedachten te wisselen over de toestand van de economische en financiële wereld. Daarnaast komen ook regeringsleiders en staatshoofden langs waardoor deze stad voor enkele dagen het onbetwistbare centrum van de internationale pers wordt.

Business in Davos

De bijeenkomst van het Wereld Economisch Forum heeft als opzet om knappe koppen uit de economie samen met belangrijke mensen uit de politiek te laten brainstormen over de economie, maar ook over sociale en maatschappelijke issues. De relatie tussen economie en politiek is cruciaal in de debatten die georganiseerd worden op het WEF. Daarnaast heeft het Forum als kenmerk dat alle gesprekken op een vrij informele manier gebeuren. Hierdoor is het WEF een uitgelezen kans voor bedrijven om zakenrelaties aan te gaan of te versterken, en zelfs contracten af te sluiten. Davos is gedurende het WEF dan ook een echte gelegenheid om aan business te doen.

Kritiek op het Wereld Economisch Forum

Een vaak gehoorde kritiek op het WEF is dat de nadruk teveel ligt op het financieel-economische karakter van de bijeenkomst, en dat maatschappelijke en sociale problemen op de achtergrond verzeilen. Vertegenwoordigers van bedrijven zouden maar al te graag de kans benutten om een goed woordje te doen voor hun bedrijf bij politici om contracten binnen te slepen. De economische situatie van de man in de straat zou hierbij teveel verwaarloosd worden. Het elitaire karakter van de bijeenkomst is dan ook een doorn in het oog voor maatschappijkritische denkers en bewegingen. Antiglobalisten zetten deze kritiek regelmatig in de verf door te protesteren op het Wereld Economisch Forum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Motor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotor-Forum: Online ontmoetingsplek voor motorrijdend NLMotorrijdend Nederland opgelet! Je hebt een motor maar niemand om mee te rijden? Kijk dan eens op Motor-Forum. Een ontmo…
Ontwikkeling van het geldstelselOntwikkeling van het geldstelselGoederen hebben dienst gedaan als ruilmiddel om de handel te versoepelen voordat de ontwikkeling van het geldstelsel ont…
Bronnen en referenties
  • http://www.weforum.org/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/World_Economic_Forum (bronnen geraadpleegd op 20/05/2016.

Reageer op het artikel "Wereld Economisch Forum in Davos, Zwitserland"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 20-05-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Economische begrippen
Schrijf mee!