nieuws uitgelicht

Schadevergoeding voor salmonella in zalm: claim indienen

Schadevergoeding voor salmonella in zalm: claim indienen In september en oktober 2012 werden in Nederlanden honderden mensen ziek door het eten van gerookte zalm die was geproduceerd bij visfabrikant Foppen uit Harderwijk. Bij sommige mensen beperkte de verschijnselen tot misselijkheid en overgeven die met twee dagen over was, andere belanden erdoor in het ziekenhuis en er overleden zelfs mensen aan de salmonellabesmetting. Foppen heeft toegezegd slachtoffers te compenseren en rond de 100 mensen hebben een schadeclaim ingediend. De verwachting is dat zijn op een paar honderd euro kunnen rekenen.

De salmonella besmetting

Wanneer je te maken krijgt met een besmetting met de salmonellabacterie dan kan dit resulteren in een infectie van de darmen. Naast zalm kan deze bacterie zich ook nestelen in bijvoorbeeld kip of varkensvlees alsmede in rauwe eieren, groente, fruit en bepaalde zuivelproducten. Er bestaan diverse soorten salmonellabesmettingen. In oktober 2012 ging het om een uitbraak van het type Salmonella Thompson. Wanneer je gerookte zalm hebt gegeten die hiermee besmet was dan hoeft dat niet te betekenen dat je er ziek van wordt. Niet iedereen is er gevoelig voor en niet in alle stukken zalm was de bacterie aanwezig.

Wanneer je na het eten van gerookte zalm in oktober 2012 last hebt gekregen van klachten als koorts, misselijkheid, overgeven, diarree, buikkrampen en hoofdpijn dan is de kans aanwezig dat dit het gevolg is van een salmonellabesmetting. Let op, het gaat alleen om gerookte zalm. Wanneer je gebakken zalm hebt gegeten of rauwe zalm in bijvoorbeeld sushi dan behoort dat niet tot de besmette producten. Men heeft inmiddels heel nauwkeurig kunnen achterhalen welke ladingen wel besmet waren. Producten die nog in de supermarkt lagen zijn uit de schappen gehaald en mensen die thuis gerookte zalm in de vriezer hebben liggen met de codes EL-41A82EC of NL-6115EG wordt dringend geadviseerd deze niet te consumeren. De code kun je vinden in een ovaaltje naast of boven de streepjescode. Er staat tevens vermeld dat de zalm afkomstig is van producent Foppen uit Harderwijk.

De oorzaak van de massale besmetting blijkt te zitten in de schalen die door Foppen recent in gebruik zijn genomen. Deze schalen bleken poreus te zijn waardoor bacteriën hebben kunnen achterblijven bij het schoonmaken. De zalm zelf is afkomstig uit Griekenland maar dit is niet waar de besmetting ontstaan is, dat is in de fabriek in Harderwijk gebeurd.

Gevaar voor de gezondheid

Een besmetting met salmonella kan een gevaar vormen voor de gezondheid van mensen. Met name door het braken en de diarree die het kan veroorzaken kunnen patiënten ernstig uitdrogen. Het is daarom belangrijk om veel te drinken, bijvoorbeeld water met een ORS-oplossing zodat je ook voldoende zouten binnen krijgt. Mensen die besmet zijn voelen zich meestal tussen de twee en zeven dagen flink ziek alhoewel de koorts al eerder over kan gaan.

Voor mensen met een kwetsbare gezondheid kan een salmonellabesmetting levensbedreigend zijn. Wanneer je al verzwakt bent kunnen de ziekteverschijnselen die het gevolg zijn van een besmetting met de bacterie fataal zijn. De mensen waarvan bekend is dat zij zijn overleden aan de gevolgen van de consumptie van met salmonella besmette zalm waren dan ook ouderen die al een andere ziekte onder de leden hadden.

