Spaargeld, goud of goederen confisceren: wat is confiscatie?

Spaargeld, goud of goederen confisceren: wat is confiscatie? Confiscatie is een begrip dat sinds de crisis van 2013 in Cyprus opnieuw op de voorgrond is getreden. Er wordt hevig gediscussieerd of de taks op het spaargeld om het land van het failliet te redden eigenlijk neerkomt op een simpele confiscatie. Confiscatie is in feite het in beslag nemen van goederen van particulieren door de overheid. Als burger heb je dan geen enkel verweermiddel: in Cyprus werd de te heffen taks op spaargeld bijvoorbeeld automatisch op de spaarrekeningen geblokkeerd. Daarnaast is ook de confiscatie van goud in de VS in 1933 vrij bekend. Goederen confisceren lijkt iets van een ver verleden, of iets dat in deze moderne tijd allicht niet zal gebeuren. Maar is dit wel zo?

Confiscatie spaargeld in Cyprus

Confiscatie is een term die je niet vaak hoort, maar in 2013 weer in het nieuws kwam bij de redding van Cyprus door de Europese Unie. Om Cyprus en haar banken van het bankroet te redden, werd er een taks op spaargeld ingevoerd. Spaarders met een spaarrekening met meer dan 100.000 euro moesten 40 % aan de overheid afstaan. Wie minder dan 100.000 euro op de spaarrekening had, werd gespaard. Kritikasters van deze regeling beweren dat het hier gaat om een simpele confiscatie van spaargeld van burgers.

Wat betekent confiscatie?

Confiscatie is een term uit het recht die neerkomt op het in beslag nemen door de overheid van goederen van particulieren. Iemand die strafrechtelijk veroordeeld is kan bijkomend ook nog een confiscatie opgelegd krijgen door de rechter. Voorbeelden hiervan zijn het verlies van eigendom van een goed dat uit een misdrijf is verworven (zoals gestolen juwelen), of het afstaan van voorwerpen waarmee een strafbaar feit gepleegd is (zoals een wapen). Voorwaarde is dat de geconfisceerde goederen betrekking moeten hebben op het misdrijf. Confiscatie wordt ook wel "bijzondere verbeurdverklaring" of "onttrekking aan het verkeer" genoemd.

Confiscatie en veiligheid

In sommige gevallen kan de staat goederen opeisen als daar een bijzondere reden voor is, zoals gevaar voor de openbare veiligheid. Voorbeeld hiervan is het in beslag nemen van scherpe voorwerpen die verboden zijn bij vliegreizen. Vóórdat je het vliegtuig opgaat zal je gefouilleerd worden op potentieel gevaarlijke voorwerpen zoals zakmesjes, schaartjes en scheermesjes. Deze zullen logischerwijs in beslag genomen worden om de veiligheid op het vliegtuig te verzekeren. Later kunnen deze goederen wel gerecupereerd worden.

Goud confisceren in Amerika

In de Verenigde Staten is er een bekend voorbeeld van confiscatie in de jaren dertig van de twintigste eeuw. Bij de zware economische crisis ontstaan na de beurscrash van 1929 verkeerde de Amerikaanse staat in geldnood en vaardigde daarom een wet uit om het goud van de burgers te confisceren. Iedereen die goud in huis had, moest dit inleveren bij de overheid. Wie dit niet deed, kon gestraft worden met een gevangenisstraf. De regering stelde een vaste goudprijs in en kon op die manier haar rijkdom weer opbouwen.

Opnieuw goederen confisceren?

Onopvallend

De taks op het spaargeld van 2013 in Cyprus schudde veel mensen wakker. Nog los van de vraag of het hier om een confiscatie, een heffing of een taks gaat, betekent dit wel een schending van het vertrouwen van de burger in de staat. Men weet nu dat, als de nood het hoogst is, zomaar beslag gelegd kan worden op spaargeld als een of andere regering of Trojka dit nodig acht. En om alles vlot te laten verlopen en geen paniek te veroorzaken wordt doorgaans een feestdag of weekend gekozen voor een dergelijke beslissing. Burgers zijn dan ontspannen waardoor de ernst van de zaak hen ontgaat. Hierdoor komen ze wel voor voldongen feiten te staan.

"Bijzondere situatie"

Net zoals in oorlogstijd, wanneer de bezetter woningen, wagens en goederen opeiste, kan ook een groep politici beslissen dat het belang van de staat vóórgaat op dat van de enkeling. De afkondiging van een oorlogsituatie of "noodtoestand" kan trouwens relatief snel gebeuren, denk bijvoorbeeld aan de oorlogsverklaring aan het terrorisme in november 2015 in Frankrijk, waarna er prompt enkele bijzondere wetten doorgevoerd werden. Ook confiscatie van geld, goud of goederen kan plots en heel erg efficiënt worden doorgevoerd, waardoor burgers er nauwelijks verhaal tegen hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://slimbeleggen.net/confiscatie-spaargeld-zal-plots-gebeuren/63005/, bezocht op 17/12/2015.

Reageer op het artikel "Spaargeld, goud of goederen confisceren: wat is confiscatie?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Spaargeld
Schrijf mee!