InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Hoe versla je de beurs?

Hoe versla je de beurs?

Hoe versla je de beurs? Bestaan er geheimzinnige handelssystemen waarmee je de beurs kunt verslaan? Het lijkt er inderdaad sterk op dat dergelijke systemen bestaan. Echter ze zijn niet voor u weggelegd. De harde werkelijkheid leert dat slechts instituten die via razendsnelle glasvezelverbindingen en datacentra vlakbij beurscentra als Wall Street opereren, een kans maken. Vooral de korte termijn beurshandel levert de amateur zelden de gedroomde resultaten. Beter is het te kiezen voor de lange termijn. Er worden talloze handelssystemen op Internet aangeboden, zowel voor aandelen, valuta als opties en futures. Het probleem is dat je altijd teleurgesteld zult worden als je daadwerkelijk met een systeem op de beurs aan de slag gaat. Op de een of andere manier lukt het maar niet om er geld mee te verdienen. Zelf professionals hebben het er moeilijk mee zoals blijkt uit de resultaten van de grote hedgefunds als MAN AHL Diversified en Superfund.

Voor het overgrote deel van de beleggers is het korte termijn werk, de daghandel, niet geschikt. Daghandel is een loodzwaar beroep. Het vereist veel studie en discipline en vergt wilskracht. Weinigen kunnen dat opbrengen. Daarbij komt dat de meeste aanbieders en goeroes maar over één ding praten: wanneer je moet kopen. Hoeveel je moet kopen en wanneer je precies moet verkopen, laten ze in het midden.

Winstkans

Beginnende beleggers willen een systeem met een hoge winstkans. De ‘expectancy’ zoals een deskundige als K. Van Tharp dat noemt, moet voor hen zo hoog mogelijk zijn. Van Tharp is auteur van diverse boeken over beurssystemen en handelspsychologie. Hij wijst erop dat veel systemen bestaan die een hoge winstkans bezitten. Maar ze hebben een belangrijk nadeel. Je kunt een jaar lang elke dag kleine winstjes binnenharken, om op een kwade dag alles in één keer weer in te leveren. Het ongedekt verkopen van puts en calls is een voorbeeld van een dergelijke methode. Van Tharp hamert er in zijn boek op dat het instappunt niet belangrijk is. Je kunt bij wijze van spreken met behulp van het opgooien van een muntstuk bepalen of je ‘long’ of ‘short’ gaat en toch mooie winsten maken. Nee, het draait in de daghandel om andere zaken. Van Tharp somt ze op: ‘position sizing’; ‘stop loss’; ‘exit’ en ‘expectancy’.

‘Position sizing’ wil niet meer zeggen dan je niet alle eieren in één mandje moet stoppen. Je moet bij elke transactie van te voren weten wat je maximale verlies kan worden. Dat verlies bepaalt dan het maximale bedrag dat je gaat inzetten. Een lange termijn belegger die bijvoorbeeld heeft besloten dat hij nooit meer dan 25% op een bepaalde positie wil verliezen en per positie wil hij niet meer dan 1% van zijn belegbaar vermogen in de waagschaal stellen. Bij een belegbaar vermogen van € 100.000 zal hij dan per positie € 4000 inzetten (25% van 4.000 = 1.000).

De ‘expectancy’ ofwel het percentage van je transacties dat winst oplevert, zal zelfs bij uitmuntende handelaren niet boven de 60% uitkomen. De meest succesvolle handelaren hebben gewoonlijk maar 45% tot 55% van de tijd het gelijk aan hun zijde. Toch verdienen ze ongelooflijk veel geld vanwege hun goede ‘position sizing’, hun ‘exits’ en ‘stop loss’ politiek. Van Tharp besteedt in zijn boek "Trade your way to financial freedom" de eerste zestig pagina’s geheel aan psychologie. Wie zichzelf niet kent, kan geen succesvolle handelaar worden. Je zult immers een systeem moeten ontwikkelen dat bij je past.

Mantra

Verreweg de meesten zullen noodgedwongen kiezen voor beleggen op de lange termijn. Dat geeft de minste stress en het is relatief eenvoudig. De mantra is bekend: kies voor een stoploss van 25% onder elke nieuwe positie die je aangaat; maak individuele posities nooit groter dan 5% van je totale portefeuille; doe aan spreiding in aandelen, obligaties, cash en goud. Wie denkt dat Van Tharp met zijn boek een compleet systeem levert waarmee je geld kunt verdienen, komt bedrogen uit. Hij laat het allemaal aan de lezer over om zelfs iets te componeren. Van Tharp draagt slechts ideeën aan.