Schadevergoeding voor de slachtoffers

Zoals vaker na de uitbraak van verwijtbare voedselvergiftiging heeft de verzekering van Foppen zich bereid getoond mensen die ziek zijn geworden als gevolg van het eten van de besmette zalm tegemoet te komen met een schadevergoeding. Dit zal gebeuren in de vorm van een monetaire vergoeding. De hoogte van de schadevergoeding is nog niet bekend en ook niet voor iedereen gelijk maar e inschatting van letselschade advocaten is dat dit zal neerkomen op een bedrag van enkele honderden euros per persoon. Mensen die ernstig ziek zijn geworden en wiens gezondheid voor langere tijd of blijvend is aangetast zullen waarschijnlijk een hogere vergoeding krijgen.

Letselschadespecialist Yme Drost uit Hengelo vertegenwoordigt ongeveer honderd mensen die een claim indienen tegen Foppen en de verzekeraar van de visfabrikant is bereid met hen een schikking te treffen. Wil je zelf in aanmerking komen voor een schadevergoeding dan kun je op de website van Drost Letselschade een formulier invullen en daarmee een claim indienen. Deze zal dan worden behandeld samen met de claims van andere mensen die ziek geworden zijn en dit kunnen aantonen. Drost zal dan aangifte doen bij het Openbaar Ministerie. Je moet in je claim aangeven wat je klachten waren, of je een huisarts bezocht hebt, of je de besmetting door middel van een laboratorium uitslag kunt aantonen en welke schade je meent geleden te hebben zoals arbeidsongeschiktheid, verzuim op het werk of misgelopen inkomsten wegens ziekte.
Gerelateerde artikelen
Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Whiplash claim: via de rechtbank of de verzekering?Een whiplash is een heel vervelende aandoening. Niet enkel om de klachten die het met zich meebrengt, maar ook door de a…
Schadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtSchadevergoeding bij vluchtvertraging of geannuleerde vluchtBij vluchtvertraging of een geannuleerde vlucht heb je in een aantal gevallen recht op schadevergoeding. Dit is wettelij…
Standaardbrief claimen vergoeding bij vertraging vluchtStandaardbrief claimen vergoeding bij vertraging vluchtHeb je een vlucht gemaakt en bedroeg je vertraging meer dan drie uur? Je kunt dan mogelijk aanspraak maken op een fikse…
Salmonella-uitbraak: Besmette zalmproducten en symptomennieuws uitgelichtSalmonella-uitbraak: Besmette zalmproducten en symptomenSalmonella-uitbraak: Besmette zalmproducten en symptomen Sinds begin augustus 2012 was er in Nederland een sterke toenam…

Crowdfunding voor een winstgevende investeringCrowdfunding voor een winstgevende investeringBij deze vorm van financiering wordt geld via het collectief verzameld, zodat een project kan worden betaald. Het projec…
Besparen op vaste lasten & financiële productenBesparen op vaste lasten & financiële productenConsumenten kunnen veel geld besparen wanneer ze eens kritisch kijken naar de kosten van hun financiële producten. Dit b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Webandi, Pixabay
  • http://www.voedingscentrum.nl/nl/nieuws/salmonella_in_zalm.aspx
  • http://www.telegraaf.nl/binnenland/13090237/__Slachtoffers_eisen_geld_Foppen__.html

Reageer op het artikel "Schadevergoeding voor salmonella in zalm: claim indienen"

Reactie

Irene, 21-10-2012 23:00 #1
Ik vind dat mensen die ziek zijn geworden door salmonella in zalm en die niet werken toch recht hebben op een vergoeding, want de huishouding en de rest moeten ze ook een ander laten doen omdat ze zelf te ziek zijn. Reactie infoteur, 22-10-2012
Hoi Irene,

De mogelijkheid om een schadevergoeding aan te vragen indien je een salmonellabesmetting hebt opgelopen beperkt zich niet tot mensen die hebben moeten verzuimen van hun werk. Ook wanneer je ziek geworden bent van het eten van besmette zalm en je hebt daarvoor niet van je werk hoeven verzuimen kun je een claim indienen om in aanmerking te komen voor een schadevergoeding van Foppen.

Groet,
Dessal

Infoteur: Dessal
Laatste update: 21-10-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!