InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Zwarte maandag, beurskrach 1987

Zwarte maandag, beurskrach 1987

Zwarte maandag, beurskrach 1987 Het is inmiddels al weer bijna dertig jaar geleden: Black Monday oftewel Zwarte Maandag. De dag dat de beurzen wereldwijd instortten. Maandag 19 oktober 1987. Het begon op vrijdag 16 oktober 1987. De Dow-Jones index, de Amerikaanse beursgraadmeter, sloot 4,6 procent lager. Door een sterk stijgende rente en oplopende aandelenkoersen gingen handelaren gespannen naar huis. Maandag 19 oktober 1987 was de eerste beursdag na het gespannen weekend. In eerste instantie was er ’s ochtends op de Amsterdamse beurs nog niks aan de hand. Wel waren er al dalingen gezien op de Aziatische beurzen, maar alle ogen waren gericht op de Verenigde Staten waar om 15:30 uur Nederlandse tijd de beurs in New York opende.

Dow Jones

De Dow-Jonesindex had al bij opening 200 punten verloren en raakte die dag ruim 500 punten kwijt. Dat betekende dat de belangrijkste graadmeter in de wereld een kwart van zijn waarde verloor. Uiteraard schoten de Europese beurzen ook onmiddellijk naar beneden. De index in Amsterdam duikelde van 247,09 op vrijdag naar 217,43 bij het slot op maandag.

AEX

‘Slachting op beurzen’ luidde een krantenkop de dinsdagochtend na zwarte maandag. Die daling zette dinsdag door toen de beurs sloot op 204,57. Uiteindelijk bleef de beurs dalen totdat hij op 10 november zijn laagste punt bereikte. De 152,36 punten van die dag betekenden een daling van 46 procent vergeleken met het record van 11 augustus van datzelfde jaar.

1929

Toch viel het beleggers enorm mee dat de beurs zich binnen twee jaar herstelde. De enige referentie die ze hadden was de beurskrach in 1929 en toen duurde het 25 jaar voordat de koersen hersteld waren.

Voortekenen

Niemand had die zwarte maandag in 1987 zien aankomen. Er zat wel wat beweging in de beurs, maar de economie draaide goed. Alleen de stijging van de korte rente had als een aanwijzing gezien kunnen worden.

Toekomst

Volgens handelaren is de kans op een nieuwe krach minimaal, omdat het risico nu meer verspreid is. Toch heeft de kredietcrisis, ontstaan in Amerika, steeds meer invloed op de wereldwijde economie gekregen.

Kredietcrisis

De kredietcrisis, ook wel hypotheekcrisis of subprime crisis genoemd is ontstaan na een te groot optimisme over de stijging van lonen en huizenprijzen in Amerika. Banken verstrekten makkelijker hypotheken aan mensen die het eigenlijk niet konden betalen.

Deze hypothecaire leningportefeuilles werden als obligaties verkocht, die de laatste maanden enorm in waarde zijn gedaald. Banken komen in problemen, omdat zij ook geld hebben zitten in deze riskante leningen.

Dollar

Tel daar de zwakke dollar bij op, waar weer veel bedrijven mee te maken hebben, en je hebt een aardig probleem voor de economie. De beurzen hebben hierdoor al wat tikken gehad. Wat het totale effect hiervan op de beurzen zal zijn, blijft voorlopig nog spannend.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De beurzen, beurzen VS stabieler dan in EuropaDe beurzen, beurzen VS stabieler dan in EuropaWereldwijd schudden de beurzen af en toe op en neer door crises en beurscrashes. Het opvallende is dat de beurzen in Eur…
Beurscrash wederom in oktober dit jaar?Beurscrash wederom in oktober dit jaar?De oktobermaand en de beurs zijn geen gelukkige combinatie of zal de crash al eerder in 2017 plaatsvinden? Is oktober 20…
De New York Stock ExchangeDe New York Stock ExchangeDe New York Stock Exchange (NYSE) is de belangrijkste aandelenbeurs van de Verenigde Staten en tevens de grootste en mee…
Beleggen - Oktober is moeder aller crashmaandenBeleggen - Oktober is moeder aller crashmaandenOktober staat bekend als de gevaarlijkste maand om te beleggen op de aandelenbeurs. De grootste dalingen in de geschiede…
De Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange, de beurs van BombayDe Bombay Stock Exchange telt meer dan 4500 bedrijven en bestaat al ruim 200 jaar. De openingstijden zijn vergelijkbaar…

Reageer op het artikel "Zwarte maandag, beurskrach 1987"

Reactie

Wouter van der Klei, 02-10-2008 14:32 #1
Beleggen op de beurs kan zeer lucratief zijn maar natuurlijk kleven er grote risico's aan het beleggen. Door schandalen en aanslagen kunnen de beurzen behoorlijk van slag raken.
xx

Infoteur: Jour
Laatste update: 06-03-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!