InfoNu.nl > Financieel > Diversen > Wat kost studeren in 2012/2013?

Wat kost studeren in 2012/2013?

Wat kost studeren in 2012/2013? Lang geleden was studeren alleen mogelijk voor de kinderen van rijke ouders. Gelukkig is dit al lang niet meer zo. Wel is studeren de afgelopen jaren alleen maar duurder geworden. Dit komt omdat het huidige systeem van studiefinanciering de overheid veel geld kost en er nu flink op aan het bezuinigen is. Zo zijn er plannen om de basisbeurs af te schaffen en daarvoor in de plaats een "sociaal leenstelsel" te introduceren. Maar wat kost studeren nu eigenlijk echt?

Collegegeld

Studeren aan een hogeschool of universiteit kost flink wat geld. Het is dan ook een belangrijk onderdeel van je begroting. Er zijn op dit moment twee soorten collegegeld, namelijk het wettelijk collegegeld en het instellingscollegegeld. Het wettelijk collegegeld is een bedrag wat vastgelegd staat in de wet. Dit zijn de minimale kosten om te mogen studeren. Het wettelijk collegegeld voor het studiejaar 2012/2013 bedraagt voor voltijd studenten 1771,- euro en voor deeltijd studenten 1485,- euro.

Langstudeerboete

Voor het studiejaar 2012/2013 was de langstudeerboete ingevoerd. Deze langstudeerboete zou ingaan wanneer je meer dan 1 jaar langer studeert dan bedoeld. Gelukkig voor de Nederlandse student is deze langstudeerboete met het nieuwe regeringsakkoord (november 2012) nu van de baan. Voor de meest actuele informatie over de langstudeerboete kan men kijken op de website van het DUO (www.duo.nl). Op deze website is ook veel te vinden over tweede studies, schakelprogramma's en studievertraging.

Studiefinanciering

Wanneer je aan een hogeschool of universiteit gaat studeren heb je vaak recht op studiefinanciering. Dit is een bedrag wat maandelijks wordt gestort. Hoeveel "stufi" iemand ontvangt kan flink verschillen per persoon. Wil je berekenen op hoeveel studiefinanciering jij recht hebt? Kijk dan even op de website van het DUO (www.duo.nl) onder studiefinanciering. Om studiefinanciering te krijgen moet je voldoen aan een aantal eisen.

  • Je doet een voltijd of duale opleiding aan een hogeschool of universiteit
  • Je bent tussen de 18 en 30 jaar oud
  • Je hebt de Nederlandse nationaliteit

Ben je nog geen 18 of heb je niet de Nederlandse nationaliteit? Dit hoeft niet direct te betekenen dat je geen recht hebt op studiefinanciering. Wederom kun je dit uitzoeken op de website van het DUO (www.duo.nl).

Prestatiebeurs

Iets wat veel studenten vaak vergeten is dat de studiefinanciering die je krijgt wanneer je aan een hogeschool of universiteit studeert, een prestatiebeurs is. Dit houdt in dat je de studiefinanciering moet terugbetalen als je niet binnen tien jaar je studie afmaakt.

De prestatiebeurs bestaat uit vijf onderdelen, namelijk:
  • Basisbeurs
  • Aanvullende beurs
  • OV-kaart
  • Rentedragende lening
  • Collegegeld krediet.

Basisbeurs

Iedereen die recht heeft op studiefinanciering krijgt een basisbeurs. Deze basisbeurs is voor uitwondenden studenten hoger dan voor thuiswonenden. Tot 2013 is de basisbeurs maandelijks 266,23 euro voor uitwonenden studenten en 95,61 euro voor thuiswonenden studenten.

Bijverdienen als student

In 2012 mag een student maximaal 13.362,53 euro bijverdienen. Als je meer dan dit bedrag verdient, gaat de overheid ervan uit dat je zelf je studie kunt betalen. Dit heeft dan grote gevolgen voor je studiefinanciering en andere zaken. DUO controleert jaarlijks je inkomsten bij de Belastingdienst. Als je de bijverdiengrens passeert moet je maximaal één jaar studiefinanciering terugbetalen. Verder kunnen er gevolgen zijn voor je OV-chipkaart en aanvullende beurs. Let dus goed op wanneer je de bijverdiengrens nadert!

Hoeveel geld kost studeren mij?

Wat je als student maandelijk nodig hebt om rond te komen hangt natuurlijk sterk af van je leefstijl. Woon je nog thuis of woon je al op kamers? Op kamers wonen is uiteraard een stuk duurder. Jaarlijks berekend het Nibud (het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) wat het gemiddeld kost om op kamers te wonen. Zij kwamen in 2012 uit op ruim 1100 euro per maand! Het is dan ook niet gek dat slechts de helft van alle Nederlandse studenten tevreden is over zijn financiele situatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.duo.nl
  • "Je diploma en dan? 2012/2013"

Reageer op het artikel "Wat kost studeren in 2012/2013?"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 03-11-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!