Hij denkt bijvoorbeeld dat je het beste een trendvolgend instapsysteem kunt gebruiken. Systemen die toppen en bodems proberen te voorspellen (Elliott Wave, Gann en allerlei technische indicatoren als RSI, MACD) hebben de handelaar weinig te bieden, aldus Van Tharp. De beurs valt niet te voorspellen. Je moet denken vanuit de kansberekening. Van Tharp noemt terloops een mooi trendvolgend systeem dat zowel een instap- als uitstappunt levert. Het is in de vroege jaren zeventig ontwikkeld door de Amerikaan R. C. Allen. Het bestaat uit slechts drie gemiddelden: 18 daags en het 9 en 4 daags gemiddelde. De kruisingen van de gemiddelden bepalen of je ‘long’, ‘neutraal’ of ‘short’ moet zitten.

Als zowel het 4-daags als het 9-daags boven het 18-daags gemiddelde komen dan heb je groen licht (koopsignaal). Als vervolgens het 4-daags gemiddelde weer naar beneden door het 9-daags gemiddelde kruist dan levert dat een verkoopsignaal. Pas als zowel het 9-daags als 4-daags gemiddelde weer aan dezelfde kant van het 18-daags gemiddelde bivakkeren, is er sprake van een nieuw signaal. Dit simpele systeem kent dus een neutrale zone waarbij je uit de markt blijft.

Op Position sizing staat een spel waarmee men kan oefenen in ‘position sizing’.

Nu beginnen

Voor beginnende beleggers is een zwakke beurs dé tijd om met beleggen te starten. Een negatieve beurs is vooral slecht voor diegenen die aandelen in paniek verkopen. Er komt ooit weer een opwaartse beweging. Wanneer? Dat weet niemand, maar dat hoeft ook niet als je de goede aanpak volgt.

Bij voorkeur gebruik je een strategie die inspeelt op dips in aandelenkoersen. Er zijn vier punten waarop je moet letten:
  • Ten eerste kopen we voor deze aanpak alleen aandelen van grote fondsen. Dus slechts bedrijven van het type Royal Dutch Shell, Unilever, ING, DSM, AkzoNobel of Microsoft komen in aanmerking. Het zou te riskant zijn om met het tweede of derde garnituur ondernemingen in zee te gaan. De kans dat een dergelijk bedrijf failliet gaat, is te groot. Je moet je beperken tot wat wel ‘weduwen en wezen’-aandelen worden genoemd. Bij voorkeur kies je aandelen die een behoorlijk dividend uitbetalen.
  • Je koopt minimaal 10, maar ook niet meer dan 16 verschillende aandelen. Daarbij let je op spreiding in zowel branche (voeding, energie, technologie, financiële waarden) als naar regio (VS, Azië, Opkomende markten en Europa).
  • Je begint te investeren als de beurs minstens 10 tot 30% onder het laatste hoogtepunt staat (dat is momenteel het geval). Bij de eerste koopronde besteed je niet meer dan 50% van het gereserveerde beleggingskapitaal. De reserve wordt aangehouden om bij te kopen mocht er nog een daling komen.
  • Komt er na de eerste aankoop niet de verwachte stijging, maar dalen de koersen nog een dertig procent, dan is er een belangrijk moment aangebroken. Je gaat bijkopen. Gebruik daarvoor een deel van de overgebleven cash. Net zoals je bij een dubbele spoorwegovergang wordt gewaarschuwd voor een mogelijke tweede trein, zo kunnen aandelenkoersen voor de tweede maal een dieptepunt opzoeken. Tussen de eerste en tweede koop moet minimaal zes maanden zijn verlopen. Je mag pas bijkopen als de koers nog eens dertig procent is gekelderd. In het onwaarschijnlijke geval dat er een derde bijkoopronde nodig is, hanteert je dezelfde periode van zes maanden wachttijd en hetzelfde minimale dalingspercentage.

Als de portefeuille eenmaal is samengesteld en je bent ‘volledig belegd’, zet je een ‘trailing stop loss’ van 25% op elke aandeel in je portefeuille. Deze aanpak geeft de meeste kans op succes op de lange termijn en vergt geen dagelijkse aandacht van de belegger.

Lees verder

© 2012 - 2018 Prometheus, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in optiesBeleggen in optiesMet de huidige rentestanden op een spaarrekening loont het niet meer om te sparen. De rente is minder dan de inflatie. D…
Gokken op de beursGokken op de beursNaast het beleggen in aandelen kunt u bijvoorbeeld ook beleggen in onroerend goed, buitenlandse valuta en obligaties. He…
Beleggen: Markt en BeursBeleggen: Markt en BeursBeleggen is het laatste decennium erg populair geworden. Steeds meer particulieren zien het als een mooie manier om wat…
Tips voor beleggenBeleggen is het investeren in een onderneming. Dit kan op verschillende manieren. Als je een aandeel koopt van een bedri…
Bronnen en referenties
  • Van K. Tharp, ‘Trade your way to financial freedom’, 1999, McGraw-Hill
  • Bodo Schäfer, 1998, ‘Bereik uw eerste miljoen’, Kosmos-Z&K Uitgevers

Reageer op het artikel "Hoe versla je de beurs?"

Infoteur: Prometheus
Gepubliceerd: 05-01-2012
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beleggen
Schrijf mee!