InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Afschaffing van effecten aan toonder in België

Afschaffing van effecten aan toonder in België

Vanaf 01-01-2008 worden er in België geen effecten aan toonder meer fysiek afgeleverd. Met andere woorden, u kan ze enkel nog laten deponeren op een effectenrekening.

Afschaffing van effecten aan toonder

De wet op de afschaffing van effecten aan toonder, behandelt volgende grote thema's:

  • Verbod van UITGIFTE en AFLEVERING van toondereffecten vanaf 01/01/2008.
  • De verplichte omzetting van bestaande nog in omloop zijnde stukken aan toonder tegen uiterlijk 31/12/2013.
  • De gevolgen voor stukken aan toonder die niet binnen de gestelde termijn zijn omgezet en de sancties (boetes) die gelden bij het aanbieden van stukken aan toonder na 1 januari 2016.

Welke effecten worden geviseerd?

Voor wat betreft het verbod van uitgifte van toondereffecten, de verplichte omzetting en de voorziene boetes, voorziet de wet 3 categoriëen:

  • Vennootschapseffecten (aandelen, winstbewijzen, obligaties, warrants en certificaten) uitgegeven door vennootschappen naar Belgisch recht.
  • Schuldeffecten van de openbare sector (bv uitgiftes van de Belgische staat, gewesten, gemeenschappen, ...).
  • Een ruime restcategorie die onder meer volgende effecten bevat: : kasbons, thesauriebewijzen, vastgoedcertificaten, gemeenschappelijke beleggingsfondsen, ...

Voor wat betreft het verbod op aflevering in België geldt dit voor ALLE effecten (dus ook de buitenlandse).

Drie fases

Fase 1: vanaf 01/01/08

Vanaf 01/01/2008 is de uitgifte van nieuwe effecten aan toonder in België niet meer mogelijk. Ook effecten naar buitenlands recht mogen niet meer aan de cliënt worden afgeleverd in België. Bestaande effecten aan toonder die op een effectenrekening gedeponeerd zijn, worden van rechtswege omgezet in gedematerialiseerde effecten.

Fase 2: overgangsperiode 01/01/08 - 31/12/13

De rechthebbenden van in omloop zijne stukken aan toonder, moeten tijdens deze periode de omzetting van hun stukken vragen naar gedematerialiseerde effecten of effecten op naam.

Na het verstijken van deze termijn worden deze effecten van rechtswege omgezet in gedematerialiseerde effecten en ingeschreven op naam van de uitgever. Het gevolg hiervan is dat de rechten op de effecten worden opgeschort (zie fase 3).

Fase 3: eindfase

Vanaf 1 januari 2015: de uitgever moet de op zijn naam ingeschreven van rechtswege omgezette effecten te koop aanbieden. De opbrengst van de verkoop worden gestort in de Deposito & Consignatiekas.
Vanaf 1 januari 2016: bij opvraging bij de Deposito & Consignatiekas zal 10 % boete worden aangerekend per begonnen jaar sonds 31-12-2015 (maw in 2025 zijn de toonderstukken waardeloos).

Kort samengevat: u hebt er alle baat bij om uw bestaande effecten aan toonder om te zetten in gedematerialiseerde effecten ten laatste 31/12/13.
Gerelateerde artikelen
Effectenrekening openen om aandelen te kopen en te verkopenEffectenrekening openen om aandelen te kopen en te verkopenAls je wilt starten met beleggen dan kan je bij je bank een effectenrekening openen. Een effectenrekening is een rekenin…
Beleggen: AandelenBeleggen: AandelenEr zijn legio beleggingsmogelijkheden. Zo kunt u bijvoorbeeld beleggin in obligaties, valutaís, onroerend goed, opties,…
Een vennootschap oprichten: NV of BVBA? (BE)Een vennootschap oprichten: NV of BVBA? (BE)Elke ondernemer die een vennootschap wil oprichten, moet een bepaalde vennootschapsvorm kiezen. In België zijn de bekend…
Biografie Marten ToonderEén van de bekendste striptekenaars van ons land was toch wel Marten Toonder. Vooral met zijn figuren als Tom Poes en de…
Hoe werkt het Nederlands Depositogarantiestelsel?Hoe werkt het Nederlands Depositogarantiestelsel?Het deposito garantiestelsel is een relatief onbekend begrip. Tot voor kort hoefden we over dit soort dingen immers niet…

Reageer op het artikel "Afschaffing van effecten aan toonder in België"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 15-10-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!