InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Future handel voor beginners

Future handel voor beginners

Future handel voor beginners Een klein, maar groeiend deel actieve beleggers heeft aandelen afgezworen. Ze gaan voor futures. ‘Het is de beste uitvinding sinds het elektrisch licht’, aldus een succesvolle handelaar. Niet iedereen blijkt geschikt om met dit relatief simpele en fraaie financiële instrument geld te verdienen. Uit simulaties met proefpersonen blijkt dat slechts dertig procent een ‘echte’ winnaar is. Met futures kan geld worden verdiend in een zowel een opgaande als dalende markt. Dat is een groot voordeel in een onzekere markt waar de schommelingen groot zijn. Wie tot nu toe alleen in beleggingsfondsen heeft belegd en door de slechte resultaten van de afgelopen jaren uitkijkt naar iets dat beter rendeert, kan zich oriënteren op futures. In dit artikel wordt aangenomen dat de lezer weet wat een future-contract is. Volgens Adri Wischmann, directeur en oprichter van softwareleverancier Intelligent Investment Solutions Jaad (ISS) uit Emmen, is de vraag naar seminars over future-handel toegenomen.

Voordelen

De future-handel is een rationele keuze voor de belegger. Tot de voordelen kan men rekenen:
  • de lage initiële investering van ongeveer € 10.000 bij het verhandelen van 1 FTI future (initiële margin plus kapitaal voor het opvangen van eventuele aanloopverliezen)
  • De relatief lage aan- en verkoopkosten (van €30 tot €6 ‘in en uit’)
  • De dagelijkse contante afrekening
  • De mogelijkheid om geld te verdienen aan dalende koersen

Daar staat een aantal bezwaren tegenover. Op de eerste plaats is er de stress. Met de aankoop van een future worden de zenuwen op de proef gesteld. Eén punt stijging op de AEX-index levert €200 winst per gekocht future-contract op. Waar een gewone aandelenbelegger zijn hoofd in het zand stopt, ervaart de future-handelaar realtime de financiële gevolgen van zijn falen. Er wordt immers dagelijks afgerekend. Dat vereist systematisch en gedisciplineerd handelen. Tijdig verlies nemen is daarbij een eerste vereiste. Stress is beheersbaar als je er maatregelen voor neemt. ‘Het is hetzelfde als met vliegen. Je moet eerst je vliegbrevet halen voordat je in een kist stapt.’ Future handelaren kunnen ook gemakkelijk te veel handelen. Door steeds in- en uit- de markt te stappen, nemen vooral de transactiekosten toe. Daghandel blijkt in de praktijk aanzienlijk moeilijker dan handel over een langere tijdsspanne.

Zero sum spelletje

Veel beginnende future-handelaren zien over het hoofd dat future- en optiehandel een ‘zero sum’-spel is. Enige tijd geleden haalde een item over daghandelaren de landelijke media. Daarin werd gesteld dat 70% van de handelaren verlies lijdt. Een zaak waar ‘De Nederlandse Bank’ zich mee wilde bemoeien. ‘Ze hebben daar bij de DNB even niet zitten opletten’, stelt Wischmann. ‘Elke euro die ik win, wordt door iemand anders verloren. Dat betekent dat minimaal 50% van de spelers verlies lijdt. Als er een paar slimme jongens tussen zitten, loopt het al snel naar de 70% verliezers.’

Uit handelssimulaties die de Amerikaanse ‘trading coach’ dr. Van Tharp op talloze testpersonen heeft uitgevoerd, blijkt keer op keer dat ongeveer dertig procent van de proefpersonen geen geld kan verdienen met handelen. Zelfs als de spelregels zodanig in elkaar steken dat een rationele deelnemer wel moèt winnen, verliest nog tweederde van de proefpersonen geld.

Een goede futurehandelaar is geen gokker. Het belangrijkste handelselement dat je bij alle succesvolle handelaren terugziet, is dat ze weten hoe ze hun verlies moeten pakken. ‘De belangrijkste oorzaak van verlies is de angst om geld te verliezen’, stelt Wischmann paradoxaal. ‘Je moet de angst overwinnen door vertrouwen op te bouwen in jouw handelssysteem. Ook moet je een handelsdagboek bijhouden. Van je fouten leer je.’ Op de website van Van Tharp kun je oefenen met een simulatie. Een goede test om uit te vinden of future handel iets voor jou is.

