InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in wijn

Beleggen in wijn

Wijn lijkt door de jaren heen een uitstekende investering en blijkt het vaak zelfs beter te doen dan de beursindexen. Tijd om dit toch eens van naderbij te bekijken. Het jaarljks rendement van goede wijnen bedroeg de voorbije 20 jaar 13 tot 14 procent. Een leuke belegging dus, maar natuurlijk moet u ook hier met een aantal zaken rekening houden.

Bordeauxwijn

Rode bordeauxwijn is een klassieker met wereldfaam. Bordeauxwijnen zijn structureel duur, omdat men de neiging heeft het aanbod te verminderen om de kwaliteit te verhogen. Aangezien de vraag hoog is, gaat de prijs dus de hoogte in. Als je als beginner wil investeren in wijn moet je rekening houden met een aantal quoteringen van bijvoorbeeld 'Wine Spectator' en meer bepaald de puntenscore van Parker, een zeer belangrijke referentie in de wijnsector.

Primeurwijnen

Dit is de beste optie indien u wijn aankoopt met de bedoeling die later weer te verkopen. In de praktijk is het namelijk zo dat wijn vaak al verkocht wordt voordat hij gerijpt en op flessen getrokken is. De wijn bestaat dus nog niet en er wordt gekocht op reputatie en vertrouwen, waarvoor je dus een korting krijgt. Op die manier kan je dus aan een lage prijs aankopen en aangezien wijn nooit van zijn waarde verliest en normaal zelfs sterk zal stijgen, mag je er dus van uitgaan dat je op die manier een goede investering doet. Men zegt wel eens dat de prijs beter wordt met de jaren. Deze praktijk heeft zich intussen ook uitgebreid tot andere Grand-Crus van de Bourgogne of Rhônestreek.

Inventariseren

Regelmatig uw voorraad bijhouden en actualiseren is zeer belangrijk. Hou van alle aankopen, hoeveelheden en smaken voldoende gegevens en notities bij. Zo gaat u ongetwijfeld uw kennis uitbreiden en ontdekken wat bijvoorbeeld de beste wijnjaren waren. Hou ook rekening met bewaartijden. Al deze kennis is onontbeerlijk als u zo goed mogelijk wil aankopen. De staat van de flessen en omstandigheden is ook een belangrijke factor bij het doorverkopen.

Op het internet is ook een schat aan informatie terug te vinden over klasrijke wijnen en soms is hij via het net nog goedkoper aan te kopen. Veilingsites op internet zoals e-bay zijn tegenwoordig populaire kanalen om de wijn te verkopen.
Gerelateerde artikelen
Beleggen of Sparen?Het kan een moeilijke keuze zijn en daarom belicht ik hier de belangrijkste voor en nadelen van beleggen en van sparen.
Bronnen en referenties
  • Netto - september 2007

Reageer op het artikel "Beleggen in wijn"

Infoteur: Kurtad1
Gepubliceerd: 25-09-2007
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Schrijf mee!