InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen in 2018 en 2019 - verwachting en prognose topjaar

Beleggen in 2018 en 2019 - verwachting en prognose topjaar

Beleggen in 2018 en 2019 - verwachting en prognose topjaar Beleggen is ook in 2019 weer spannend. Is de afvlakkende groei in China tijdelijk of structureel, is de beurs niet te snel gedaald in 2018, wat gebeurt er na de Brexit? Na een spectaculair beursjaar 2017 en slecht 2018 is het tijd voor de prognose en verwachting voor 2019. Hoe pakt u het beleggen in 2019 het beste aan? Hoe wordt u in 2019 een succesvol belegger? De maand januari 2019 zal niet goed beginnen, maar wat daarna? Als de rente relatief laag blijft en president Trump niet wordt afgezet, dan wordt naar verwachting 2019 een topjaar voor aandelen en obligaties.

Inhoud

Beursjaar 2015, 2016 en 2017, toppen en dalen

Wie het hele jaar zijn zelfde posities heeft aangehouden heeft toppen en dalen meegemaakt, maar zeer waarschijnlijk ook winst gemaakt. Wie eruit stapte, werd al snel geconfronteerd met een plotseling weer oplopende beurs en was te laat. In 2015 gebeurde veel: crises in Griekenland, China devalueerde zijn munt en moest een veel lagere groei rapporteren, ruzie met Rusland en de centrale banken in de VS en Europa voerden op tal van momenten de boventoon door de rente laag te houden. Deze rente werd overigens december 2015 in de VS licht verhoogd. Een lage rente stimuleert de beurzen, maar creëert helaas ook zeepbellen. De dollar steeg fors in waarde ten opzichte van de euro. En 2016 was ook een jaar met forse pieken en dalen. Uiteindelijk was de winst in 2016 en 2017 groot, een prima beursjaar voor wie het hele jaar heeft uitgezeten en ook de dips heeft kunnen bijkopen.

Hoe wordt beleggen in 2018 en 2019, prognose beursjaar?

Om in 2019 succesvol te kunnen beleggen moet de Trump-rally zich voorzetten en moet de ruzie met Rusland niet verder uit de hand lopen, de Brexit goed verlopen. En als door allerlei factoren de wereldgroei zal tegenvallen zullen de centrale banken blijven ingrijpen. En daarmee ligt het hete hangijzer als onvoorspelbare factor op tafel. Italië is een voorbeeld, wat betekent de Italiaanse begroting en grote staatsschuld voor het vertrouwen in de euro? Hier zijn twee scenario’s mogelijk:
  • De euro crisis wordt snel opgelost;
  • De euro crisis houdt aan door gerommel in enkel zuidelijke landen.

De hoop is dat de crisis eindelijk volledig uit het vizier is, maar de verwachting is dat de Europese leiders meer tijd nodig zullen hebben. De hoop is ook dat de (onderhuidse) ruzie met Rusland niet verder zijn sporen zal nalaten.

Euro crisis is een vertrouwenscrisis

Een euro-crisis is vooral een vertrouwenscrisis dat wordt versterkt door allerlei speculaties. Er zijn allerlei partijen die grof geld verdienen zodra een land failliet gaat of de euro fors in waarde daalt. De landen die onder het vergrootglas liggen zijn meestal niet de grootste landen in Europa, denk aan de economische problemen in Griekenland. Maar Italië is van een andere postuur, gaat het daar fout dan zullen Europa en de euro dat zeker merken. Als het allemaal meevalt kunnen vooral de aandelen van bedrijven en banken verder stijgen en kunnen de technologieaandelen weer aantrekken. Een lagere euro is goed voor de export van goederen en diensten vanuit Europa.