Kies een broker

Er zijn in Nederland defacto twee geschikte kandidaten: Alex/Binck of Interactive Brokers. Binck heeft een goed Internet- en telefonisch-beursordersysteem. Klachten worden goed afgehandeld. Interactive Brokers is een Amerikaanse partij die ook in Nederland actief is. Het handelsplatform van Interactive Brokers wordt in Nederland vertegenwoordigd door de Lynx en Todays Broker. Je wordt daar in het Nederlands te woord gestaan. Je kunt met een van die brokers in zee gaan, maar er is ook nog een derde mogelijkheid door direct met Interactive Brokers zaken te doen. Dat is het goedkoopst. Maar daar staat tegenover dat alle documentatie in het Engels is. Ook de helpdesk is dan Engelstalig. Wie daarvan terugschrikt en graag een Nederlander aan de telefoon treft, moet iets meer betalen en voor Lynx/Todays Broker kiezen. De software en website van Binck wordt over het algemeen als minder intimiderend ervaren door beginnelingen dan de professionele systemen van Interactive Brokers. De leercurve van Interactive Brokers is vrij steil. Daar tegenover staat dat IB aanzienlijk lagere prijzen hanteert en bovendien de meeste handelsmogelijkheden biedt. Bij Alex betaal je bijvoorbeeld €15 per transactie terwijl voor exact dezelfde transactie bij Interactive Brokers slechts € 2,80 hoeft te worden afgerekend. Banken zijn minder geschikt voor future handelaren: het ontbreekt vaak aan kennis of men biedt particulieren niet de mogelijkheid om in futures te handelen.

Papierwerk

Voordat je in futures kunt handelen moet heel wat papierwerk worden ingevuld. Houd er rekening mee dat het enige tijd in beslag neemt voordat alles is goedgekeurd en de eerste order ingelegd kan worden. Als de rekening dan is goedgekeurd, kan er geld worden overgeboekt. Dat is bij Alex en Binck vrij eenvoudig, maar voor Interactive Brokers moet er geld naar het buitenland worden overgeboekt. Volg de ingewikkelde procedure van IB nauwgezet, anders kan het geld enige tijd gaan zweven. Wie zich dit allemaal heeft doorlopen zal uiteindelijk merken dan Interactive Brokers niet zo veel moeilijker werkt dan Alex of Binck. Behalve het kosten voordeel heeft IB nog een voordeel. De marges die IB hanteert zijn aanzienlijk lager dan die van Alex/Binck.

Overboeken naar het buitenland neemt ongeveer twee tot drie dagen in beslag. Terugboeken duurt ongeveer even lang.
Zorg dat je tenminste €20.000 overmaakt naar je nieuwe effectenrekening. Hoewel sommigen beweren dat je met een lager kapitaal kunt starten, vinden wij dat een minder geschikt. Het benodigde startkapitaal kan op verschillende manieren worden berekend afhankelijk van de risicobereidheid. In principe kunt je al beginnen met niet meer dan de vereiste waarborgsom (margin) van ongeveer €15.000. Maar wat doe je dan als je de eerste paar dagen verlies gaat maken? Gelijk stoppen? Elke dag dat je verlies maakt, moet je geld kunnen ophoesten. En wel onmiddellijk, anders sluit de broker de positie. Dus met een hoger bedrag beginnen dan de verplichte margin is bij aanvang onvermijdelijk. Een FTI-contract vertegenwoordigt de feitelijke tegenwaarde van alle aandelen in de AEX aandelen index. Dat is 200 maal de AEX (200 stand AEX-index). Bij een stand van 300 punten hebben we dan over € 60.000. Met andere woorden door slechts 1 future te kopen zet je €60.000 op het spel.

FTI- en Dax-futures

FTI’s zijn futures op de AEX-index. Met één FTI koopt of verkoopt je 200 maal de waarde van de index. De Dax futures is hetzelfde, maar dan voor de Duitse Dax index. Deze future wordt op de Eurex, de Zwitsers-Duitse fusiebeurs verhandeld. Tot de voordelen ten opzichte van de Amsterdamse FTI rekent men:
  • hoge omzet, altijd voldoende handel
  • kleine spread, ideaal voor bestensorders
  • grotere hefboom dan de FTI
  • stabieler koersverloop, minder onrustig

Veel nadelen zien we niet in het handelen in de Dax futures. Hooguit kunnen we stellen dat de margin hoger ligt dan bij FTI contracten. Professionals handelen liefst Dax futures en behalen daar hun beste resultaten.

Handelssystemen

Op het gevoel futures kopen of verkopen leidt zelden tot succes. Beter is het om te starten met een bestaand handelssysteem dat zich over een aantal jaren heeft bewezen. Het makkelijkst, maar ook het meest prijzig, is een abonnement op een future-service. Er bestaan talloze van dergelijke diensten in Nederland. In prijs variëren ze van €50 tot een paar honderd euro per maand. Het nadeel van een dergelijke keuze is dat je gebruik maakt van een black box. Je vertrouwt volledig op de deskundigheid van een derde. Het voordeel bestaat eruit dat het relatief weinig tijd kost. We nemen een paar diensten onder de loep waarmee we ervaring hebben opgedaan.

