De aandelenbeurs en de wereldeconomie beïnvloeden elkaar

De aandelenbeurs en de wereldeconomie beïnvloeden elkaar Als men wil beleggen dan is het bijna onmogelijk om een bedrijf te vinden waar de koersen alleen bepaald worden door de productiecijfers van de onderneming. De koersen zijn niet alleen afhankelijk van bedrijfsresultaten maar worden vooral bepaald door een aantal externe andere factoren. Onverwachte gebeurtenissen in binnen- en buitenland hebben directe gevolgen voor de aandelenkoersen op de beurs. Dit maakt beleggen lastig en soms riskant.

De aandelenbeurs is de graadmeter voor de economie

Als men wil beleggen dan is het gebruikelijk om dit te doen met geld wat men niet direct nodig denkt te hebben. Men heeft de keuze om dit geld naar de bank te brengen om te sparen of om het geld te beleggen. Wil je beleggen met een laag risico dan is er de keuze voor obligaties of beleggingsfondsen en wil men wat meer risico nemen maar ook wat meer winst behalen dan kun je kiezen voor aandelen. Men zegt dat de beurs de graadmeter is voor de economie en dat is ook begrijpelijk. De beurskoersen gaan mee met de bewegingen in de economie maar er zijn nog verschillende andere factoren die een rol spelen.

Om zelf te beleggen is het belangrijk een juiste keuze te maken van welk bedrijf men aandelen wil kopen. Hiervoor kan men gegevens van bedrijven onderzoeken. De jaarrekening wordt nauwkeurig bekeken, de gemaakte winst en de verwachtingen voor de toekomst zoals ze door de Raad van bestuur naar buiten worden gebracht zijn bepalend voor de keuze van een belegger. Beleggen doe je met een perspectief voor de toekomst. Er is een visie op de langere termijn met een positieve verwachting voor een gunstig resultaat van de aandelenkoers.

Beleggen in aandelen

Tijdens de internethype rond de eeuwwisseling ontstond er een andere wijze van beleggen in aandelen. Men kocht aandelen van bedrijven die nog helemaal geen winst maakten en alleen het toekomstperspectief was van belang. De gevolgen hiervan zijn bij ieder van ons bekend. Daarna is het gehele beursklimaat veranderd. Men heeft 24 uur per dag toegang tot de beurskoersen middels het internet. De invloed van de "snelle jongens" is sedert de komst van het internet een veel grotere rol gaan spelen dan velen voor mogelijk hadden gehouden. Door het dumpen van grote partijen aandelen kan de koers plotseling kelderen, terwijl het bedrijf eigenlijk goede vooruitzichten heeft. De wereldeconomie speelt een veel grotere rol omdat de beurs direct reageert op actuele gebeurtenissen.

Willem Vermeend en de wereldeconomie

In zijn boek de Wij economie beschrijft Willem Vermeend dat het voor bedrijven niet altijd meer als gunstig gezien wordt om naar de beurs te gaan. Het is immers niet alleen meer de economie die een rol speelt bij de hoogte van de aandelenkoers maar de wijze waarop door beleggers met de aandelen wordt omgegaan die mede bepalend is geworden voor de koers.

Scoren

Zo beschrijft bankdirecteur Cees Maas dat de ING bank mogelijk geen overheidssteun nodig gehad zou hebben als de ontwikkelingen op de beurs achterwege gebleven waren. Maas was financieel topman bij ING in de periode van 1996 tot 2007. Hij is van mening dat de financiële crisis is begonnen bij de banken. Er gold een stelregel dat wie risico nam en goed scoorde een bonus kreeg. Maar wie niet goed scoorde moest wel vertrekken, doch kreeg een gouden handdruk die soms wel tot 100 miljoen dollar bedroeg.

Internethype

De internethype duurde van 1997 tot voorjaar 2000. Er werden veel internetbedrijfjes opgericht. Dit waren de dot-combedrijven die gemakkelijk bedrijfskapitaal kregen. Er ontstond in die drie jaren een grootschalige beursspeculatie waarbij in eerste instantie grote winsten werden behaald maar later ook enorme verliezen werden geleden. Hierbij werd niet meer gekeken naar de resultaten van het bedrijf wat soms zelfs verliezen leed terwijl de aandelen koersen stegen onder invloed van de waan van de dag.

Beleggen op traditionele wijze

Als belegger of aankomend belegger is het verstandig om te kijken naar de oude methode van het beleggen. Hierbij spelen dan een rol:
  • De prijzen van de grondstoffen
  • De verwachtingen voor het bedrijf waar je aandelen van wilt kopen
  • De verwachtingen van de economie als totaal
  • Welk beeld geeft de statistiek

De prijzen van de grondstoffen

Op het moment dat de economie groei vertoont zijn er méér grondstoffen nodig. Een stijging van de grondstofprijzen kan men volgen op de Amerikaanse beurs.

