InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen als beginner- Tips voor de beginnende belegger

Beleggen als beginner- Tips voor de beginnende belegger

Beleggen als beginner- Tips voor de beginnende belegger Hoe vaak heb je al niet naar jouw spaarrekening gekeken en gezien dat de rente niet de moeite waard is om voor te sparen. Op deze manier is het rendement nog lager dan de inflatie... Wil je hogere rendementen op jouw spaartegoeden? Begin dan met beleggen. Beleggen is niet zo moeilijk als de meeste mensen denken. Je kunt zelf de risico's bepalen. De rendementen op de langere termijn zijn vaak stukken hoger dan de rente op een spaarrekening. Wil je weten hoe je nu als beginnende belegger meer uit jouw spaartegoeden kan halen?

Eenvoudig beleggen voor beginners

Beleggen voor beginners zit relatief eenvoudig in elkaar, maar vraagt aan de andere kant om een hoop aandacht en interesse in de mogelijkheden. Indien je gaat beleggen zal het al snel om een hoop geld gaan, waardoor het van belang is dat je goed op de hoogte bent van de verschillende beleggingsvormen. Beleggen voor beginners is daarnaast alleen interessant wanneer je er een doel mee voor ogen heeft en je weet hoeveel risico je bereid bent daarvoor te lopen. Op die manier is het beleggen op de lange termijn vaak een uitstekende investering, waarbij het rendement aantrekkelijk is.

Vormen van beleggen voor beginners

Je kunt het beleggen voor beginners op verschillende manieren invullen. Enkele voorbeelden van beleggingsvormen zijn:
  • Beleggen in fondsen
  • Beleggen in individuele aandelen
  • Beleggen in opties
  • Beleggen in obligaties
  • Beleggen in ETF's

De kans is groot dat je minstens twee van de beleggingsvormen zal kennen. Het beleggen voor beginners zal zich over het algemeen richten op de fondsen en de individuele aandelen, aangezien dat de meest directe en bekende vormen van beleggen zijn. Opties vragen om meer inzicht in de effectenmarkten en obligaties kunnen helpen om het risico van de portefeuille aan jouw wensen aan te passen.

Het beleggen voor beginners werkt in het geval van een fonds relatief gemakkelijk, waardoor veel particulieren ervoor kiezen op die manier te investeren. Een beleggingsfonds neemt het daadwerkelijke beleggen als het ware uit handen door een pakket aandelen en obligaties samen te stellen, waar je in kunt investeren. In ruil voor het samenstellen van het pakket rekent men een bepaalde vergoeding, opgebouwd uit een vaste fee en een percentage van jouw inleg of winst. Je kunt het beleggen voor beginners op die manier volledig uit handen geven, waardoor je alleen maar op zoek hoeft te gaan naar fondsen die goed presteren.

Beleggingsfondsen

Beleggingsfondsen zijn beleggingsproducten die beheerd worden door een beleggingsinstelling. Voor een percentage koopt deze instelling een combinatie van producten en deze worden in een mandje gestopt dat je dan in één keer kan kopen. Afhankelijk van jouw wensen koop je dan een fonds met een risicogetal dat bij jouw beleggingsdoelstelling past. Let bij de aanschaf van beleggingsfonds wel goed op de kosten want deze kunnen nogal afwijken per aanbieder.

ETF's

Een relatief nieuwe manier van beleggen zijn de ETF's, deze afkorting staat voor exchange-traded funds. Dit zijn fondsen die een index volgen zoals de Nederlandse AEX. Doordat je op deze manier een heel pakketje aandelen tegelijkertijd koopt loop je een veel kleiner koersrisico omdat er sprake is van spreiding. Een ander voordeel van de ETF is dat de kosten van deze producten erg laag zijn vaak ruim onder de 1% per jaar waardoor er meer rendement voor de belegger overblijft.

Risico nemen binnen het beleggen

Indien je kiest voor het beleggen voor beginners dien je na te denken over de hoeveelheid risico die je bereidt bent te nemen. Stel een doel voor op de lange termijn (10 jaar of langer) en bepaal hoeveel rendement je jaarlijks dient te maken. Op een spaarrekening krijgt je 2-4% rendement, waarbij het risico nagenoeg 0 is. Indien je meer rendement nodig hebt of wenst dien je meer risico toe te laten. Het beleggen voor beginners werkt het best wanneer je jouw risicoprofiel duidelijk opstelt, om op basis daarvan beleggingsfondsen of individuele aandelen op de markt uit te kiezen.

Beleggen op de lange termijn

Beleggen voor beginners vraagt, net als het beleggen in het algemeen, om een visie voor op de lange termijn. Dat heeft te maken met de bekende uitspraak dat “de waarde van jouw belegging kan fluctueren”. Je dient er rekening mee te houden dat de waarde van jouw aandelen een bepaalde tijd zal dalen, om de draad daarna weer op te pakken. Beleg dus alleen met geld dat je niet direct nodig hebt en houdt de lange termijn in gedachten. Het beleggen voor beginners valt op die manier succesvol toe te passen, door een van de aandelenfondsen of individuele beleggingen te kiezen.
Gerelateerde artikelen
Goede doelen en beleggingenHistorisch gezien presteren aandelen beter dan de meeste andere vormen van investeringen. Enkele slechte jaren kunnen ec…
Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…
Veiliger beleggen met Lifecycle fondsenVeiliger beleggen met Lifecycle fondsenWie belegt in aandelen en obligaties weet dat de koersen kunnen schommelen. Soms zijn er heel scherpe dalingen zoals in…
Gokken op de beursGokken op de beursNaast het beleggen in aandelen kunt u bijvoorbeeld ook beleggen in onroerend goed, buitenlandse valuta en obligaties. He…
Duurzaam beleggen levert steeds meer opDuurzaam beleggen levert steeds meer opBij duurzaam beleggen, ook wel maatschappelijk verantwoord beleggen of ethisch beleggen genoemd, wordt het geld in fonds…
Bronnen en referenties
  • http://www.robeco.nl/dut/particulieren/beleggen/index.jsp?cmp=100.04|advies-beginnenmetbeleggen|beginnen%20met%20beleggen||S|16950955606&gclid=CPP4zsqa7rACFU4lfAod0RK2vQ
  • http://deonlinebelegger.nl/beleggen-sectie/
  • http://deonlinebelegger.nl/beleggen/

Reageer op het artikel "Beleggen als beginner- Tips voor de beginnende belegger"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 16-02-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!