InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Nadelen van goud: heeft goud kopen eigenlijk wel zin?

Nadelen van goud: heeft goud kopen eigenlijk wel zin?

Nadelen van goud: heeft goud kopen eigenlijk wel zin? Wanneer een economie in crisis is vinden meer en meer mensen goud aantrekkelijk om aan te kopen. Goud kopen kan dan een goede vluchthaven zijn om je te beschermen tegen geldontwaarding en inflatie. Ook de ondergang van valuta als de euro of de dollar kan je opvangen door goud in huis te hebben. Maar dit edelmetaal kan ook een belegging zijn met tal van nadelen voor de belegger. Goud kopen levert je immers geen rente en geen dividend op; enkel een mogelijke winst in de toekomst. Sommige experten vinden dan ook dat goud kopen niet veel zin heeft als je gelooft in de waarde van economie. Wat zijn zoal de nadelen van goud kopen als belegging?

Goud kopen populair

De financiële crisis van 2008 heeft er niet alleen voor gezorgd dat veel mensen zich zijn gaan afkeren van de aandelenbeurzen. Ook kozen meer beleggers voor tastbare beleggingen zoals vastgoed of goud. In tegenstelling tot papieren geld heeft goud een blijvende intrinsieke waarde. Bovendien kan de waarde van papieren geld makkelijk dalen bij inflatie. Goud heeft hiervan geen last: overheden kunnen het niet bijdrukken en haar waarde is blijvend. De schuldencrisis rond de euro van 2011 en de stijgende prijs van goud hebben ervoor gezorgd dat het beleggers bleef aantrekken, en nog steeds doet. Toch zijn er een aantal nadelen aan goud verbonden die sommige experten aanspoort tot beweringen als: "Goud kopen heeft eigenlijk niet veel zin" of "Goud kopen is voor angsthazen".

Nadelen goud

Geen industrieel nut

Beleggers die investeren in industriële grondstoffen zoals bijvoorbeeld zink, koper, aluminium, nikkel weten dat de waarde van deze metalen afhankelijk is van een groeiende of een krimpende economie. Goud daarentegen heeft geen loutere industriële waarde: het dient enkel als sieraad of een manier om er je spaargeld in vast te zetten. De waarde van goud op de markt is bovendien erg afhankelijk van emotionele beslissingen die beleggers maken onder invloed van de macro-economische actualiteit.

Geen dividend

Belangrijk tegenargument om in goud te beleggen is dat het geen dividend oplevert zoals aandelen. Sommige bedrijven beloven hun aandeelhouders met het uitbetalen van een dividend, waardoor beleggers gelokt worden om te investeren in het bedrijf. Onder meer de bekende belegger Warren Buffet ziet dit als een absoluut nadeel van goud en beschrijft goud als een belegging voor angsthazen en mensen die niet (meer) geloven in de kracht en de groeimogelijkheden van de economie.

Geen rente

In tegenstelling tot een spaarrekening, een termijndeposito of nog een obligatie, levert goud geen rente op. Je kan dus niet genieten van een concrete opbrengst. Alleen als je je goud weer verkoopt aan een hogere prijs dan waaraan je het gekocht hebt, kan je rendement hebben. Ligt je goud gewoon in de kluis dan levert het niks op zolang je het niet opnieuw verkoopt. Op dat moment heeft goud dus helemaal geen waarde. Integendeel, het brengt enkel bewaarkosten met zich mee. Je moet immers de huur van de bankkluis betalen of zelf een kluis in huis installeren.

Goud opnieuw verkopen

Als je je goud gewoon laat liggen, dan is je belegging als het ware in stilstand. Het levert pas wat op als je het weer verkoopt. Je mag zoveel geloven in goud als belegging of als ultieme tastbare waarde om je te beschermen tegen inflatie of geldontwaarding, om het te laten opbrengen zal je het ooit toch weer moeten verkopen. Want zolang je niet echt met goud kan betalen in het dagelijks leven, ben je toch weer aangewezen op papieren geld om de waarde van je goud te benutten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Nadelen van goud: heeft goud kopen eigenlijk wel zin?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 07-02-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Goud en zilver
Schrijf mee!