De aandelenmarkt is een wereld met kansen op succes

De aandelenmarkt is een wereld met kansen op succes De aandelenmarkt is een grote wereld met voor sommigen gouden Bergen maar toch is verdienen aan aandelen minder makelijk dan het lijkt. Beginnen met beleggen kan lastig zijn als je niet weet hoe de markt in elkaar zit. Maar als je eenmaal doorhebt hoe en waar te beleggen kun je veel geld verdienen. Door te speculeren en te beleggen op obligaties, aandelen en meer. Met het digitale tijdperk is het voor particulieren veel eenvoudiger geworden om zelfstandig te beleggen. Online bankieren is de standaard en alle informatie over beurzen en de wereldeconomie is op de seconde up to date terug te vinden op het internet.

Financiële spanning

Financiële spanning is een spanning van de ergste soort. Deze kan zo ver oplopen dat mensen extreme dingen gaan doen om aan geld te komen. Daarom is het verstandig om elke vorm van dit probleem in de toekomst te vermijden. Elk individu moet van te voren maatregelen nemen.

Planning toekomst

Je kunt natuurlijk geld te sparen vanaf het moment dat je begint te werken en je arbeidsleven dus begint. Op dit moment moet je jouw toekomstige behoeften gaan plannen en daarvoor te investeren zodat je deze toekomst veilig kunt stellen. Deze investeringen kunnen op vele manieren worden gedaan. Iedereen kan dit compleet anders doen doordat de te investeren bedragen wisselen tussen alle verschillende beroepen. Een systematische planning is aan te raden om personen met hun investeringen ook daadwerkelijk bij hun toekomst plannen te laten komen.

Aandelenmarkt

Een van de meest efficiënte en productieve investeringen voor een zekere toekomst is de aandelenmarkt. Deze markt kan je maken of breken. Je moet scherp zijn en genoeg concentratie hebben om de juiste handelingen op het juiste moment uit te voeren. Op deze manier kun je binnen korte tijd aanzienlijke winsten maken om je toekomstplannen veilig te stellen. De aandelenmarkt is een markt waar je in enkele seconde van multimiljonair naar failliet kan gaan en andersom. Daarom is het een manier van investeren die niet iedereen aankan. Deze winsten zijn dus lang niet voor iedereen weggelegd. Je moet goed zijn in de aandelenmarkt om de situaties die ontstaan goed te interpreteren en er ook naar te handelen. Een goede concentratie tijdens het handelen zorgt er voor dat je op de goede momenten handelt. Als je net komt kijken in het rijke van de onlinehandel en je hier helemaal enthousiast van wordt is het een goed idee om je eerst wat meer in te lezen in de markt. Op deze manier leer je over hoe alles gaat en kom je niet ineens voor verrassingen te staan. Zo weet je ook precies waar en hoe je overal kan investeren en maak je optimaal gebruik van je kapitaal. Het is op zich beter om in het begin gewoon op veilig te spelen en daarmee je winsten veilig te stellen totdat je helemaal snapt hoe het systeem werkt. Omdat de aandelenmarkt een enorme markt is met heel veel verschillende activiteiten moet je snel en geconcentreerd zijn om een pad naar succes te bewandelen. En het is echt mogelijk dit pad te bewandelen doordat banken en instellingen programma’s aanbieden waar je een account kunt aanmaken.

Wat is een aandeel nou eigenlijk?

Een aandeel is een stukje van een onderneming. Als een bedrijf geld nodig heeft kan het besluiten om een deel van zichzelf te verkopen. Er worden dan aandelen gecreëerd die mensen kunnen kopen. Deze aandelen samen zijn 100% van de onderneming. Elk aandeel los staat voor een bepaald aantal procent. Als je nu dus een aandeel bezit ben je dus voor een bepaald deel eigenaar van de onderneming. Hiervoor ontvang je stemrecht en krijg je vaak ook een jaarlijkse winstuitkering. Je hebt met je aandelen dus eigenlijk een deel van een bedrijf in bezit. Aandelen leveren inkomsten door hun dividend maar ook door de koerswinst als het aandeel populairder wordt.

Soorten aandelen

Je hebt veel verschillende soorten aandelen, daarom zal ik ze noemen met hun beschrijving en functie zodat je ook precies weet wat er bedoeld wordt als deze termen voorbij komen.

