InfoNu.nl > Financieel > Beleggen > Beleggen: vanaf hoeveel euro kan je beginnen met beleggen?

Beleggen: vanaf hoeveel euro kan je beginnen met beleggen?

Beleggen: vanaf hoeveel euro kan je beginnen met beleggen? Als je wilt beginnen met beleggen, vanaf hoeveel euro is dat dan aangeraden? Dat is de vraag die vele mensen zich stellen vóórdat ze de beslissing nemen om in aandelen te gaan beleggen. Je moet er mee rekening houden dat het kopen en verkopen van aandelen transactiekosten met zich meebrengt, die je dus van je rendement moet aftrekken. Wil je nog wat afwachten om zelf aandelen te kopen dan kan je het voorzichtig proberen met een relatief laag bedrag dat je stort in een beleggingsfonds. Best is om een minimumbedrag voor ogen te houden als je wilt gaan beleggen. Vanaf hoeveel euro lijkt het de moeite waard om te beginnen met beleggen?

Beginnen met beleggen

Aan de ene kant is het verrijkend om je onder te dompelen in de uitgebreide financieel-economische wereld, aan de andere kant moet je ook op enkele dingen letten. Zo ga je best eerst na of beleggen in jouw geval een gezonde beslissing is. Is je maandelijks inkomen hoog genoeg om je kosten te dekken, en daarnaast ook nog eens te beleggen? Zorg er ook voor dat je eerst een vast bedrag op je spaarrekening hebt staan voor onvoorziene omstandigheden, voordat je naar de beurs gaat. Een goede tip is om realistisch te zijn in het bepalen van je beleggersprofiel. Iedereen wil wel zoveel mogelijk winst maken, maar niet iedereen is bereid om daarvoor hoge risico's te nemen. Wil je je risico beperkt houden, kies dan voor beleggingen die overeenkomen met een eerder voorzichtig of defensief beleggersprofiel.

Aandelen kopen: kosten

Als je merkt dat je genoeg over houdt om te gaan beleggen, kan je een keuze maken uit de aandelen die je interesseren. Aandelen kopen en verkopen is niet gratis en gaat je dus geld kosten. Afhankelijk van je bank of broker schommelen die kosten tussen de 7 euro en de 25 euro. De prijs van je order is ook afhankelijk van de beurs waar het aandeel genoteerd staat. De kosten van de aankoop van een aandeel op de binnenlandse beurs van Amsterdam zijn lager dan een aandeel van de beurs van New York. Hou er ook rekening mee dat je belasting moet betalen op de winst die je maakt met aandelen. Transactiekosten en taksen zijn dus een belangrijke factor om rekening mee te houden bij het bepalen van je uiteindelijke rendement. Wil je beginnen te beleggen met een relatief klein bedrag dan overweeg je best grondig of het wel de moeite waard is als je zoveel kosten moet aftrekken.

Beleggen vanaf hoeveel euro?

Vanaf 1000 euro

Rekening houdend met de transactiekosten, met de belastingen en met het potentieel rendement kan je een schatting maken van het bedrag dat je wilt besteden aan je belegging. Stel dat je gemiddelde transactiekosten neemt van 15 euro voor het kopen en verkopen, dan zit je al aan 30 euro kosten. Voeg daar nog eventuele belastingen aan toe en het totale prijskaartje loopt al aardig op. Als je bijvoorbeeld 1000 euro wilt besteden aan een aandeel, en je haalt een rendement van 5 percent of 50 euro (wat op zich al een hoog rendement is), dat nemen de kosten daar al een hele hap uit.

Vanaf 2000 euro

Rekening houdend met voorgaande overwegingen lijkt het dan ook beter om pas te beleggen vanaf een bedrag van 2000 à 3000 euro. Bij voorkeur begin je met een bedrag van 10.000 euro, waarbij je het risico spreidt over twee of drie aandelen. Het rendement van het ene aandeel kan het mogelijk verlies van het andere dan indekken. Bij een beginbedrag van 10.000 euro kan je bijvoorbeeld tien aandelen kopen aan 1.000 euro per stuk. Zodoende kan je na verloop van tijd goed zien welk aandeel het meeste rendement haalde en welk aandeel ontgoochelde. Op deze manier kan je de percentages winst en verlies van de respectievelijke aandelen dus mooi vergelijken en beoordelen.

Beleggingsfonds: klein bedrag

Zijn dit voor jou relatief grote bedragen die te hoog gegrepen zijn om je eerste stappen in de beleggingswereld te zetten, dan hoef je nog niet te wanhopen. Via tal van banken zoals bijvoorbeeld Rabobank kan je met een klein bedrag al beginnen met beleggen in een beleggingsfonds. Het gaat dan bijvoorbeeld om een maandelijks bedrag van 50 of 100 euro dat je in een beleggingsfonds stopt om na verloop van tijd een aardig rendement uit te halen. Deze "bescheiden" vorm van beleggen kan dus met een relatief klein bedrag maar levert je na enkele jaren mogelijk een rendement op dat de moeite waard is. Afhankelijk van je voorkeur is er keuze genoeg aan beleggingsfondsen, denk bijvoorbeeld aan beleggingsfondsen in groeilanden, in grondstoffen of in telecommunicatiebedrijven.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Beleggen: vanaf hoeveel euro kan je beginnen met beleggen?"

Reactie

Roger van Hootegem, 04-04-2013 21:30 #1
Hoeveel zijn de instapkosten bij inschrijving voor flexivest?

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 31-12-2015
Rubriek: Financieel
Subrubriek: Beleggen
Special: Beginnen met beleggen
Reacties: 1
Schrijf mee!