InfoNu.nl > Financieel > Diversen > 100 jaar Federal Reserve System
mijn kijk op

100 jaar Federal Reserve System

100 jaar Federal Reserve System Het Federal Reserve System is op 23 december 2013 exact een eeuw oud. Ondanks deze gezegende leeftijd heeft het nog niets aan belang of invloed ingeboet. Samen met oudere zus Bank of England en de jongere ECB, regeren de grote drie via hun kinderen zoals BIS en IMF de financiële wereld en daarmee het leven van bijna alle bewoners van deze planeet. Zijn die bewoners even gezegend, of hebben ze grondige redenen om te bedanken voor het verjaarsdagsfeestje? Aan de geboorte van de Fed ging een jarenlange zwangerschap vooraf, maar het systeem zag op 23 december 1913 het wettelijke levenslicht. Hoewel er bij haar geboorte een grote aversie was van het publiek tegen een centrale bank, wordt ze tegenwoordig gewoonweg genoemd wat ze is. Wanneer we ons herinneren wie dit syteem heeft gebaard, kunnen we ons onmiddellijk vragen stellen bij haar zelfverklaarde doel en werking, in het Engels omschreven als haar 'Mission Statement'. De originele Engelse samenvatting daarvan vind je onderaan het artikel.

Naar eigen zeggen

Kort samengevat is de taak en werking van het Federale Reserve Systeem:
  1. Het voeren van het nationale monetaire beleid door het beïnvloeden van monetaire en kredietvoorwaarden in de economie met als doel (1.a) maximale werkgelegenheid, (1.b) stabiele prijzen en (1.c) gematigde lange-termijint intrestvoeten.
  2. Toezicht houden op en reguleren van bankinstellingen om de (2.a) veiligheid en gezondheid van het nationale bank- en financiesysteem te garanderen en om de (2.b) kredietrechten van consumenten te beschermen.
  3. Onderhouden van de (3.a.) stabiliteit van het financiële systeem en (3.b) het inperken van systeemrisico's die kunnen optreden in de financiële markten
  4. Aanbieden van (4.a )financiële diensten aan deposito-instellingen, de VS-regering en buitenlandse officiële instellingen én (4.b) de grootste rol spelen in de werking van het nationale betalingsverkeer.

Een stand van zaken

Om een korte analyse te maken van de prestaties van de Fed, hebben we deze beleidsverklaring in 9 punten onderverdeeld. Van elk punt wordt een korte aftoetsing gemaakt op basis van de economische geschiedenis van de laatste honderd jaar. Daartoe hoeven we je echt niet met veel technische details om de oren slaan.

1.a. Maximale werkgelegenheid

Als de Fed stipuleert dat een maximale werkgelegenheid rond 75 % van de beroepsbevolking ligt, dan slaagt ze met glans. Maar het is heel onwaarschijnlijk dat het publiek dit op deze manier interpreteert en aanvaardt. Een wereldwijde werkloosheid van 1 op 4 kan toch écht niet de bedoeling zijn?

1.b Stabiele prijzen

Ook hier weer is het een kwestie van interpretatie: een gemiddelde jaarlijkse stijging van het prijsniveau ( of inflatiepercentage) rond 3 % kan inderdaad ook als stabiel worden bekeken. Een constante prijsstijging betekent echter niet stabiele prijzen. Er zijn via google of op wikipedia genoeg tools te vinden om de prijsstijgingen historisch te berekenen. Maar zelfs als we uitgaan van een gemiddelde jaarlijkse inflatie van 2 % over een eeuw, is het totaal een prijsstijging van 724 %. Goed nieuws dus, we kunnen op onzer beide oren slapen, want stabiele stijgingen blijven de komende jaren zeker gegarandeerd.

1.c. Gematigde intrestvoeten

Puur naar de letter verdient de Fed hier een punt. Maar als we verder kijken dan onze neus lang is, stellen we de vraag waarom die intrestvoeten laag moeten gehouden worden. Dat is immers een tweesnijdend zwaard. Hoge intresten werken een hogere inflatie in de hand. Maar te hoge intresten ontmoedigen kredietaanvragen. Als er niet meer geleend wordt, verliezen de banken hun inkomsten.
Daarom is ook punt 2.b zo belangrijk, waarover zodadelijk meer.

2.a. Veilgheid en gezondheid van het banksysteem

De geschiedenis van het meest recente decennium toont ons duidelijk genoeg aan hoe het op dit vlak gesteld is. Voor de vuist weg kunnen we deze wel opnoemen: Barings, Bear Sterns, Lehman Brothers, Dexia, Fortis, First Bank of Cyprus....