Het gewone aandeel

Gewone aandelen geven recht op dividend, dit dividend wordt gewoonlijk betaald uit de winst van de onderneming en staat ook wel bekend als de winstuitkering. Het recht op deze winstuitkering komt alleen maar tot stand als de onderneming daadwerkelijk besluit de winst of een deel ervan uit te keren. Het wil ook nog best vaak voorkomen dat de winst gereserveerd wordt voor bijvoorbeeld onderhoud en dergelijke, je zult dan ook geen dividend ontvangen. Ook geeft een gewoon aandeel recht op inspraak in de onderneming omdat je mede-eigenaar van de onderneming bent. Dit recht op zeggenschap gaat in praktijk alleen maar op bij kleine beursgenoteerde bedrijven. Bij bedrijven als bijvoorbeeld Philips zijn er duizenden aandeelhouders waardoor jouw stem verwatert en daarom verdwenen is. Mocht een bedrijf failliet gaan ben je in het geval van gewone aandelen in een keer jouw geld kwijt omdat de aandelen in een klap waardeloos worden. Als je inspraak wilt in een bepaald bedrijf kun je veel gewone aandelen van het bedrijf kopen zodat je stemrecht procentueel steeds groter wordt. Dit is een belangrijk kenmerk van gewone aandelen.

Certificaten van aandelen

Certificaten van aandelen zijn waardepapieren die je recht geven tot het aankopen van gewone aandelen, deze certificaten kun je dus inruilen tegen gewone aandelen. Bij certificaten van aandelen onderscheid je twee verschillende soorten. Je hebt royeerbare aandelen en beperkt royeerbare aandelen. Het verschil tussen deze twee zit in het proces van omruilen voor gewone aandelen. Royeerbare certificaten van aandelen kun je gewoon inwisselen om gewone aandelen in handen te krijgen. Beperkt royeerbare aandelen kun je echter niet omruilen voor gewone aandelen. Bedrijven geven deze certificaten uit om ervoor te zorgen dat er niet ineens een partij komt die een meerderheid in het bedrijf koopt en zo alles voor het zeggen heeft. Door beperkt royeerbare aandelen uit te geven kun je dus voorkomen dat het bedrijf en haar aandelen niet in verkeerde handen komen.

Aandelen zonder stemrecht

Deze aandelen geven zoals de naam al zegt wel of geen stem recht. Deze aandelen hebben wel recht op een winstuitkering maar hebben dus een beperking van het recht op zeggenschap. Op deze manier kan het bedrijf zelf de touwtjes in handen houden zonder tussenkomst van aandeelhouders.

Aandelen aan toonder

Dit zijn aandelen uitgegeven op papier en de aandelen worden toegewezen aan de persoon die dit papier kan tonen. Zoals de naam al min of meer zegt. Deze aandelen hebben recht op dividend en inspraak in de onderneming.

Aandelen op naam

Deze aandelen zijn eigenlijk min of meer hetzelfde als de aandelen aan toonder maar dan staan ze op naam van iemand. Deze aandelen zijn dus eigenlijk niet verhandelbaar omdat de naam van de eigenaar niet overeenkomt met die op het aandeel terwijl je bij aandelen aan toonder allen het papiertje hoeft te laten zien.

Genoteerde aandelen

Als een aandeel genoteerd is zal deze vaker verhandeld worden dan gewone aandelen. De prijs is bij deze aandelen volledig afhankelijk van vraag en aanbod en wisselt vaak sneller dan de gewone aandelen op de beurs. De koers veranderd door berichten uit de onderneming, jaarcijfers en dergelijke. Maar dit kan ook gebeuren door negatieve stemmingen op de beurs.

Preferente aandelen

Eigenaren van preferente hebben bepaalde voorrechten boven gewone aandeelhouders. Deze voorrechten kunnen betrekking hebben op de winstuitkering, uitkering na liquidatie en andere zaken. Een oorzaak voor het uitkeren van preferente aandelen is het aan trekken van eigen vermogen na een eerder uitgifte van aandelen. Op deze manier kunnen beleggers over de streep getrokken worden om de aandelen te kopen. Vaak hebben deze aandeelhouders nog recht op een winstuitkering nadat het preferente en primaire dividend al uitgekeerd zijn.

Prioriteitsaandelen

Prioriteitsaandelen zijn gaan vaak over het beheer van de onderneming, met deze aandelen in handen kun je mee beslissen over het aannamen van bestuursleden, commissarissen en directie. Als je in handen bent van prioriteitsaandelen kun je deze beslissingen nemen zonder de overige aandeelhouders hierover te informeren.

Winstaandelen

Winstaandelen zijn weer een aparte categorie aandelen. Deze aandelen hebben niks te maken met het zogenaamde kapitaal van de onderneming. Je hoeft bij deze soort aandelen geen financiële aankoop te doen om ze te ontvangen. Vaak hebben de eigenaren van deze aandelen, de kennis en apparatuur en dergelijke ingebracht zodat de onderneming omzet kon gaan maken. Deze winstaandelen zijn dan ook vaak in handen van de stichters van de onderneming.

