Dividendbeleggen: belangrijke data voor dividendaandelen

Dividendbeleggen: belangrijke data voor dividendaandelen In tijden van crisis en lage rente op de spaarrekening komen dividendaandelen meer en meer in the picture. Beleggers gaan immers altijd op zoek naar een interessant rendement voor hun kapitaal. Bij economische onzekerheid is het dan ook zoeken naar degelijke, betrouwbare aandelen die de storm van een crisis kunnen overleven. Dividendaandelen zijn daar een voorbeeld van. Aandelen van bedrijven die een dividend uitkeren leveren je een aardige opbrengst op en dit meerdere keren per jaar. Eigenlijk is het een soort van rente die je krijgt op je geïnvesteerde geld. Een van de eerste dingen die je moet onderzoeken als je dividendaandelen wilt kopen is de zogenaamde "ex-dividend date". Als je voor die datum een aandeel hebt gekocht kan je nog genieten van een dividenduitkering. Maar ook andere data zijn van cruciaal belang bij dividendbeleggen. Welke data moet je zeker kennen als je dividendaandelen wilt gaan kopen?

Dividendaandelen kopen

Doordat de economische crisis gezorgd heeft voor lagere spaarrentes, gaan beleggers op zoek naar andere manieren dan de spaarrekening om hun geld te laten opbrengen. Hoewel aandelen in het algemeen minder populair zijn geworden, ligt er toch een interessante mogelijkheid op het vlak van dividendaandelen. Dividendaandelen zijn aandelen van bedrijven die een interessant dividend uitkeren, en dit maandelijks, per kwartaal of jaarlijks.

Dividendbeleggen

De beleggers die het meest worden afgeschrikt door een crisis of een beurscrash, zijn doorgaans de speculatieve beleggers. Dit zijn de beleggers die aandelen kopen om te speculeren op koerswinst. Anderzijds heb je de beleggers die op zoek gaan naar bedrijven die een hoog dividend uitbetalen en zich vooral daarop richten. Als de koers van zulke aandelen spectaculair zou dalen, dan worden dividendbeleggers niet noodzakelijk verontrust. Zij richten zich op de dividenden die ze kunnen incasseren. De koers van het aandeel kan op lange termijn toch weer stijgen.

Dividendaandelen: belangrijke data

Voordat je enthousiast aandelen gaat kopen die je zijn opgevallen omwille van het dividend, is het belangrijk om eerst enkele belangrijke data te kennen. Als je vóór of na een bepaalde datum het aandeel koopt, kan dit een groot verschil maken. Soms loop je net een dividend mis omdat je te laat hebt ingekocht. Daarom is het absoluut belangrijk om heel precies de belangrijkste data te kennen die cruciaal zijn voor dividenden en die je doorgaans kan vinden op de website van het bedrijf in kwestie. Die data worden doorgaans aangeduid met Engelse termen.

"Dividend declaration date": dividendmededeling

Op deze dag maakt de raad van bestuur van de onderneming het dividend bekend. Dit wordt gedaan door middel van een persbericht dat je ook kan terugvinden op gespecialiseerde financiële websites zoals Yahoo Finance of Google Finance. Op deze dag weet je hoeveel dividend je zal uitgekeerd krijgen per aandeel.

"Ex-dividend date": afsluiting dividenduitkering

Als je aandelen van een bedrijf koopt op de ex-dividend date, kan je niet meer genieten van de dividenduitkering zoals bepaald op de dividend declaration date. Deze dag is dus eigenlijk de afsluiting van de periode waarin aandeelhouders kunnen genieten van het dividend zoals aangekondigd op de vorige dividend declaration date. Als je precies op de ex-dividend date of erna aandelen koopt, dan moet je wachten op dividenduitkering tot de volgende periode.

"Record date": registratie

Als je aandelen koopt van een bedrijf, dan word je automatisch geregistreerd als aandeelhouder. Hiervoor hoef je zelf niets te doen; dit doet je broker of je bank voor je. Om je te laten registreren heeft je broker doorgaans drie werkdagen nodig. Dit is van belang om het dividend uitgekeerd te krijgen: de onderneming zal bekendmaken op welke datum je moet geregistreerd zijn om het dividend te kunnen incasseren.

"Payment date": betalingsdag

Dit is de datum waar het allemaal om draait: de dag waarop het betaalde dividend effectief op je bankrekening (meer bepaald: je beursrekening, effectenrekening of beleggersrekening) zal verschijnen. Deze dag is meestal jaarlijks, maar bij sommige ondernemingen worden dividenden ook maandelijks of per kwartaal uitbetaald. Belangrijkste is om je aandelen een tijd vóór de record date te kopen, zodat je in aanmerking komt voor uitbetaling.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.dividendradar.nl/, bezocht op 21/12/2015.

Reageer op het artikel "Dividendbeleggen: belangrijke data voor dividendaandelen"

Reactie

Johan, 24-11-2013 22:57 #1
Interessant artikel. Reactie infoteur, 25-11-2013
Bedankt voor het compliment, Johan.

Vriendelijke groet,
Verdanov

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Dividendbeleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!