InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Fysiek goud kopen: de gouden strip of Combibar

Fysiek goud kopen: de gouden strip of Combibar

Fysiek goud kopen: de gouden strip of Combibar Sinds de economische crisis van 2008 vluchten veel beleggers in edelmetalen als goud en zilver. Door de groeiende populariteit van goud is de goudprijs gestaag gestegen en zijn er allerlei nieuwe goudproducten ontwikkeld. Eén daarvan is de Combibar van het Zwitsers bedrijf Valcambi: een soort van reep of strip met stukjes goud of zilver van 1 gram die je kan afbreken. Dit bedrijf uit Zwitserland levert haar goud en zilver met een bijgevoegd certificaat. Het is vooral het praktisch gemak en de handigheid van deze Combibar die in het oog springt. Wat is deze Combibar of gouden strip precies en is dit het betaalmiddel van de toekomst?

Betalen met fysiek goud of zilver

Kort na de crisis van 2008 waren het vooral doemdenkers die het hadden over het failliet van het economische systeem. Maar door het blijven aanslepen van schuldenproblemen in Amerika en Europa (2011-2015) vond dat idee geleidelijk meer ingang bij een breder publiek. Particulieren gingen dan ook meer op zoek naar veilige vluchthavens voor onzekere tijden en alternatieven voor het zogenaamde fiat geld of papieren geld. Het lijkt erop dat de overheden de grote munten zullen blijven ondersteunen als betaalmiddel, maar misschien is het betalen van goederen met goud of zilver toch niet zo veraf als het lijkt.

Goud als betaalmiddel: initiatieven

Door de schuldencrisis in Europa en de problemen met de staatsschuld van de Amerikaanse overheid zijn centrale banken alsmaar meer geld gaan printen. Hierdoor daalde de waarde van papieren geld en heerst er een voortdurende inflatie. Net dit vormt het probleem van het altijd maar weer in waarde verminderende fiat geld: wanneer ze maar wil kan de overheid het bijdrukken. Maar steeds meer mensen zijn dit procédé gaan begrijpen. Hierdoor werd het inzicht populairder dat échte fysieke producten zoals goud en zilver in de toekomst misschien ook betaalmiddelen kunnen gaan worden. Via het internet zijn er wereldwijd meer en meer initiatieven ontstaan om goudproducten te verkopen die kunnen dienen als betaalmiddel.

De "gouden strip" of Combibar

Een van die nieuwe goudproducten werd ontwikkeld door de Zwitserse goudonderneming Valcambi. Dit bedrijf lanceerde de zogenaamde Combibar: dat is een soort reep of strip waar allemaal kleine stukjes goud of zilver van 1 gram in verwerkt zijn. Die stukjes van 1 g kan je er makkelijk afnemen als je met goud of zilver zou willen betalen, of wanneer je je goud zou willen verkopen. De Combibar heeft de grootte van een creditcard en is dus makkelijk mee te dragen. Dit praktisch gemak is een grote troef van de Combibar of gouden strip. Goudstaven of gouden munten zijn door hun gewicht waardevoller maar minder handig in gebruik dan de gouden strip. Valcambi maakt vooral van dit voordeel gebruik om haar Combibar te promoten.

Populair in Duitsland en Zwitserland

Het rijkste land van de Europese Unie is zoals bekend Duitsland. Duitsland doet er alles aan om de euro te behouden en te blijven ondersteunen, maar tegelijk houden sommigen er toch al rekening mee dat het kan mislopen. Anno 2015 lijkt de verdeeldheid in de Europese Unie groter dan ooit, zowel op economisch als op sociaal-maatschappelijk vlak. Daarom is het geen toeval dat vooral in Duitsland al veel beleggers op deze manier goud hebben gekocht. Duitsers beseffen dat in geval van problemen zij het zijn die een Europese Unie in nood financieel zullen moeten redden. Je kapitaal veilig stellen in goud is dan ook een bescherming tegen een mogelijke crisis. Daarnaast is ook in Oostenrijk en Zwitserland, het land waar de producent van deze "goudrepen" gevestigd is, de Combibar aan een grote opmars bezig.

Combibar kopen

Wie wil investeren in deze handige strips, kan kiezen voor alle edelmetalen: goud, zilver, platina, of palladium. Je kan de strips bestellen op de website, waarna ze bij je thuis worden afgeleverd. Je kan er ook voor kiezen om strips door Valcambi zelf veilig te laten bewaren. Voor meer info kan je terecht op de website van Valcambi:
  • http://www.valcambi.com/products-and-metals/combibartm/50-x-1-g/

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • https://www.youtube.com/watch?v=0cNwaA5sNr8, bezocht op 16/12/2015.
  • http://www.valcambi.com/home/, bezocht op 16/12/2015.
  • https://www.hollandgold.nl/valcambi-50-1-gram-goudbaar-combibars.html, bezocht op 16/12/2015.
  • https://www.goudstandaard.com/goudbaren/valacambi-50-x-1-gram-goud-combibars, bezocht op 16/12/2015.

Reageer op het artikel "Fysiek goud kopen: de gouden strip of Combibar"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 16-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Goud en zilver
Schrijf mee!