InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Investeren in Polen: is beleggen in Polen interessant?

Investeren in Polen: is beleggen in Polen interessant?

Investeren in Polen: is beleggen in Polen interessant? Nu de eurozone op imploderen staat, zoeken beleggers meer en meer naar alternatieven om hun geld te investeren. Een van die mogelijkheden is om te investeren in Polen. Polen kent al enkele jaren een economische bloei en de organisatie van het EK Voetbal 2012 versterkte die evolutie nog. Beleggen in Pools vastgoed lijkt bijzonder interessant, gezien de stijgende lijn van de prijzen, de mooie natuur en het uitgebreide aanbod. Op welke manier kan investeren in Polen interessant zijn? En hoe staat het met de economische situatie in het land?

Polen: een opkomende economische macht

Een van de weinige Europese landen die het hoofd boven water heeft kunnen houden in de economische crisis, is Polen. Polen realiseerde als enige land een economische groei in het voor de economie verschrikkelijke jaar 2009. In 2011, in volle Europese schuldencrisis, werd zelfs een groei van 4,04 % gerealiseerd. Intussen kreeg de economie een boost dankzij de toekenning van het Europees Kampioenschap voetbal aan Polen (en Oekraïne). Grote infrastructuurwerken werden uitgevoerd om Polen te verzekeren van ultramoderne voetbalstadions.

Sterke Poolse munt: de zloty

Hoewel Polen wel al lid is van de Europese Unie, gebruikt het nog steeds niet de euro. Wel hebben de Polen de ambitie om in 2015 toe te treden tot de Europese Monetaire Unie en de euro te kunnen invoeren. Polen wil op die manier graag deel uitmaken van de groep van sterke Noord-Europese landen die met hun sterke economieën een hoofdrol spelen in de eurozone. Maar intussen is dus nog steeds de eigen munt, de zloty, van kracht in het Poolse betaalsysteem. De zloty is een relatief sterke munt en wordt door beleggers meer en meer gezien als een veilige haven in onzekere crisistijden.

Polen: nieuw economisch centrum?

Na de economische hausse zijn beleggers zich stilaan gaan interesseren in Pools vastgoed. De centrale ligging van Polen in Europa is bovendien veelbelovend om in de toekomst een bruisend economisch centrum te worden en West-Europa met Noord-Europa te verbinden. Vastgoed heeft in het land veel mogelijkheden, vermits Polen kan beschikken over een lange kustlijn, mooie natuurparken en bergen. Daarnaast zijn er interessante steden om te bezoeken zoals de hoofdstad Warschau, Krakau en de bekende havenstad Gdansk, die aan de basis lag van de arbeidersbeweging Solidarnosc.

Prijzen vastgoed in Polen

De mogelijkheden op het vlak van vastgoed zijn talloos: van een appartement aan de kust tot een vakantiewoning of landhuis op het rustige platteland. De Polen hebben de laatste jaren ook de voordelen van een goed ontwikkelde toeristische sector ontdekt: het toerisme gaat er elk jaar in stijgende lijn en westerlingen lijken het land te ontdekken. De lage loonkosten en grote afzetmarkt hebben ervoor gezorgd dat meer bedrijven eraan zijn gaan denken om zich in Polen te vestigen. Door de economische bloei zijn ook de prijzen van vastgoed sterk gestegen en de verwachtingen zijn dat die evolutie zich nog een hele tijd zal voortzetten.

Investeren in Polen: indekken tegen de val van de euro?

Einde van de euro?

Sinds de schuldencrisis in Europa van 2012 wordt er nog steeds gesproken over het einde van de euro. De euro staat zwaar onder druk, de wisselkoers is heel volatiel, en Europese politici spreken honderduit over een mogelijke exit van Griekenland en Groot-Brittannië. Als dat gebeurt, weet niemand wat de gevolgen kunnen zijn. Daarom heb je als belegger maar beter wat vastgoed achter de hand, en dan nog het liefst in een politiek stabiel land met een sterke munt zoals Polen.

Pools vastgoed als vluchthaven

Gaan we allemaal terug naar de eigen nationale munten en implodeert de eurozone helemaal? En wat is dan de waarde van de Nederlandse gulden of de Belgische frank? Daarom lijkt het interessant om nu te investeren in het economisch bloeiende Polen, dat geen last heeft van de europroblemen. Als je Pools vastgoed koopt, heb je bovendien de zekerheid van steen, wat mooie potentiële rendementen met zich meebrengt op het vlak van verhuur.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Geschiedenis van de Poolse zlotyGeschiedenis van de Poolse zlotyDe Zloty is de munteenheid van Polen. In het land van Oost-Europa is de zloty dus te gebruiken als betaalmiddel. Nadat P…
Beleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggen in vastgoed: de mogelijkhedenBeleggers kunnen op vele manieren investeren in de vastgoedmarkt. Je kunt natuurlijk zelf een pandje of meerdere panden…
Beleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBeleggen in vastgoed: vastgoed in Belgisch LimburgBelgisch Limburg is een regio die bij investeerders in vastgoed soms al eens onderschat wordt. Toch heeft deze provincie…
Bronnen en referenties
  • http://www.polhome.nl/
  • http://polen.realigro.nl/
  • www.lux-residence.com/nl/advertenties/.../prestige-vastgoed-Polen.php
  • http://www.polandseaproperties.eu/htm/verwacht.htm
  • http://www.secondhomepolen.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=33&Itemid=89

Reageer op het artikel "Investeren in Polen: is beleggen in Polen interessant?"

Reactie

A. V. Drumpt, 10-06-2017 12:35 #1
Mooi artikel, het is alleen jammer dat Europese banken geen hypotheek voor aankoop onroerend goed willen verstrekken, omgekeerd blokkeert de Poolse overheid de mogelijkheid om kleine private beleggers. Je moet minimaal 5 jaar Poolse verblijfsvergunning hebben en voor 20 jaar willen lenen.

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 09-06-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Vastgoed buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!