Olieprijs en economie: vraag, aanbod en politiek

Olieprijs en economie: vraag, aanbod en politiek Olie blijft een noodzakelijke grondstof voor het functioneren van de economie. Een hoge of lage olieprijs heeft meteen financiële gevolgen voor zowat iedereen en de actuele prijs van petroleum wordt daarom nauwkeurig gevolgd. Lijkt het erop dat de olieprijs begin 2016 haar dieptepunt heeft bereikt? Meerdere factoren wijzen alvast op die conclusie. Zo is er het beperkte aanbod en de alsmaar groter wordende vraag. Bovendien wordt veel olie ontgonnen in politiek precaire regio's zoals het Midden-Oosten, waar er alsmaar meer conlicten onopgelost blijven voortwoekeren en bovendien gewelddadiger worden. Dit kan de prijs van olie de hoogte in stuwen voor een vrij lange periode.

Economie en olieprijs

Een lage of hoge prijs van olie kan een grote invloed hebben op alle sectoren van de economie. Een hoge prijs voor olie vergroot in de eerste plaats de winsten van oliebedrijven. Tegelijk maakt het tanken van benzine duurder, net als het verwarmen van onze huizen. Een hoge prijs van olie zorgt ook voor grotere productiekosten in de industrie. Een extreem hoge olieprijs kan zelfs leiden tot economische vertraging, denk maar aan de oliecrisissen van de jaren zeventig. Maar een lage olieprijs leidt niet noodzakelijk tot een heropleving van de economie.

Hoge olieprijs de toekomst?

Het zou wel eens kunnen dat vanaf 2016 de olieprijs weer de hoogte in zal gaan. Ook al blijft de prijs van petroleum begin 2016 hangen rond de 30 dollar, toch lijkt het keerpunt bereikt. Tal van olieproducerende landen maken verlies door de lage olieprijs, wat voor politieke spanningen in de regio van het Midden-Oosten zal zorgen, en bestaande conflicten nog zal doen verhitten. De kans wordt groter dat er opnieuw een strijd losbarst tussen vijandige landen in de Perzische Golf, of dat het politiek instabiele Egypte de controle over het Suezkanaal zal verliezen. Egypte kampt met opstanden en terrorisme waardoor de strijd om het behoud van het Suezkanaal alsmaar moeilijker wordt. Dat Suezkanaal is cruciaal in het transport van petroleum van de Perzische Golf naar Europa.

Olie: beperkte grondstof

Olie is een grondstof die voor veel landen en bedrijven astronomische winsten heeft opgeleverd en nog oplevert. Olie is een van de grondstoffen waar de wereld moeilijk zonder kan en door iedereen gegeerd is. Maar het blijft een grondstof die ooit eens op zal geraken, en dan zal er moeten gezocht worden naar alternatieve energiebronnen. Hoe zeldzamer olie wordt, hoe hoger de prijs zal stijgen. Bovendien moet er om nieuwe olie te produceren meer en meer op zoek gegaan worden naar moeilijk te ontginnen olievelden, zowel te land als ter zee.

Geen onbeperkt aanbod

Bij deze laatste vaststelling komt nog het feit dat de vraag naar olie alsmaar groter zal worden. De wereldbevolking blijft maar groeien en er zullen alsmaar meer mensen olie nodig hebben voor hun wagen, voor de verwarming van hun woning, enz...Bovendien blijven de economieën van de BRIC-landen zich met grote snelheid ontwikkelen waar alsmaar meer energie voor nodig is. Een eenvoudige wet van vraag en aanbod zegt: hoe groter de vraag en hoe lager het aanbod, hoe hoger de prijs. Bovendien is er nog altijd geen afdoend alternatief gevonden voor milieuvervuilende olie, ondanks alle mogelijke inspanningen om andere brandstoffen rendabel te maken.

Politieke spanningen

Specifiek aan olie is dat haar reserves grotendeels gelegen zijn in politiek onstabiele gebieden, zoals het Midden-Oosten. De minste militaire provocatie kan leiden tot een conflict of oorlog waardoor de onzekerheid in de regio toeneemt. Hierdoor schiet de prijs van olie als een pijl de hoogte in, wat de nodige negatieve gevolgen kan hebben voor de economie. Heet hangijzer van de internationale politiek is onder meer het belangrijke land Iran, dat een cruciale rol speelt in de Perzische Golf. Samenhangend met economisch belangrijke spelers op de markt van de petroleum in de Perzische Golf, zijn er nog de religieuze spanningen in de regio. Hierdoor kunnen landen snel ontvlambaar worden en tegen mekaar ten strijde gaan. Dit leidt logischerwijs tot een hogere prijs van petroleum.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Olieprijs en economie: vraag, aanbod en politiek"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: Januari 2016
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Oliebeleggingen
Schrijf mee!