InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen als beginner- Tips voor de beginnende belegger

Beleggen als beginner- Tips voor de beginnende belegger

Beleggen als beginner- Tips voor de beginnende belegger Hoe vaak heeft u al niet naar uw spaarrekening gekeken en gezien dat de rente niet de moeite waard is om voor te sparen. Op deze manier is het rendement nog lager dan de inflatie... Wilt u nu hoge rendementen op uw spaartegoeden? Begin dan met beleggen. Beleggen is niet zo moeilijk als de meeste mensen denken. U kunt zelf de risico's bepalen. De rendementen op de langere termijn zijn vaak stukken hoger dan de rente op een spaarrekening. Wilt u weten hoe u nu als beginnende belegger meer uit uw spaartegoeden kan halen?

Eenvoudig beleggen voor beginners

Beleggen voor beginners zit relatief eenvoudig in elkaar, maar vraagt aan de andere kant om een hoop aandacht en interesse in de mogelijkheden. Indien u gaat beleggen zal het al snel om een hoop geld gaan, waardoor het van belang is dat u goed op de hoogte bent van de verschillende beleggingsvormen. Beleggen voor beginners is daarnaast alleen interessant wanneer u er een doel mee voor ogen heeft en u weet hoeveel risico u bereid bent daarvoor te lopen. Op die manier is het beleggen op de lange termijn vaak een uitstekende investering, waarbij het rendement aantrekkelijk is.

Vormen van beleggen voor beginners

U kunt het beleggen voor beginners op verschillende manieren invullen. Enkele voorbeelden van beleggingsvormen zijn:
  • Beleggen in fondsen
  • Beleggen in individuele aandelen
  • Beleggen in opties
  • Beleggen in obligaties

De kans is groot dat u minstens twee van de beleggingsvormen zal kennen. Het beleggen voor beginners zal zich over het algemeen richten op de fondsen en de individuele aandelen, aangezien dat de meest directe en bekende vormen van beleggen zijn. De opties vragen om meer inzicht in de effectenmarkten en obligaties helpen u het risicoprofiel aan uw wensen aan te passen.
Het beleggen voor beginners werkt in het geval van een fonds relatief gemakkelijk, waardoor veel particulieren ervoor kiezen op die manier te investeren. Een beleggingsfonds neemt het daadwerkelijke beleggen als het ware uit handen door een pakket aandelen en obligaties samen te stellen, waar u in kunt investeren. In ruil voor het samenstellen van het pakket rekent men een bepaalde vergoeding, opgebouwd uit een vaste fee en een percentage van uw inleg of winst. U kunt het beleggen voor beginners op die manier volledig uit handen geven, waardoor u alleen maar op zoek hoeft te gaan naar fondsen die goed presteren.

Risico nemen binnen het beleggen

Indien u kiest voor het beleggen voor beginners dient u na te denken over de hoeveelheid risico die u bereid bent te nemen. Stel een doel voor op de lange termijn (10 jaar of langer) en bepaal hoeveel rendement u jaarlijks dient te maken. Op een spaarrekening krijgt u 2-4% rendement, waarbij het risico nagenoeg 0 is. Indien u meer rendement nodig heeft of wenst dient u meer risico toe te laten. Het beleggen voor beginners werkt het best wanneer u uw risicoprofiel duidelijk opstelt, om op basis daarvan beleggingsfondsen of individuele aandelen op de markt uit te kiezen.

Beleggen op de lange termijn

Beleggen voor beginners vraagt, net als het beleggen in het algemeen, om een visie voor op de lange termijn. Dat heeft te maken met de bekende uitspraak dat “de waarde van uw belegging kan fluctueren”. U dient er rekening mee te houden dat de waarde van uw aandelen een bepaalde tijd zal dalen, om de draad daarna weer op te pakken. Beleg dus alleen met geld dat u niet direct nodig heeft en houd de lange termijn in uw gedachten. Het beleggen voor beginners valt op die manier succesvol toe te passen, door een van de aandelenfondsen of individuele beleggingen te kiezen.
© 2012 - 2017 Weeswijzer, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen: risico & rendementBij beleggen gaan risico en rendement hand in hand. Hoe meer risico’s u bereid bent te nemen, des te hoger het rendement…
Goede doelen en beleggingenHistorisch gezien presteren aandelen beter dan de meeste andere vormen van investeringen. Enkele slechte jaren kunnen ec…
Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…
Veiliger beleggen met Lifecycle fondsenVeiliger beleggen met Lifecycle fondsenWie belegt in aandelen en obligaties weet dat de koersen kunnen schommelen. Soms zijn er heel scherpe dalingen zoals in…
Gokken op de beursGokken op de beursNaast het beleggen in aandelen kunt u bijvoorbeeld ook beleggen in onroerend goed, buitenlandse valuta en obligaties. He…
Bronnen en referenties
  • http://www.robeco.nl/dut/particulieren/beleggen/index.jsp?cmp=100.04|advies-beginnenmetbeleggen|beginnen%20met%20beleggen||S|16950955606&gclid=CPP4zsqa7rACFU4lfAod0RK2vQ
  • http://deonlinebelegger.nl/beleggen-sectie/
  • http://deonlinebelegger.nl/beleggen/

Reageer op het artikel "Beleggen als beginner- Tips voor de beginnende belegger"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!