Spanish trader

De Spanish Trader is een éénmans operatie van een in Spanje verblijvende ervaren future-handelaar: Dick Dekker. De handelssignalen van de Spanish Trader worden gegeven via een Tradingroom, een soort chat room. Een geluidssignaal geeft aan dat er gehandeld moet worden. Dekker is actieve handelaar die elk moment van de dag een bericht kan sturen. Daarom minder geschikt voor mensen die naast hun dagelijkse werk in futures willen handelen. Dekkers aanpak is gebaseerd op technische analyse en ‘marktgevoel’. We hebben een tijdje met hem meegedaan en het viel daarbij op dat het niet mogelijk was de resultaten die Dekker op zijn website weergeeft, te evenaren. Inmiddels zou dit zijn verbeterd doordat Dekker nu een online chatroom gebruikt voor het doorgeven van signalen. Dat werkt sneller dan het sturen van SMS'jes.

Eurofuture

Achter Eurofuture staat Franciscus Roorda. Eurofuture is net als de Spanish Trader al vele jaren actief, een teken dat de systemen werken. De resultaten gaan terug tot 2003. Er werd in dat jaar €73.000 verdiend per future-contract. Ook hier geldt dat men mindere perioden kent. Wie eind november 2002 met Eurofuture begon, keek na een maand handelen aan tegen een verlies van €11.400. Net als bij de Spanish Trader zijn de op de website genoemde resultaten geflatteerd. Het kan voorkomen dat je een SMS of mailtje ontvangt om long te gaan en dan blijkt dat de future al een paar punten opgelopen te zijn voordat je kans ziet om de order in te leggen. Eurofuture doet, in tegenstelling tot veel andere diensten, aan begeleiding van klanten. Men is telefonisch en via email bereikbaar. Eurofuture handelt niet veel. In 2003 werd er 57 maal van positie gewisseld. De signalen komen meestal laat in de middag. Aan het systeem wordt voortdurend gesleuteld. Geen enkel systeem houdt het lang vol. Ook gaat Roorda steeds meer richting andere instrumenten als Turbo's en CFD's. Dat zijn geen futures. Eurofutures is een van de prijzigste aanbieders, maar toch kunnen we deze dienst aanbevelen vanwege de relatief goede service.

Techniek

Je bent kwetsbaar als je een positie hebt ingenomen. Soms krijgt de beurssoftware problemen waardoor er niet meer gehandeld kan worden in opties en futures. Het tweede probleem betreft Internet- en telefoonverbindingen. Die blijken in de praktijk minder betrouwbaar dan men zou wensen. Ook de eigen computers en netwerken zijn een punt van zorg. Vastlopende pc’s of weigerachtige netwerken kunnen de handelaar veel geld kosten.

Ten slotte zijn er nog de systemen van de brokers. Alex had ooit twee storingen waarbij klanten geruime tijd (vele uren) niet in staat waren orders door te geven via zowel het Internet als de telefonische beursorderlijn. Deze storingen deden zich bovendien voor tijdens een periode van extreem snelle stijging van de AEX-index. Je kunt zich hiertegen indekken door naast Alex nog een tweede alternatieve rekening te openen bij Interactive Brokers.
© 2012 - 2017 Prometheus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Derivaten & handelen in AEX index futuresDerivaten & handelen in AEX index futuresBeleggen in derivaten, beleggingsproducten en futures in 2017? Ze kunnen allerlei onderliggende waarden hebben waarmee u…
Handel in grondstoffen: commodities of commodityHandel in grondstoffen: commodities of commodityDe handel in grondstoffen en basisgoederen die de mens nodig heeft, commodities, een vorm van beleggen, bestaat al duize…
Financial futuresFinancial futuresFinancial future: standaardcontract, waarin is vastgelegd dat de koper van de future een bepaalde hoeveelheid financiële…
Wat zijn derivaten?Derivaten zijn afgeleide financiële producten die hoofdzakelijk gebruikt worden om risico's af te dekken of om mee te sp…
In futures beleggen: werking, voordelen, nadelen en risicoIn futures beleggen: werking, voordelen, nadelen en risicoFutures zijn een weinig bekende beleggingsvorm. Vaak heeft men de term wel eens horen vallen maar weet men niet precies…

Reageer op het artikel "Future handel voor beginners"

Reactie

Edwin, 16-02-2014 22:30 #1
Hallo, wat is de minimale inleg die je moet storten op je rekening om futures te gaan handelen?
mvg edwin

Infoteur: Prometheus
Laatste update: 03-02-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!