InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > De AEX index, wanneer nou aandelen (ver)kopen?

De AEX index, wanneer nou aandelen (ver)kopen?

De AEX index, wanneer nou aandelen (ver)kopen? De AEX index schiet op en neer, de economie lijkt weer aan te trekken en de aandelenkoersen gaan weer omhoog. Maar wanneer moet ik nou (ver)kopen? Het is natuurlijk nooit precies te zeggen wanneer je nou moet beginnen met het (ver)kopen van aandelen om flinke rendementen te behalen. Toch is een goed begrip van de markt essentieel en helpt het zeker bij het verhogen van de rendementen van jouw beleggingen.

AEX index

De AEX index schiet op en neer, de economie lijkt weer aan te trekken en de aandelenkoersen gaan weer omhoog. Er lijken goede tijden aan te komen. Nu komen er berichten binnen van Zuid-Europese landen die hun begroting niet op orde hebben. De beurzen zakken helemaal in en het herstel ingezet in het afgelopen jaar verdampt meteen. De optimistische stemming van beleggers slaat van de ene dag op de andere om tot een uiterst negatieve stemming. Wereldwijd lozen beleggers hun aandelen na deze slechte berichten waardoor de beurskoersen nog lager komen te staan.

Oorzaken crisis

Op dit moment staan alle aandelenbeurzen wereldwijd onder grote druk, er zijn dagen met enorme verliezen en dagen met kleine winsten. De oorspronkelijke oorzaak van deze financiële crisis is te vinden in de Verenigde Staten. Banken verstrekten te gemakkelijk leningen aan mensen, mensen gingen hierdoor veel lenen en konden dit na verloop van tijd niet meer terug betalen. Doordat veel mensen hun schulden niet meer konden betalen gingen banken die aan Amerikaanse burgers geld geleend hadden failliet. Dit in combinatie met meer een meer discussie over de steeds verder oplopende begrotingstekorten van de VS leidde tot grote paniek bij beleggers. Tijdens deze discussies werd gedreigd alle overheidsuitgaven te bevriezen tot de tekorten warden verkleind. Als dit gebeurde zou de bevolking geen uitkering, salaris en subsidies meer krijgen waardoor de paniek onder de bevolking toenam. In de VS is de helft van het inkomen van de economie afhankelijk van de bestedingen van het volk maar uit angst voor het uitblijven van inkomsten besteedde deze niks en ging de economie steeds verder naar beneden. Uiteindelijk heeft president Obama op het plaatste moment genoeg bezuinigingen ingevoerd en heeft daarmee voorkomen dat het land failliet zou gaan. Ondertussen zitten we zelfs in een tweede crisis nadat Kredietbeoordelaar Standard and Poor's de kredietwaardigheid van de VS verlaagd heeft van AAA tot AA+ de op een na hoogste rating. Dit is een ontzettend kleine stap maar betekent wel dat er iets aan de hand is. De dollar is momenteel de belangrijkste en meest gebruikte valuta wereldwijd, maar komt nu toch onder druk te staan. Het gevolg hiervan is dat de hele wereldeconomie weer onder druk komt te staan.

Wat zijn aandelen?

We kijken eerst even wat aandelen nou eigenlijk zijn. Een aandeel is een stukje van een bedrijf. Als jij 1 van de 1.000 aandelen van een bedrijf hebt ben jij voor 1/1000e eigenaar van dat bedrijf. Een bedrijf geeft deze aandelen uit als alternatief voor een lening, zij verkoopt een deel van het bedrijf waardoor de koper ook recht heeft op een deel van de winst.

Onzekerheid op de wereldmarkten

Als de onzekerheid over de economie toeneemt zullen beleggers verwachten dat het bedrijf minder winst zal maken, hierdoor zullen zij als aandeelhouders ook minder winst ontvangen. Daarom zullen zij deze beleggingen verkopen en omdat de kopers ook weten dat het minder goed gaat zullen zij niet gaan kopen waardoor de prijs steeds verder zal zakken. Door het zakken van die prijs kunnen andere beleggers ook onzeker worden waardoor er een vloedgolf ontstaan en er veel aandelen gedumpt worden. Dit effect hebben we de laatste paar weken zien gebeuren. De economie krabbelde op maar na het bekend worden van de begrotingstekorten in Zuid-Europa en het verlagen van de kredietwaardigheid van Amerika verloren beleggers het vertrouwen in de economie en zakten de aandelenkoersen snel.

Hoe te handelen?

Wat belangrijk is, je moet de rust bewaren, aandelen zijn een bewijs van eigendom van een bedrijf. Dit bedrijf heeft gebouwen en machines etc. Grote koersdalingen zijn vaak alleen maar verwachtingen, maar het bedrijf heeft gewoon onderpand voor de aandelen, dus deze stijgen vanzelf wel weer. Heb je veel vertrouwen in een bedrijf omdat je weet dat zij een goed beleid voeren of een andere reden dan zijn dalende koersen ideaal? Vind je de prijs nu laag genoeg, jij denkt dat dit bedrijf deze prijs zeker waard is dan moet je kopen. Zolang een onderneming niet failliet gaat zal de waarde van de aandelen altijd terugkeren naar een eerder niveau. Er zijn namelijk maar twee redenen voor de verkoop van aandelen, of je verkoopt ze voor veel meer dan je de aandelen gekocht had of je denkt dat je de aandelen later goedkoper terug kan kopen.

Handelen in beursinstrumenten zoals aandelen brengt risico's met zich mee. Dit artikel is geen beleggingsadvies.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De AEX index, wanneer nou aandelen (ver)kopen?"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 04-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!