InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat is een levenstestament?

Wat is een levenstestament?

Wat is een levenstestament? Het is niet iets waar je je dagelijks mee bezig houdt. Het moment waarop je niet meer zelf over je eigen financiële zaken kunt beslissen. Wie, om wat voor reden dan ook, in een dergelijke situatie belandt, kan heel veel baat hebben bij een levenstestament. Het nog vrij onbekende levenstestament gaat al in werking bij leven. Het geeft je de zekerheid dat financiële handelingen, maar ook andere persoonlijke zaken, worden uitgevoerd conform je persoonlijke wensen. Wel zo rustgevend een dergelijk levenstestament.

Testament bij leven

Wie graag zijn zaken op orde heeft, zorgt ervoor dat er een testament bij de notaris komt te liggen. In dit testament kun je alles rondom je afscheid en de erfenis vooraf goed regelen. Je zorgt er dan dus duidelijk voor dat e.e.a. verloopt zoals jij dat zelf graag wenst. Een dergelijk testament wordt dus bij leven gemaakt. De daadwerkelijke uitvoering van het testament vindt pas plaats na het overlijden. Maar je kunt ook zorgen dat bij leven de zaken lopen zoals je dat zelf wilt. Dit kan van pas komen als je in een situatie beland waarin je niet meer in staat bent om dit zelf te regelen. Hiervoor is het levenstestament een goede aanvulling op een normaal testament.

Veel ouderen slachtoffer van uitbuiting

Het komt met enige regelmaat in het nieuws, dat mensen zonder dat ze dit zelf weten, door derden financieel worden uitgekleed. Vooral dementerende ouderen worden hier het slachtoffer van. Familieleden, de boekhouder of de hulp blijken soms jarenlang stelselmatig de rekening van een wilsonbekwame geplunderd te hebben. Vaak gaat het om personen die aanvankelijk in goed vertrouwen toestemming hebben gekregen om de financiële zaken van de betrokken persoon te regelen. Pas na verloop van jaren blijkt dan dat dit vertrouwen ernstig geschaad is en er stelselmatig geld ontvreemd is van de rekening van het slachtoffer.

Consumentenbond en EPN werken samen

Wie overweegt om een levenstestament af te sluiten doet er goed aan om zich allereerst goed te oriënteren. De Consumentenbond heeft zich ook in deze materie verdiept en heeft samen met de EPN (Vereniging van Estate Planners in het Notariaat) een handig boekje samengesteld. Dit boekwerk staat vol met belangrijke informatie en praktische tips. Met de informatie uit dit boekwerk kom je goed voorbereid bij de notaris en kan je ook de kosten voor het afsluiten van het levenstestament beheersbaar houden.

Afsluiten van een levenstestament

Het afsluiten van een levenstestament is een behoorlijk kostbare aangelegenheid. Alleen al voor een "kaal" levenstestament ben je snel veel geld kwijt, en daar komen dan ook nog allerlei leges (bv. administratiekosten) bij. Als je je van te voren goed verdiept in deze materie, dan scheelt dat wel in de tijd die een bezoek aan de notaris in beslag zal nemen. Dat kan dan dus wel weer gesprekskosten schelen.

Vastleggen wensen in levenstestament

Bij het opmaken van een levenstestament kan je volstaan met het er in opnemen van al je persoonlijke wensen. Een dergelijk levenstestament geeft je rust en je weet tegelijkertijd dat er gehandeld zal worden conform je eigen wensen. Op deze manier geef je vooraf goed aan wat je persoonlijke wensen zijn. Niet vastgelegd wordt dan wie deze persoonlijke wensen voor je mag uitvoeren.
Voor wie het moeilijk vindt om iemand persoonlijk aan te wijzen, of wie in zijn of haar directe omgeving geen vertrouwenspersoon heeft, kan dit een prima oplossing zijn.

Aanwijzen gevolmachtigde van levenstestament

Bij het afsluiten van een levenstestament kan je een gevolmachtigde aanwijzen. Deze gevolmachtigde krijgt dan het recht om namens jouw bepaalde handelingen te verrichten. Welke handelingen deze gevolmachtigde wel of niet mag verrichten, kan je vervolgens volledig vastleggen in het levenstestament. Alleen de handelingen die expliciet in het levenstestament zijn vastgelegd, mogen dus door de gevolmachtigde worden uitgevoerd. Daarnaast blijf je zelf uiteraard ook bevoegd om deze handelingen te verrichten.

Misbruik door gevolmachtigde

Overweeg je om een gevolmachtigde aan te wijzen in je levenstestament, kies dan een persoon uit die je volledig vertrouwd. Helaas is misbruik nooit volledig uit te sluiten. Ook personen die aanvankelijk volledig betrouwbaar leken, kunnen in de fout gaan. Om nog een extra zekerheid in te bouwen kan je overwegen om meerdere gevolmachtigde te benoemen. Of een toezichthouder aanstellen, die te allen tijde kan controleren of het volmacht naar behoren wordt uitgevoerd. Een andere optie is om de reikwijdte van de gevolmachtigde in financieel opzicht te beperken, door een maximaal bedrag in het levenstestament op te nemen.

Medische volmacht in levenstestament

In het levenstestament kan meer worden vastgelegd dan alleen maar financiële zaken. Je kunt er ook in vastleggen wat je wensen zijn t.a.v. euthanasie of over het doneren van organen en weefsels.

De notaris en het levenstestament

Het handige boekwerk van de Consumentenbond geeft je al enige praktische informatie. Maar in overleg met de notaris kom je vaak tot de juiste invulling voor het levenstestament. In een persoonlijk gesprek kan je immers goed ingaan op je persoonlijke situatie en je wensen duidelijk kenbaar maken.
Gerelateerde artikelen
Levenstestament en wilsverklaringLevenstestament en wilsverklaringU kunt in 2018 of 2019 een levenstestament als een soort van pre-testament laten opmaken bij een notaris. Neem de regie…
Levenstestament - wat regel je daarinLevenstestament - wat regel je daarinOp een bepaald moment in je leven kun je op een punt komen dat je niet meer kunt handelen voor jezelf, bijvoorbeeld door…
Levenstestament: zaken nu regelen voor laterLevenstestament: zaken nu regelen voor laterHet levenstestament is een verzamelnaam voor verschillende regelingen die mensen treffen voor het moment dat ze (nog) ni…
Het levenstestamentHet levenstestamentMensen willen de regie over hun leven, maar steeds meer willen mensen in alle fases van het leven de regie in handen heb…
Wat is een codicil voor testamentWat is een codicil voor testamentEen codicil is niet alleen iets medisch, zoals een donorcodicil dat is. U kunt thuis ook een codicil maken voor een deel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay

Reageer op het artikel "Wat is een levenstestament?"

Infoteur: Martina
Laatste update: 30-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!