Simpele trucs om structureel veel geld te besparen

Simpele trucs om structureel veel geld te besparen Veel geld besparen lukt als je "out of the box" kunt denken. Zuivelproducten en vruchtensappen kun je verkrijgen met zo'n 33% korting, een leuke financiële opsteker voor een gezin. Tot hoge leeftijd zelfstandig, comfortabel en verzorgd wonen, met behoud van spaargeld en pensioen is ook makkelijker dan je denkt. En er bij een vrieskou van -10 graden warmpjes bijzitten kost weinig als je creatief bent. O ja, ben je vrouw geef dan een jaar lang geen cent aan kleding uit, want je weet best dat je met je huidige garderobe voor 10 jaar goed zit.

Koopkracht daalt

Zuinig zijn is een must voor de meesten omdat geld nu eenmaal een schaars goed is, waarvan de waarde bovendien voortdurend daalt. Zo denk je dat je een acceptabel inkomen hebt, en zo kom je er achter dat vanwege belastingmaatregelen de koopkracht is afgenomen. Door ongunstiger accijnzen, BTW of inkomstenbelasting. En vanwege het feit dat pensioenindexering of loonsverhoging achterwege kan blijven. We moeten daarom inventief zijn met onze bestedingen, teneinde koopkrachtverlies te compenseren. Dat blijkt soms eenvoudiger dan we denken, en het kan zelfs leuk zijn om met zo weinig mogelijk middelen zoveel mogelijk te doen. Liefst zonder dat de buren het merken en ook zonder gierig te worden.

Originele bezuinigingsmaatregelen zijn er meer dan we denken. Onderstaand een aantal niet alledaagse geldbesparende adviezen, die lang geen compleet beeld geven van alle mogelijkheden, maar die ons wel kunnen inspireren tot nieuwe trucs, die nog in de toekomst liggen.

Water in de wijn

We doen “geen water bij de wijn” is een gezegde dat impliceert dat er vroeger, toen de wijn voor een normaal mens onbetaalbaar was, wel degelijk met water werd geknoeid om de prijs van wijn te drukken. Het grappige is echter dat water nog steeds een prijsdrukkend effect heeft op veel producten die bij we bij de supermarkt aanschaffen. Alleen dan zonder smaakbedervend effect, dus zonder dat iemand het in de gaten heeft. Producten die zich uitstekend lenen om met water te worden verdund:

Vruchtensappen

Sommige vruchtensappen en limonades zijn zo extreem zoet dat het zelfs smaakbevorderend is om ze met water te verdunnen. In de zomer is het met veel kinderen een uitkomst om van twee literpakken, met behulp van water, drie pakken heerlijk sap te maken. Bij koolzuurhoudende producten gaat dat wat minder, hoewel de caféhouders ook niet voor niets zo veel klontjes ijs in uw cola doen.

Drinkvla en drinkyoghurt

Dezelfde verdunningstruc kunnen we ook toepassen op vruchtenyoghurt en vla. Met behoud van de volle smaak maken we voortaan onze eigen drinkzuivel. Omgerekend dus ook hier drie voor de prijs van twee, en dat betekent een korting van ruim 33%! En het feit dat dergelijke zelfgemaakte (vruchten-)drinkvla e.d. minder calorieën bevatten kon bovendien nog wel eens een extra gezondheidsvoordeel voor menige volwassene zijn.

Er warmpjes bij zitten

Zonder kou te lijden evengoed op de stookkosten besparen is mogelijk. Daarvoor hoeven we niet eens een graadje lager te stoken, of warme kleren aan te trekken. Het principe berust er namelijk op dat we tijdens de vrieskou zo veel mogelijk buitenshuis vertoeven, dus zo min mogelijk hoeven te stoken. Maar dat vereist wel vooruit denken d.m.v. een soort jaarplanning. Het komt erop neer dat we alle noodzakelijke activiteiten buitenshuis, zoveel mogelijk in de winter plannen. Voorbeeld: Als u meubels of kleding nodig heeft, gaat u die voortaan uitsluitend in de winter kopen. Want zodra u niet thuis bent kunt u de verwarming uit doen en bespaart u vele Euro’s duur aardgas. En dat principe geldt natuurlijk ook voor specialistenbezoek in het ziekenhuis, visites aan kennissen, waar u eens per jaar uw gezicht wil laten zien, andere (vakantie)reisjes. Kortom elke keer als u in de lente of zomer bij warme buitentemperaturen het huis uit moet, vraagt u zich af of u die activiteit niet beter kunt uitstellen totdat het vriest.

