InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in grondstoffen: de rijkdom van Rusland

Beleggen in grondstoffen: de rijkdom van Rusland

Beleggen in grondstoffen: de rijkdom van Rusland Tijdens een winterse koudegolf hoor je wel eens het nieuwsbericht dat "Rusland de gaskraan dichtdraait". De onrust die met het vernemen van het bericht gepaard gaat, wijst onder meer op de afhankelijkheid van Europa van het Russisch aardgas. Aardgas is de belangrijkste troef van de Russische economie, samen met olie. Het bekende staatsbedrijf Gazprom is het uithangbord van die machtige Russische energie-industrie. Daarnaast beschikt het grootste land ter wereld ook over tal van andere grondstoffen zoals goud, zilver en andere edelmetalen. Het is vooral door haar rijkdom aan grondstoffen dat het BRICS-land Rusland in het begin van de eenentwintigste eeuw een grote speler in de wereldeconomie is geworden.

Russisch gas

Om de koude winterse temperaturen op te vangen doen veel Europese landen een beroep op de levering van Russisch aardgas. Doordat Rusland over zoveel aardgas beschikt heeft een vrij grote economische macht over een groot deel van Europa. De zogenaamde Russische gaskraan wordt al wel eens dichtgedraaid omwille van politieke of economische redenen. Zo was er begin februari 2012 bijvoorbeeld een koudegolf aan de gang in de grootste delen van Europa. Vermits ook in Rusland extreem koude temperaturen heersten, besliste de Russische regering om de levering van gas aan Europa voorlopig te verminderen. Rusland geeft er immers de voorkeur aan om de eigen bevolking van voldoende gas te voorzien om hun huizen te verwarmen.

Rijkdom Rusland: olie en gas

Gazprom

Rusland is enorm rijk aan grondstoffen, en dan vooral aardgas en olie. Het land beschikt over de grootste aardgasreserves ter wereld en over belangrijke oliereserves. De energie-industrie maakt dan ook een cruciaal onderdeel uit van de Russische economie, waarvan Gazprom het bekende uithangbord is. Gazprom is niet alleen het grootste bedrijf van Rusland, maar ook het grootste aardgasbedrijf ter wereld. Verspreid over het hele land zijn er aardgas- en olievelden te vinden.

Olieprijs

Maar de andere kant van de medaille is dat Rusland voor haar welvaart erg afhankelijk is van de olieprijs op de markt. Is de olieprijs bijvoorbeeld erg laag, dan zullen de winsten die de Russische bedrijven maken een heleboel lager uitvallen. En vermits de Russische overheid heelwat belangen heeft in de machtige oliebedrijven zal de staat van de hele Russische economie erg gevoelig zijn voor de schommelingen van de olieprijs. Behalve Gazprom zijn er nog andere belangrijke ondernemingen actief op de olie- en aardgasmarkt, zoals bijvoorbeeld:
  • Lukoil
  • Rosneft
  • Transneft

BRICS-landen

Rusland is een belangrijke leverancier van aardgas aan Europa. Dankzij de winsten die gemaakt worden met olie en gas heeft Rusland een vrij grote rijkdom opgebouwd. Onder president Vladimir Poetin werd Rusland een welvarend land. Sinds het begin van de eenentwintigste eeuw kende Rusland een grote economische groei. Samen met Brazilië, China, Zuid-Afrika en India behoort Rusland tot de belangrijkste economische groeilanden in de wereld, namelijk de BRICS-landen.

Grondstoffen in Rusland

Naast olie en aardgas heeft het grootste land ter wereld ook voorraden van andere grondstoffen, die het land nog jarenlang rijkdom kan opleveren. Rusland is zo uitgestrekt dat het bijna niet anders kan of het moet over een uitgebreid aanbod aan grondstoffen beschikken. Er zijn dan ook veel ondernemingen actief in de houtindustrie en de mijnbouw. Voor wie wil beleggen in grondstoffen beschikt Rusland dan ook over een ruim aanbod. De belangrijkste grondstoffen die naast olie en gas te vinden zijn in de Russische ondergrond zijn onder meer:

Edelmetalen

  • goud
  • zilver
  • platinum
  • palladium

Andere grondstoffen

  • steenkool
  • diamant
  • uranium
  • magnesium
  • lood
  • ijzer
  • nikkel
  • aluminium
  • kobalt
  • koper

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://marketupdate.nl/nieuws/grondstoffen/deze-grondstoffen-worden-door-rusland-gecontroleerd/
  • http://bric-landen.weebly.com/economie-rusland.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/BRIC
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2799050/2002/07/01/Russen-hebben-de-grondstoffen-Chinezen-het-geld.dhtml (bronnen geraadpleegd op 22/09/2015).

Reageer op het artikel "Beleggen in grondstoffen: de rijkdom van Rusland"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 17-05-2017
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen in BRICS
Schrijf mee!