InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in grondstoffen: zullen de prijzen blijven stijgen?

Beleggen in grondstoffen: zullen de prijzen blijven stijgen?

Beleggen in grondstoffen: zullen de prijzen blijven stijgen? Beleggen in grondstoffen is voor de ene belegger vooral een risicovolle onderneming, terwijl de andere er vooral kansen op een hoog rendement in ziet. Dit komt vooral door de hoge volatiliteit die doorgaans samenhangt met grondstoffen als beleggingsklasse. Beleggen in grondstoffen of "commodities" kan door middel van fysieke aankopen, maar ook en vooral door het kopen van aandelen van bedrijven die zich bezighouden met productie en ontginning ervan. Ook het investeren in trackers of ETF's op grondstoffen is populair bij beleggers. Bijzonder aan commodities is dat ze zowel bij een recessie als bij een groeiende economie kunnen stijgen. Sommige voorstanders van deze beleggingsklasse menen dat op lange termijn alleen maar prijsstijgingen te verwachten zijn. Maar is dat ook zo?

Beleggen in grondstoffen of "commodities"

Grondstoffen of commodities zijn een bijzondere categorie in de wereld van de beleggingen. Beleggen in fysieke grondstoffen wordt doorgaans door particuliere beleggers gedaan. Wel gebeurt het meer en meer dat de gewone belegger trackers of ETF's koopt op grondstoffen, zoals onder meer de populaire trackers op goud (bijvoorbeeld GLD) en op zilver (SLVR). Bovendien kan je ook aandelen kopen van bedrijven die gericht zijn op het ontginnen en de productie van grondstoffen zoals bijvoorbeeld het Belgische Umicore. Ook beleggen in beleggingsfondsen die gericht zijn op grondstoffen behoort tot de mogelijkheden, denk hierbij bijvoorbeeld aan het beleggingsfonds "Rogers International Commodity Index" (RICI) van de bekende Amerikaanse investeerder Jim Rogers. Deze professionele belegger maakte zijn fortuin door grondstoffen aan te kopen tegen lage prijzen en ze door te verkopen bij een stijgende markt.

Prijzen grondstoffen

Een financieel-economische crisis of een recessie heeft niet altijd een negatieve invloed op de prijzen van grondstoffen. Sinds de economische crisis van 2008 en de jaren daarna is bijvoorbeeld de prijs van goud gestegen tot recordhoogten. Tegelijk zijn in dezelfde periode de prijzen van andere grondstoffen die nodig zijn voor de industrie voor het grootste deel gedaald. Ook de grondstoffen uit de landbouw zoals bijvoorbeeld graan, maïs en koffie dalen vaak bij een recessie of economische neergang. Bij een slechte economie verwacht men dat mensen minder kunnen consumeren, wat betekent dat er minder grondstoffen zullen verkocht worden om voedingsmiddelen te produceren.

Grondstoffen en aandelen

Terwijl bij de economische recessie van 2010-2011 de prijzen van grondstoffen gedaald zijn, bleven de prijzen van de meeste grondstoffen op een laag niveau. Anno 2016 is er nog geen echte verbetering voor de meeste grondstoffen maar toch mag een toekomstige opwaartse trend niet uitgesloten worden. Als het slecht gaat met de economie, deinen de grondstofprijzen doorgaans mee op een algemeen pessimistisch gevoel op de beurzen. Maar als de aandelenbeurzen weer omhoog gaan, gaat er weer een schok van optimisme door de beleggingswereld. Ook op het vlak van grondstoffen komen er dan prijsstijgingen, denk bijvoorbeeld aan de prijs van olie, die meer aftrek vindt wanneer de globale economie weer in beter vaarwater komt.

Grondstoffen: blijven de prijzen stijgen?

Grondstoffen worden als beleggingsklasse al te vaak geanalyseerd op algemeen vlak, en dit terwijl er vrij veel verschillen zijn tussen de prijsevoluties van de verschillende "commodities".Toch is er op het vlak van de prijzen van grondstoffen sprake van een interessante paradox, want zowel bij een negatieve als een positieve situatie in de economie lijkt een belegging in grondstoffen interessant.

Recessie: aanbod lager, prijs hoger

In de eerste plaats worden er bij een recessie door banken minder leningen verleend waardoor bedrijven moeilijker kunnen investeren. Ondernemingen die zich bezighouden met productie en ontginning van grondstoffen zullen dan minder nieuwe projecten kunnen opstarten om op zoek te gaan naar nieuwe voorraden grondstoffen. Er wordt dan minder geld uitgegeven aan nieuwe landbouwvelden, aan onderzoek naar nieuwe mijnen, enz...Hierdoor verkleint het aanbod geleidelijk waardoor de prijzen na verloop van tijd logischerwijze zullen stijgen.

Groei: vraag hoger, prijs hoger

Aan de andere kant zal hetzelfde gevolg optreden als de economie weer uit het slop komt. Als bedrijven weer meer kunnen gaan investeren zullen er meer voorraden kunnen aangeboord worden, en tegelijk zal ook de gewone man in de straat meer kunnen consumeren. Terwijl het aanbod weer uitgebreider wordt, zal de vraag zéker stijgen bij een aantrekkende economie. Bovendien blijft de wereldbevolking alsmaar groeien, wat een belangrijke invloed zal hebben op de prijzen van landbouwgewassen. Al deze mensen moeten gevoed worden en van brandstof voorzien worden voor hun huizen en hun wagens. Beleggen in grondstoffen lijkt dan ook aantrekkelijk op lange termijn, zeker als je kan aankopen bij een laag prijsniveau.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Handel in grondstoffen: commodities of commodityHandel in grondstoffen: commodities of commodityDe handel in grondstoffen en basisgoederen die de mens nodig heeft, commodities, een vorm van beleggen, bestaat al duize…
Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Beleggen in trackers of exchange-traded funds (ETF's)Trackers zijn fondsen die weinig kosten met zich meebrengen en net zoals aandelen op de beurs verhandeld worden. Belegge…
Geschiedenis: termijncontracten en derivatenGeschiedenis: termijncontracten en derivatenRuim 3000 jaar voor Christus ontwikkelde het concept van geld en bankieren zich in het oude Mesopotamie. Toch duurde het…
Beleggen in koffieBeleggen in koffieKoffie, in de volksmond ook wel een “ bakkie pleur” genoemd, is voor veel mensen belangrijk. Zonder koffie komen veel me…
Succesvol beleggen in grondstoffenSuccesvol beleggen in grondstoffenSuccesvol beleggen in grondstoffen hoeft niet moeilijk te zijn. Veel grondstoffen zijn schaars of zullen in de komende t…
Bronnen en referenties
  • http://www.topaandelen.com/5-tot-10-jaar-achterover-leunen_1_522.html, bezocht op 23/01/2016.
  • http://www.beleggen.nl/RBS_Market_Access_Jim_Rogers/informatie, bezocht op 23/01/2016.

Reageer op het artikel "Beleggen in grondstoffen: zullen de prijzen blijven stijgen?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 23-01-2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Grondstoffen
Schrijf mee!