Voordelig inkopen

Dat koopjes jagen kost wel wat extra tijd, dus is het een kwestie van afwegen of het de moeite waard is. Maar het is duidelijk dat u geld verdient indien u eerst kijkt of ze het bij de Action hebben, alvorens u naar de Praxis gaat, om maar eens bouwmarkten onder de loep te nemen. Het is al snel 50% voordeel op een blik verf. En dat geldt ook voor andere producten. Even rondneuzen op marktplaats.nl kan financieel ook interessant zijn. Kringloopwinkels, rommelmarkten, Turkse kappers leveren ook het nodige financiële voordeel op. En nog lekker lopende schoenen worden verzoold i.p.v. door nieuwe exemplaren te vervangen.

Doe geen impulsaankopen

Ga niet in de Action rondscharrelen omdat het daar zo goedkoop is, want dingen die je niet nodig hebt zijn altijd weggegooid geld, al zijn ze nog zo voordelig geprijsd.
En dames is het u wel eens opgevallen dat bij kledingzaken de herenafdeling altijd op de bovenverdieping is, of helemaal achterin de winkel? De reden is dat dameskleding vanaf de straat te zien moet zijn, zodat de dames verleid worden tot impulsaankopen van kledingstukken die ze absoluut niet nodig hebben! Als u toch verleid wilt worden gun uw vriend dan de eer i.p.v. een lap textiel. Dat scheelt op jaarbasis een heel bedrag want hij doet "het" graag voor niets.

Samenwonen halveert veel lasten

Het is duidelijk dat je wel heel erg veel van iemand moet houden wil je een LAT-relatie aangaan, waardoor je op dubbele vaste lasten zit. Niet alleen dubbele woonkosten, maar ook hogere polderlasten, WOZ, rioolwater, reinigingsrechten etc. En natuurlijk veel reiskosten om elkaar te zien, alsook onnodige telefoonkosten om elkaar te spreken. Dan moet de seks wel heel erg goed zijn wil je dat er allemaal voor over hebben.

Homepooling voor senioren

Veel slimmer is het natuurlijk om (op middelbare leeftijd) alvast degenen te selecteren waarmee je later op oudere leeftijd een eigen bejaardenvilla wilt gaan exploiteren en bewonen. Binnen een familie ligt samenwonen voor de hand, als je weet dat je toch goed met elkaar kunt opschieten. Eenvoudig t.z.t. met alle broers en zusters (plus aanhang) in één groot huis kruipen.
Voordelen:
  • Je bent elkaars mantelzorger.
  • Morele steun van elkaar als iemand overlijdt.
  • Geen eenzaamheid.
  • Niet afhankelijk van wachtlijsten.
  • Bescherming van je financiële vermogen.
  • Gezamenlijk financier je een werkster en je eigen verpleegkundige.
  • Er is altijd wel iemand die nog kan autorijden en je een lift geeft.
  • Lekker met z’n allen over vroeger praten tijdens een potje klaverjas.

Allemaal veel winstgevender adviezen dan risicovol beleggen.
Gerelateerde artikelen
Besparen kan geld kostenWij Nederlanders zijn zuinig en willen graag besparen en korting krijgen op producten en diensten. Vooral als dingen gra…
Ouder personeel in dienst nemen of houden levert geld opHet aannemen van iemand van ouder personeel ( 50 jaar of ouder) of het in dienst houden van mensen van 62 jaar en ouder…
Geld besparen: bezuinigen en investerenGeld besparen: bezuinigen en investerenVoor veel mensen staat geld besparen gelijk aan de broekriem aantrekken. Dit hoeft echter niet waar te zijn, wat niet wi…

Huurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepHuurverhoging 1 juli 2013: verhogingen per inkomensgroepIn Nederland wordt per 1 juli 2013 een grootschalige huurverhoging doorgevoerd. Dit is al bekend sinds het sluiten van h…
Je ex uitkopen na een scheidingJe ex uitkopen na een scheidingWanneer jij en je ex-partner gaan scheiden terwijl jullie samen een koophuis hebben waarop een hypotheek rust dan is het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay

Reageer op het artikel "Simpele trucs om structureel veel geld te besparen"

Infoteur: Robbie
Laatste update: 19-12-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!