InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Gebruik je ontslagvergoeding om op energie te besparen

Gebruik je ontslagvergoeding om op energie te besparen

Gebruik je ontslagvergoeding om op energie te besparen Het gaat economisch niet goed en dat resulteert in vele ontslagen. Een recessie kan conform de altijd geldende conjunctuurbeweging langdurig aanhouden en dat houdt in dat men ook zuinig moet zijn. Relatief veel geld zijn we per jaar kwijt aan energie en daar kan dan ook op worden bespaard. Hoe kan een ontslagvergoeding worden omgezet in een duurzame investering, zodat jij langdurig kunt besparen op je energierekening?

Ontslagvergoeding voor energiebesparing

Aanleiding voor ontslagvergoeding

Je bent reeds enkele tot vele jaren in dienst bij een werkgever en dat houdt in dat je een arbeidscontract hebt voor onbepaalde tijd. De verwachting is daarbij dat je langdurig een positieve arbeidsrelatie kunt behouden. Door economische tegenslagen komt de onderneming in financieel slecht vaarwater, waardoor moet wordt gereorganiseerd met ontslagen tot gevolg. Dit wordt ook wel ontslag wegens bedrijfseconomische redenen genoemd. In dat geval komt de werkgever zijn afspraken niet na, omdat het contract met jou wordt verbroken. Daarbij heb je dus recht op schadevergoeding in de vorm van een ontslagvergoeding. Op basis van je arbeidsverleden, je leeftijd en het laatst verdiende loon wordt de hoogte van die vergoeding bepaald.

Hoe hoog is de vergoeding?

Normaal wordt de hoogte van de gouden handdruk bepaald op basis van de kantonrechtersformule. Daartoe wordt het bruto maandinkomen vermenigvuldigd met het aantal dienstjaren en een factor afhankelijk van de leeftijd. Die factor bedraagt 0,5 tot 35 jaar en neemt iedere tien jaar met 0,5 toe met een maximum van 2. Op die manier kun je inschatten op hoeveel vergoeding jij kunt rekenen bij een onverhoopt ontslag. Let wel dat het ontslagrecht wordt veranderd wegens overheidsredenen, waardoor je als werknemer minder rechten hebt. Wat kun je doen met een niet geringe ontslagcompensatie?

Gunstige kosten voor aanschaf zonnepanelen

Momenteel is de balans tussen hoeveel zonnepanelen kosten ten opzichte wat het oplevert zeer gunstig. De ratio tussen Wattpiek (leveringscapaciteit van de paneel) en aanleg ligt nu rond de één euro per Wp. Dit was ooit zes euro per Wp, echter door de toenemende hoeveelheid toegepaste panelen is die prijs stevig gedaald. Het lijkt erop dat de prijs is gestabiliseerd en dus is het nu het optimale moment om te investeren in deze vorm van duurzame energie. Daartoe kan een onverhoopte ontslagvergoeding zondermeer uitkomst bieden.

Lever jezelf energie voor in huis

Door de toepassing van panelen op je dak kun je direct gebruik maken van zonnestraling. Die energie wordt omgezet naar een spanningsverschil, waarmee energie wordt opgewekt. Momenteel kun je panelen verkrijgen, welke 50 tot 150 kWh per jaar kunnen leveren. Met 20 tot 25 vierkante meter kan een gemiddeld gezin reeds de helft van de energie gratis ontvangen, zodat stevig op de energierekening kan worden bespaard. Kies je voor duurzame energie laat je dan goed informeren naar de ratio kosten en Wp. De prijs van een hoge rendementspaneel ligt hoger en de geleverde Wp kan ook beter zijn. De kosten zullen altijd rond de één euro per Wp liggen.

Profiteer van subsidie

Ieder jaar wordt een bedrag gereserveerd om duurzame energie toepassingen te stimuleren, zo ook voor zonne-energie. Je kunt namelijk tot op 650 euro per woning terugkrijgen op de aanschaf van panelen. Op die manier draagt de overheid op een positieve manier deels mee in de toepassing van duurzame energie. Zodoende kun je ervoor zorgen dat je tegen een gunstige prijs panelen op je dak krijgt. Profiteer ook van de gunstige prijs van panelen zodat jij via je ontslagcompensatie van zonnestraling kunt genieten.

Stimulering lokale economie

Bijkomstigheid van het investeren in jouw eigen energielevering is dat je de economie voor een deel stimuleert. Iedere keer als een gezin besluit om toch de vergoeding te gebruiken voor duurzame energie wordt daarmee de lokale economie gestimuleerd. Daarnaast is het eveneens zeer milieuvriendelijk, omdat je minder tot geen energie afneemt van minder duurzame energieleveranciers. Wees ook eco-bewust door in je eigen energiebehoefte te voorzien.

Langdurig besparen

Ontvang jij netto een ontslagvergoeding orde grootte 4000-5000 euro dan kun jij maandelijks al stevig gaan bezuinigen op je energierekening. De terugverdientijd van de paneel installatie bedraagt nu tien jaar, echter omdat je de vergoeding daartoe aanwendt vormt het geen directe last op inkomen of uitkering. Dat houdt in dat je na installatie direct effectief energie bespaart en dat is gunstig voor je portemonnee. Het kan dus zeer voordelig uitpakken ook al zit je nog een tijd in de WW. Laat je informeren naar de mogelijkheden hoe jij een dak vol zonnepanelen kunt krijgen. Voordat je besluit om het te nemen is het verstandig dat je eerst de investering laat doorrekenen. Op die manier weet jij wat je duurzaam kunt gaan besparen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Energie besparen: tipsEnergie besparen: tipsEnergie in ons huis wordt grotendeels verspild. Energie gaat verloren door onwetendheid en gemakzucht. Energie besparen…
Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Energie besparen door zonnepanelen (en meer tips)Zonnepanelen op je dak levert groene energie. Zonnepanelen zijn niet alleen goed voor milieu maar levert ook interessant…
Zonnepanelen leasen is de oplossingZonnepanelen leasen is de oplossingWij worden steeds milieubewuster, de auto’s worden steeds kleiner en zuiniger en de nadruk komt steeds meer te liggen op…
Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?Zonnepanelen: hoeveel bespaart u?Zonnepanelen wekken een deel van energie zelf op. Geld besparen door zonnepanelen, hoeveel dan? Wat gebeurt er als je en…
Energierekening 2012Energierekening 2012Ten opzichte van het jaar 2011 zal de energierekening in 2012 een stuk hoger uitvallen. Er wordt geadviseerd om de maand…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: RWLinder, Rgbstock
  • http://www.agentschapnl.nl/programmas-regelingen/subsidieregeling-zonnepanelen

Reageer op het artikel "Gebruik je ontslagvergoeding om op energie te besparen"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 16-03-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Special: Spaaradvies
Schrijf mee!