Gespreid en alert beleggen in 2019 is altijd verstandig

Omdat niemand weet hoe snel een eventuele eurocrisis zal worden opgelost of beheersbaar gemaakt, is alertheid geboden. Een aantal tips voor de beleggers op de beurs:
  • Bescherm uw aandelenpakket met turbo's of beleggen in opties;
  • Houd voldoende geld in cash achter de hand op een spaarrekening zodat u de markt kunt opgaan zodra de kansen op een fors rendement zich voordoen;
  • Kies voor het spreiden van uw beleggingen en kies zo voor risicospreiding.
  • Bekijk de mogelijkheden om in de opkomende landen te beleggen.
  • Laat u zich goed adviseren.
  • Schrik niet als het even minder gaat door dan alles te verkopen, want de markten blijven nog wel even beweeglijk en volatiel.
  • Let op het dividendrendement van bedrijven;
  • Vermijd obligaties van landen als u als belegger risico avers bent. Sommige smullen hiervan, maar de risico’s blijven voorlopig groot.

Succesvol beleggen in 2019, een topjaar als prognose.

Of het u lukt om succesvol te beleggen in 2019 weet u pas eind 2019. Voor 2019 wordt verwacht:
  • Een aanhoudend lage rente in de EU, in de VS wel een aantal rentestijgingen.
  • Een lage inflatie, die in 2019 iets zal oplopen (oplopende olieprijs, looneisen).
  • Een gematigde groei van de wereldhandel.
  • Een relatief zwakke euro (goed voor de export).
  • Een oplopende olieprijs als het lukt om het aanbod van olie te beperken (sancties Iran).
  • Een iets oplopende rente in 2019.
  • Een volatiele beurs, door de vele onzekerheden die er zijn.

Conclusie beleggen 2018 en 2019

De oliemaatschappijen zijn in de regel niet blij zijn met een (te) lage olieprijs en zouden het niet erg vinden als de olieprijs in 2019 wat stijgt. Voor vele andere bedrijven is een lage olieprijs de manier om goedkoper te produceren en voor de consument die autorijdt de manier om meer koopkracht over te houden. Een lage olieprijs zal de inflatieverwachtingen drukken en goed zijn voor de aandelenmarkt en de obligatiemarkt. Enige stijging van de olieprijs zal geen probleem zijn als de veranderingen maar niet te abrupt zijn. De rente blijft relatief laag, dat is gunstig immers waar moeten beleggers anders heen met hun geld heen in 2019. Het jaar 2018 begon goed maar werd uiteindelijk toch geen topjaar voor beleggers. Misschien een false move zodat 2019 wel prima kan zijn voor de aandelenmarkten. Reken wel op meer beweeglijkheid en volatiliteit. Schrik dus niet als het even minder gaat door dan alles te verkopen, want de markten blijven nog wel even beweeglijk en volatiel als in 2018. Voor 2019 zijn de prognoses goed, ook als kan de rente iets omhoog gaan waardoor er minder geld naar de effectenbeurzen kan vloeien.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gokken op de beursGokken op de beursNaast het beleggen in aandelen kunt u bijvoorbeeld ook beleggen in onroerend goed, buitenlandse valuta en obligaties. He…
Spaarders zijn beleggers gewordenSpaarders zijn beleggers gewordenBeleggen, sparen, beleggen in obligaties, wat wordt het? Veel spaarders zijn volledig of gedeeltelijk in aandelen gestap…
Beleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen, tips voor beginnende beleggersBeleggen kan rendabel zijn. Voor beginnende beleggers zijn er nuttige tips, zodat de beginnende belegger veilig kan bele…
Cursus beleggenCursus beleggenVeel mensen die gaan beleggen weten niet goed waar ze aan beginnen. Daarom is het aan te raden op een cursus beleggen te…
Beleggen in fondsen: welke strategie volgen we best?Stel: je beschikt over een bedrag van 10 000 EUR en wil dit beleggen. Je weet echter niet goed wanneer in de beurs te st…

Reageer op het artikel "Beleggen in 2018 en 2019 - verwachting en prognose topjaar"

Infoteur: Zeemeeuw
Laatste update: 02-01-2019
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Aandelen
Schrijf mee!