InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Solden 2017 - 2018: Wanneer begint de uitverkoop van België?

Solden 2017 - 2018: Wanneer begint de uitverkoop van België?

Solden 2017 - 2018: Wanneer begint de uitverkoop van België? Een groot gedeelte van het inkomen in een gezin wordt uitgegeven aan kleding. Het kopen van kleding en schoenen zorgt dan ook vaak voor een flinke besteding van het geld op de bankrekening en of in de portemonnee. Gemiddeld besteedt een gezin wel 35% van het inkomen aan schoenen en geeft dit uit in kledingwinkels. Juist daarom is de uitverkoop in Nederland en de solden in België voor velen een geliefde periode. Vaak wordt er gewacht met inkopen tot de uitverkoop en de solden, in de verwachting dat er veel koopjes kunnen worden ingeslagen. Veel Nederlanders hebben de solden in België ontdekt. Een uitje naar de solden in Antwerpen en Brussel is dan ook voor velen een terugkerend feest. In België zit er overigens een groot verschil tussen de solden en de uitverkoop. Beiden zijn echter gebonden aan zeer strenge regels. Dit houdt in dat de soldenperiode in België alleen in januari en juli zijn.

Economie heeft invloed op het uitgave patroon van een gezin

De economen van het centraal planbureau en van de banken hebben vastgesteld dat mensen in een economie waarin de koopkracht onder druk staat minder uitgeven, ook in de periode dat er uitverkoop is. Als de economie zich hersteld en de koopkracht stijgt, dan is dat direct merkbaar in de gezinsuitgaven. De aankopen in de uitverkoop en solden geven dan duidelijk de positieve veranderingen in de gezinsuitgaven aan. In België is dat waarneembaar in de solden periode en in Nederland tijdens de uitverkoop.

Uitverkoop of solden

Zowel de solden als de uitverkoop zijn in België aan zeer strenge regels gebonden. Solden is in België steeds een periode van een maand. De Belgische handelaren mogen tijdens de solden de mode gebonden artikelen, zoals schoenen en kleding, met (hoge) kortingen verkopen. Vaak wordt gedacht dat solden hetzelfde is als uitverkoop. In België wordt echter onder uitverkoop wat anders verstaan dan in Nederland. Waar het in België bij solden gaat om seizoensgebonden artikelen, gaat het in België bij uitverkoop om een kortingsperiode vanwege bijvoorbeeld het sluiten van een winkel of verbouwingswerkzaamheden. Een uitverkoopperiode in België zal dan ook altijd minimaal 20 werkdagen duren.

Wanneer begint de solden in België?

De solden periode is in België ontstaan rond de jaren 1930. Oorspronkelijk werd deze periode alleen gehanteerd door schoenen- en kledinghandelaren. De handelaren wilden tijdens de solden af van hun seizoensgebonden producten. In latere jaren hebben ook veel andere sectoren zich aangesloten bij de solden periodes. Het is in België bij de wet bepaald dat de solden maar tweemaal per jaar mogen plaatsvinden. Deze periodes vinden ieder jaar plaats op dezelfde data:
  • Winter solden: 3 januari tot en met 31 januari.
  • Zomer solden: 1 juli tot en met 31 juli.

Wanneer de eerste verkoopdag van de solden op een zondag valt, dan mogen de winkeliers een dag eerder starten met de solden.

Solden 2018

Voor 2017 betekent dit dat de winter solden zal starten op woensdag 3 januari 2018 en zal eindigen op zaterdag 30 januari 2018.
De zomer solden begint op zaterdag 30 juni 2018. De laatste dag van deze koopjesperiode zal dan vervolgens plaatsvinden op dinsdag 31 juli 2087.

Nacht van de solden

Veel webwinkels en grotere modeketens organiseren op de eerste verkoopdag van de solden een zogenaamde nacht van de solden. Dit betekent dat de winkels een nachtopenstelling hebben en hun artikelen vanaf 00.01 uur, tegen vaak extra hoge kortingen, aanprijzen.

Extra korting op koopzondag

Veel Belgische steden hanteren op de eerste zondag van de solden een koopzondag met extra hoge kortingen. Zeer populair is de eerste koopzondag tijdens zowel de wintersolden in Antwerpen. Shopliefhebbers vanuit geheel België, maar ook uit overige Europese landen reizen speciaal naar Antwerpen om te profiteren van de hoge kortingen. Deze speciale koopzondag in Antwerpen wordt in 2017 gehouden op zondag 8 januari 2017.

Sperperiode

Een zeer bijzondere periode in België is de sperperiode. De sperperiode is in België een zes weken durende periode die voorafgaat aan de solden periode. Tijdens de sperperiode is het voor modewinkels wettelijk verboden om kortingen aan te kondigen of te geven. België is het enige land in Europa met een dergelijke regelgeving die in een sperperiode de verkoop tegen kortingen verbied.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uitverkoop: wanneer begint sale mode, kleding en schoenen?Uitverkoop: wanneer begint sale mode, kleding en schoenen?Het kopen van kleding en schoenen is een dure bezigheid, vooral wanneer je de laatste mode wilt volgen. Wie het geduld h…
Sale bij Zara: datum begin uitverkoopSale bij Zara: datum begin uitverkoopEen van de populairste modeketens in Nederland is de Zara. Menig modebewuste mannen en vrouwen rekenen de Zara tot hun m…
Winteruitverkoop en zomeruitverkoop in ParijsWinteruitverkoop en zomeruitverkoop in ParijsParijs is een mooie authentieke stad,hij is prachtig verlicht en versierd tijdens de kerstdagen. Een uitstekende periode…
Sale bij H&M: datum begin uitverkoopSale bij H&M: datum begin uitverkoopEen winkelstad telt pas echt mee als er een H&M is gevestigd. Misschien is de H&M wel de meest populaire modeketen in Ne…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: HypnoArt, Pixabay
  • http://www.flipit.com/be/plus/solden2015
  • http://www.flipit.com/be/plus/solden-2016 (op 10 januari 2016 geraadpleegd)

Reageer op het artikel "Solden 2017 - 2018: Wanneer begint de uitverkoop van België?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 02-11-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!