2.b. Bescherming van de kredietrechten van de consumenten

Wanneer we alert zijn zien we de werkelijk betekenis in combinatie met punt 1.c De taak of het doel van de Fed is het beschermen van kredietrechten, NIET het beschermen van de consument. Krediet is voor de meeste mensen een noodzakelijk kwaad, maar altijd, overal een kwaad. Omdat de Fed zich op dit punt uitstekend van haar taak kwijt maar het kredietwezen regelrecht indruist tegen de belangen van mensen, staan we hier in tweestrijd. Ook Europa heeft wetten opgenomen ter bescherming van het consumentenkrediet... het hangt er wederom vanaf hoe je dit interpreteert.

3.a. en 3.b. Stabiliteit van het financieel systeem en inperken van systeemrisico's

Moet haar eigen controlerende en toezichthoudende taak systeemrisico's nu net niet onmogelijk maken?
Als we een opsomming geven van alle crises, depressies, recessies ( gemiddeld 1 jaar per 5), beurscrashes, bankraids en -faillissementen dan is dit artikel zonder overdrijven een halve meter langer. (We zouden zelfs kunnen stipuleren dat de Fed veel crises zelf veroorzaakt, maar dat is een ander verhaal).

4.a en b. Financiële diensten...

We moeten hier al niet dieper op ingaan om te stellen dat de Fed geen diensten aanbiedt, maar de wetgeving alles en iedereen verplicht via de centrale banken te handelen. Van "dienstverlening" kan in de stricte zin van het woord nog moeilijk gesproken woren wanneer een derde geen enkele keuze heeft om al dan niet van die dienst gebruik te maken. Maar goed, de inhoud en taken binnen die diensten neemt ze zelf wel waar.

Rapport en deliberatie

Moest de 'Fed' een leerling zijn in een les economie, dan zou ze op de lijst van taken die ze haarzelf heeft opgesteld barslecht scoren. Veel burgers in de VS roepen om een overdracht van de bevoegdheden van de 'Fed' naar de overheid, maar wat zou dat veranderen aan de werking ervan? In Europa doen onze centrale banken hetzelfde werk, zijn ze een rechtstreeks overheidsorgaan, maar is er evenmin van enige democratische zeggenschap over die banken te spreken. Moest men volgend jaar de ECB en nationale-banken voorzitters rechtstreeks laten verkiezen door een stembusgang, passen we dit artikel maar al te graag aan.

De tekst in de originele Engelstalige versie, afkomstig van de overheidswebsite zoals vermeld in de referenties:
  • conducting the nation's monetary policy by influencing the monetary and credit conditions in the economy in pursuit of maximum employment, stable prices, and moderate long-term interest rates
  • supervising and regulating banking institutions to ensure the safety and soundness of the nation's banking and financial system and to protect the credit rights of consumers
  • maintaining the stability of the financial system and containing systemic risk that may arise in financial markets
  • providing financial services to depository institutions, the U.S. government, and foreign official institutions, including playing a major role in operating the nation's payments system
© 2013 - 2018 Ces1, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?Geld: hoe kan je je vermogen beschermen tegen inflatie?Inflatie is een algemene stijging van de prijzen waardoor je geld minder waard wordt. Als het inflatiepercentage hoger i…
Fractioneel bankieren: is het de oorzaak van de crisis?Fractioneel bankieren: is het de oorzaak van de crisis?Fractioneel bankieren of "federal reserve banking" wordt meer en meer gezien als een van de oorzaken van de globale econ…
Doorlopend krediet, wat is dat?Doorlopend krediet, wat is dat?Wat is een doorlopend krediet? Een doorlopend krediet is een bepaald geldbedrag wat u te allen tijde van de kredietverst…
Hoe reguleert de ECB met Mario Draghi de financiële markten?Hoe reguleert de ECB met Mario Draghi de financiële markten?De kerndoelstelling van de Europese Centrale Bank ECB is een inflatie van maximaal 2% op middellange termijn, maar de in…
Beleggen in ETF's in tijden van lage renteBeleggen in ETF's in tijden van lage renteEén procent rente op je spaarrekening, dat is verdomd weinig. In dat geval neemt de belangstelling voor beleggingen met…
Bronnen en referenties
  • "FRB Mission", http://www.federalreserve.gov/aboutthefed/mission.htm

Reageer op het artikel "100 jaar Federal Reserve System"

Infoteur: Ces1
Laatste update: 27-02-2014
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Mijn kijk op…
Schrijf mee!