Overige vormen

Andere vormen van aandelen zijn: en genoteerde aandelen. Binnen deze vormen van aandelen heb je verder ook nog veel verschillen net zoals bij de certificaten van aandelen heb je per soort vaak meerdere afsplitsingen.

Risico’s verlagen

Binnen deze aandelenmarkt kun je jouw eigen portfolio samenstellen van bedrijven waar jij vertrouwen in hebt en waar jij winst mee denk te maken. Je kunt aandelen kopen van elk beursgenoteerd bedrijf wereldwijd waardoor je jouw risico’s enorm kunt verlagen doordat je in meerdere bedrijfstakken gaat zitten. Als een bedrijfstak het moeilijk heeft en jij al jouw aandelen daar hebt zitten zal je over het algemeen veel minder winstuitkering ontvangen. Maar als je nu in bijvoorbeeld drie verschillende bedrijfstakken zit waarvan eentje niet zo lekker meer loopt, je kunt dan dat verlies compenseren door de winsten van de andere twee bedrijfstakken. Het kan ook zo zijn dat in Nederland de vraag naar elektronica veel kleiner is dan in het buitenland. Hierdoor is het ook belangrijk om aandelen van bedrijven in verschillende landen te kopen. Het is dus belangrijk om jouw aandelenpakket zoveel mogelijk te differentiëren in bedrijfstakken, landen en andere zaken zodat eventuele verliezen gecompenseerd worden doorwinsten van andere aandelen binnen jouw pakket. Ook is het zo dat je wel enigszins de markt moet volgen maar je moet niet volledig in de hype mee gaan. Hier zitten veel risico’s aan omdat een hype gebaseerd is op een plotselinge grote stijger of daler. Hierdoor kun je dus in een keer heel veel geld kwijtraken, vaak meer dan je ermee kan verdienen. Op de korte termijn kan dit best wel eens lukken natuurlijk met flinke winsten tot gevolg. Maar op de lange termijn zijn er bijna geen mensen die deze grote klappers vol kunnen houden en al snel richting de verliezen gaan. Denk dus vooral in de lange termijn en laat je niet meeslepen met de markt. Een ander belangrijk aspect om naar te kijken is ook de financiële situatie van het vestigingsland van de onderneming. Als hier een recessie lijkt te ontstaan of al aan de gang is mag je ervan uitgaan dat de winsten van de ondernemingen in dat land zullen gaan dalen waardoor je beter nog even kan wachten met het kopen van aandelen. De aandelenkoers gaat nu omlaag en er komen waarschijnlijk lagere winstuitkeringen waardoor het kopen van deze aandelen misschien niet rendabel meer is.

Pas op: Beleggen brengt risico's met zich mee!

In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst. Er is een kans om de inleg te verliezen.
Beleg dus nooit met geld dat je op korte termijn nodig hebt, maar enkel met overtollige gelden die voor langere periode kunnen renderen.
Gerelateerde artikelen
Introductie tot beleggen, aandelen en obligatiesIntroductie tot beleggen, aandelen en obligatiesHet beheer van het persoonlijke vermogen of het eigen spaargeld, kan op verschillende manieren plaatsvinden. Een van de…
Geldzaken: beleggen voor dummiesGeldzaken: beleggen voor dummiesBeleggen kan op verschillende manieren; via obligaties, aandelen en opties. In dit artikel leg ik alle drie de onderdele…
Beleggen in aandelen, hoe doe je dat?Beleggen in aandelen, hoe doe je dat?De lage spaarrentes hebben ervoor gezorgd dat steeds meer mensen er voor kiezen om te investeren in aandelen. Het kopen…
Beleggingen – beleggen in aandelenBeleggingen – beleggen in aandelenBeleggen is een vorm van investeren waarbij winst behaald kan worden, mits de belegging op een juiste manier wordt uitge…

De AEX index, wanneer nou aandelen (ver)kopen?De AEX index, wanneer nou aandelen (ver)kopen?De AEX index schiet op en neer, de economie lijkt weer aan te trekken en de aandelenkoersen gaan weer omhoog. Maar wanne…
Handelen in aandelen via Plus500Handelen in aandelen via Plus500In aandelen handelen kan voor een beginner riskant zijn. Wil je de fijne kneepjes leren dan biedt internet wel een uitko…
Bronnen en referenties
  • http://allesoveraandelen.nl/
  • http://www.sligrofoodgroup.nl/investorrelations/aandelen/aandeleninformatie/Pages/aandeleninformatie.aspx
  • http://www.iex.nl/

Reageer op het artikel "De aandelenmarkt is een wereld met kansen op succes"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 08-07-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!