De verwachtingen voor het bedrijf waar men aandelen van koopt

Het is nog steeds belangrijk om te kijken naar de staat waarin het bedrijf verkeert. Het is ook belangrijk om te kijken naar de verwachtingen van overname. Vooral sedert ongeveer 2010 zijn bijvoorbeeld veel Nederlandse bedrijven verkocht aan buitenlandse investeerders en dit heeft gevolgen voor de aandelenkoers. Veel overnames zijn onverwacht en de koers van de aandelen kan dan plotseling stijgen of dalen zonder dat er invloed is geweest van grote winsten binnen het bedrijf.

De verwachtingen van de economie als totaal

Men zegt altijd de beurs is de graadmeter voor de economie. In grote lijnen is dat ook zo en zal de beurs zelfs enigszins vooruitlopen op de ontwikkelingen van de economie. Is er economische groei dan zullen de beurskoersen stijgen, bij krimp zal een daling te zien zijn.

Welk beeld geeft de statistiek

Als men dagelijks de grafiek bijhoudt van de aandelenkoers van een bedrijf dan zal men na verloop een trend kunnen ontdekken. Deze grafieken kan men ook vinden op het internet. Het moment om aandelen te kopen of te verkopen kan hierdoor gemakkelijker worden vastgesteld.

Waar dient de belegger thans ook rekening mee te houden

  • Onverwachte gebeurtenissen
  • De wereldeconomie
  • De daytraders indien ze handelen met grote partijen

Onverwachte gebeurtenissen

Als er ergens een opstand of oorlog uitbreekt of er is een milieuramp dan heeft dit direct gevolgen voor de aandelenkoersen. Dit is niet te voorspellen en kan een plotselinge impuls geven in negatieve zin. Ook uitslagen van verkiezingen kunnen gevolgen hebben voor de aandelenkoersen. We kunnen hierbij denken aan aardbevingen, maar ook plotselinge spanningen tussen landen. Daarbij zien we in 2018 onzekere ontwikkelingen zoals de Brexit of spanningen op de arbeidsmarkt in Frankrijk.

De wereldeconomie

Veel meer dan in de vorige eeuw is de economie in 2018 een wereld economie geworden waarbij men afhankelijk is van elkaar. We hebben hiervan een voorbeeld gezien bij de financiële crisis in de bankenwereld. Bedrijven zijn steeds meer afhankelijk geworden van anderen en van elkaar en dat is niet beperkt tot het eigen land. Ook zien we concurrentieposities veranderen, denk aan de opkomende markten die grotere invloed krijgen. De invloed van Griekenland op de economie in Europa is ook als voorbeeld te noemen. De Chinese economie lijdt vanaf 2017 door de verslechtering van de economie in andere delen van de wereld. Handelsoorlogen bepalen mede de waarde van aandelen.

De daytraders

Een aparte vermelding is nodig voor daytraders. Dit zijn daghandelaren en dus mensen die dagelijks handelen op de beurs op basis van statistiek en wiskundige modellen. Zij profiteren van de koersschommelingen op één dag. Omdat zij handelen in grote partijen kan dit van invloed zijn op de beurskoersen.

Voor beleggers betekent dit dat je op de hoogte dient te blijven van de actuele ontwikkelingen in de wereldeconomie en alle factoren moet meewegen in de beslissing.
Gerelateerde artikelen
Economie: De AEX-index uitgelegdDe meeste mensen komen als ze aan de AEX denken niet verder dat het iets met de aandelenbeurs in Amsterdam te maken heef…
De volatiliteit van de Chinese beursDe volatiliteit van de Chinese beursNaast de Amerikaanse aandelenbeurs is de beurs van China (Shanghai) ook één van ’s werelds grootste beurzen. De Chinese…
Obligaties geven meer historisch rendement dan aandelenObligaties geven meer historisch rendement dan aandelenHet zijn bange tijden voor beleggers in aandelen. In slechts enkele maanden is de index van de AEX teruggelopen van zo’n…
Ontwikkeling van de AEXOntwikkeling van de AEXDe AEX-index bestaat sinds 1983. Het is een index die is samengesteld uit de 25 belangrijkste fondsen van de Amsterdamse…

Turbo beleggen met geleend geldTurbo beleggen met geleend geldHoe werkt turbo beleggen in 2020? Turbo beleggen is beleggen met voor een gedeelte geleend geld. Doordat u minder eigen…
Waarom beleggen in aandelen?Waarom beleggen in aandelen?Beleggen in aandelen op de effectenbeurs doet u ook in 2020 om een hoog rendement te halen op uw vermogen, ook in crisis…
Bronnen en referenties
  • De Wij economie van Willem Vermeend
  • Goldseiten .DE

Reageer op het artikel "De aandelenbeurs en de wereldeconomie beïnvloeden elkaar"

Infoteur: Celientje1
Laatste update: 10-12-2018
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!