Veilig beleggen: wat zijn de "vluchthavens" voor beleggers?

Veilig beleggen: wat zijn de "vluchthavens" voor beleggers? Beleggen in aandelen kwam tijdens de economische crisis van 2008 een beetje in het verdomhoekje terecht, onder meer omwille van de desastreuze beleggingsactiviteiten van enkele grote banken. In moeilijke tijden op de beurs gaan beleggers dan ook op zoek naar zogenaamde "veilige vluchthavens" voor hun geld. Die vluchthavens of "safe havens" zouden een waarborg moeten bieden tegen economische onzekerheid. Tal van beleggers plaatsen er hun geld totdat het economisch klimaat verbetert en de beurs weer aantrekt. De kassieke vluchthavens voor beleggers zijn onder meer de Zwitserse franc, obligaties van economisch sterke landen en goud. Maar is veilig beleggen in een van deze vluchthavens wel echt zonder risico?

Beleggen met risico

Doorgaans wordt het beleggen in aandelen als "relatief onveilig" beschouwd, of beter gezegd: risicovol. Aandelen van ondernemingen kunnen op en neer gaan afhankelijk van de economische conjunctuur, van de bedrijfsresultaten en van toekomstverwachtingen. Bovendien drijven aandelen van sterke bedrijven vaak mee op een algemene neerwaartse evolutie door het psychologisch effect van de beweging van de massa. Aandelen worden daarom beschouwd als de meest risicovolle beleggingsklasse.

Veilig beleggen in vluchthavens

"Vluchthavens" is in de wereld van de beurs de benaming van een groep beleggingen die traditioneel een relatieve zekerheid bieden voor de belegger. Wanneer het slecht gaat met de economie en dit zijn weerslag heeft op de beurs, zijn er altijd nog de vluchthavens waar beleggers hun kapitaal kunnen plaatsen. In die vluchthavens of safe havens kunnen beleggers met hun geld terecht terwijl ze een afwachtende houding aannemen. Wanneer het weer beter gaat op de beurs trekken ze een groot deel van hun kapitaal terug uit vluchthavens en plaatsen ze het weer in aandelen. Aandelen zijn de meest risicovolle beleggingsklasse maar bieden ook het hoogste potentieel rendement. De economische crisis van 2008 en de nasleep ervan bewees dat de klassieke vluchthavens niet helemaal zonder risico zijn, want ook daar kunnen er hevige koersschommelingen plaatsvinden.

Zwitserse franc of Swissie

Zwitserland is een neutraal, stabiel en welvarend land en kent een strikt bankgeheim. Veel rijken der aarde hebben in Zwitserland een bankrekening. Het prestige van dit land trekt beleggers aan om te investeren in de nationale munt, de Zwitserse franc of Swissie. Vooral op het vlak van wereldmunten wordt de Zwitserse franc gezien als dé vluchthaven bij uitstek. Maar doordat de vraag naar Zwisterse francen steeg bij de eurocrisis in de periode 2010-2011, steeg de franc in waarde en werd dus duurder. Later devalueerde de Zwitserse Bank de franc weer omdat hij te duur werd en de economie eronder zou kunnen lijden. Daarom richten beleggers zich nu al op alternatieve munten die de rol van de Swissie als safehaven kunnen overnemen, zoals bijvoorbeeld de Noorse kroon.

Obligaties Duitsland en VS

Als je obligaties koopt van een land, dan leen je in feite geld aan dat land waarover het een rente moet betalen. Obligaties van landen worden beschouwd als relatief veilig, omdat de kans klein is dat landen failliet gaan en hun schulden niet meer kunnen terugbetalen. Dit in tegenstelling tot obligaties van een onderneming die makkelijker failliet kan gaan. Beleggers die een vluchthaven zoeken, kopen traditioneel staatsobligaties van Duitsland, de grootste economie van de eurozone, of van de Verenigde Staten van Amerika, de grootste economie ter wereld.

Vastgoed

In tegenstelling tot aandelen, kan je je makkelijker een voorstelling maken van vastgoed. Vastgoed is tastbaar en het biedt de "zekerheid van steen". Een eigen huis wordt bovendien gezien als een investering voor de toekomst en een stap in de opbouw van je vermogen. Toch komen er ook bij vastgoed onzekerheden kijken, zoals het vinden van huurders en eventuele kandidaatkopers. Bovendien stijgt een huis in de toekomst niet altijd in waarde. Scherpe prijsdalingen op de huizenmarkt kunnen een streep door de rekening zijn van de eigenaar die op een bepaald moment wil verkopen.

Goud

Goud is wellicht de meest controversiële vluchthaven voor de belegger. Traditioneel vluchten beleggers in goud als het slecht gaat met de economie, zoals bijvoorbeeld in 2011, toen de goudprijs een recordhoogte bereikte. Als de dollar van zijn waarde verliest, dan gaat goud doorgaans de hoogte in. Voorstanders van goud beweren dat goud nog echt intrinsieke waarde heeft en daardoor een tijdloze kwaliteit heeft, in tegenstelling tot papieren geld dat makkelijk door centrale banken kan bijgedrukt worden. Tegenstanders zeggen dan weer dat goud geen echte economische functie heeft en vooral door speculanten gebruikt wordt om snelle winst te maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://slimbeleggen.net/tag/veilige-vluchthavens/, bezocht op 21/12/2015.
  • http://moneytalk.knack.be/geld-en-beurs/beleggen/weinig-vluchthavens-voorhanden-dollar-en-goud-bieden-hedgekansen/article-normal-378055.html, bezocht op 21/12/2015.

Reageer op het artikel "Veilig beleggen: wat zijn de "vluchthavens" voor beleggers?"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 21-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Veilig beleggen
Schrijf mee!